Route forestière d'Oceja - Camí del Puigmal - Coll de Queralbs

Photo ofRoute forestière d'Oceja - Camí del Puigmal - Coll de Queralbs Photo ofRoute forestière d'Oceja - Camí del Puigmal - Coll de Queralbs Photo ofRoute forestière d'Oceja - Camí del Puigmal - Coll de Queralbs

October 13, 2023
October 2023

near Valcebollère, Occitanie (France)

Excursió amb molts aspectes positius.
D'entrada la pujada per la ruta forestière d'Oceja té una gran bellesa perquè amb cotxe (en una altre ocasió la vàrem fer en bicicleta) fa un gran desnivell (uns 940 metres) en pocs quilòmetres.

S'agafa la pista forestal asfaltada poc després de passar el pont i just davant del càmping.

Ben aviat trobareu el mirador d'Oceja, si teniu la sort de tenir un dia clar veureu en aquesta excursió pràcticament tota la Cerdanya i les muntanyes que la circunden (Puig Llançada, la Tossa, Penyes Altes de Moixaró, el Cadí, també treu el cap el Pedraforca, Perafita, PuigPedrós, més enllà el Carlit, s'endevinarà el coll de la Perche, on canvien les aigües cap el conflent...).

Poc després trobareu un encreuament, per pujar a dalt és més directe el de l'esquerra (nord), tanmateix el de la dreta també val la pena fer-lo, nosaltres el vàrem fer de baixada.

La route forestière arriba a un pàrquing on hi ha una coneguda fita que limita Catalunya del Sud amb la del Nord. Lloc històric. Tot l'entorn ha sigut lloc de pas de la "retirada", pas de contrabandistes..,

Comencem l'excursió al Cim de Coma Morera 2209 metres sense un objectiu clar ja que havíem enfocat el dia més aviat com una passejada, enfilem en direcció al Pic Doria, el camí no té pèrdua ja que és el camí del Puigmal, tota l'estona ben clar i transitable amb bicicleta de muntanya si així es vol fer. De mica en mica, de forma lleugera anem guanyant alçada, i arribem al coll de Queralbs 2534, a pocs metres del Pic Doria 2547 metres, al costat del qual i ha el pas dels Lladres.

No gaire més amunt tenim el Tossal dels Lladres, on hi veiem les darreres pilones de l'estació d'esquí Err-Puigmal. El camí segueix fins allà, però ens hem quedat al Coll de Queralbs.

Al tornar al pàrquing hem agafat el cotxe, i a l'encreuament hem agafat el ramal de l'esquerra, al coll de Pradelles on hi trobareu panells amb explicacions històriques del lloc. Més avall passareu aprop del refugi de l'Orri de l'Andreu.

Fauna: a prop del coll de Queralbs hem trobat un remat de xais. La pastora ens ha dit que n'hi havíen unes 662. A la que ens han vist el gossos ens han vingut directes, després d'ensumar-nos ens han acompanyat un bon troç. A dalt també hi havíen molts aguilots (disculpeu la manca de precisió en el nom).

Als voltants del pàrquing de Coma Morera ple de cavalls.

Dificultat: fàcil, perquè el pendent, llevat d'uns pocs metres, és suau i es fa molt bé. Uns 400 metres de desnivell en total.

Nosaltres hem tingut sort amb el temps. Quasi ni un núvol i calitxes llunyanes.

Però: Ull viu!! Cal anar en compte a l'hivern ja que en una altre ocasió hi vàrem pujar des de la vessant sud (des del pàrquing del collet de les barraques) i a l'arribar al coll de Queralps feia un vent i un fred molt perillós. El vent ens tombava. Els pals quedaven horitzontals pel vent. No sabem si aquell vent era el Torb, però la prudència ens va fer girar cua.

Catografia: sinó teniu la francesa us servirà la OpenTopoMap