Rosário, PR4 ADL, Nas Margens de Alqueva

Photo ofRosário, PR4 ADL, Nas Margens de Alqueva Photo ofRosário, PR4 ADL, Nas Margens de Alqueva Photo ofRosário, PR4 ADL, Nas Margens de Alqueva

February 10, 2022
February 2022

•   5 2 Reviews

near Rosário, Évora (Portugal)

Aan de oevers van de Alqueva volgens de vertaling. Deze prachtige rondwandeling door het rurale Portugese platteland rond Rosário start op de idyllische gelijknamige camping die beheerd wordt door een Nederlands-Italiaans echtpaar.

Vanuit hun prachtige boerderij met rondom een tiental staanplaatsen met zicht op het meer van Alqueve maken zij het gasten naar het zin.
Er is een kleine kaart, informatiecentrum en zwembad voor de warme dagen.
Het sanitair is schoon en voorzien van warm water.

Wij lopen het pad af vanuit de camping richting het meer en gaan dan linksaf de gravelweg volgen.
De geel/rode route-tekens zijn voldoende aanwezig om ook zonder kaart deze wandeling te kunnen lopen.
Tussen de duizenden olijfbomen door beklimmen we de heuvels en genieten van het uitzicht.
Soms is het nodig om een schapenhek even te openen en achter ons weer te sluiten, dan blijven de wolharige binnen hun eigen gebied.

Op de kruising waar de route rechtsaf over het terrein van een grote boerderij gaat moeten wij met de hond rechtdoor naar de asfaltweg om in een grote bocht weer uit te komen aan de andere zijde van deze boerderij.

Hierna slaan wij linksaf bij de weide waarin tientallen zwarte varkens wonen. Nieuwsgierig als ze zijn komen ze even kijken of we eten bij ons hebben.
Wij vervolgen de landweg langs een kudde net zo nieuwsgierige schapen en lopen langs enkele vrijstaande boerderijen door in het gehucht Fiqueiras.
Slaan rechtsaf om weer naar Rosario te lopen en houden halt bij de niet meer in gebruik zijnde stieren-arena.

Rechtsaf gaat het nu naar de kerk en begraafplaats van het dorp om daarna terug te lopen en de gravelweg op te gaan naar de prehistorische graven. Deze zijn uitgehakt in de leisteen ondergrond en wij zien er zo een vijftal liggen.

We vervolgen de gravelweg die richting Terena loopt en op de volgende kruising gaan we even heen en weer naar een fraaie ruïne van een boerderij. Naast de eigenlijke boerderij staat nog een fraaie stal waar de bogen nog intact zijn en de oude voederbakken herkenbaar in het midden lopen.

Weer terug op de route volgen we een smal watertje en passeren tweemaal een kleine hoeve waar we over het terrein lopen. Allebei de "woningen" zijn bewoond door stokoude dames en op de hoeveelheid "bruikbare" rommel rond het perceel zou Malle Pietje jaloers maken.

Uiteindelijk komen we weer op de smalle asfaltweg uit die vanaf Rosario naar de camping loopt en wandelen we de laatste meters onder de camping door langs het meer waarna we omhoog klimmen de toegangsweg op naar de poort.

PictographCampsite Altitude 755 ft

Vertrek vanaf camping 'Rosario'

Links aanhouden

Linksaf

Met hond rechtdoor

Zonder hond kun je rechtsaf langs de boerderij.

Hier komt de zonder-hond-route er weer bij

Linksaf bij de varkens

Rechts aanhouden

Linksaf

Rechtsaf bij de stieren-arena

Photo ofRechtdoor even heen en weer naar de kapel Photo ofRechtdoor even heen en weer naar de kapel Photo ofRechtdoor even heen en weer naar de kapel

Rechtdoor even heen en weer naar de kapel

Igreja Nossa Senhora do Rosario

Prehistorische graven

Riviertje

Photo ofRechtsaf heen en weer naar de ruïne Photo ofRechtsaf heen en weer naar de ruïne Photo ofRechtsaf heen en weer naar de ruïne

Rechtsaf heen en weer naar de ruïne

PictographRuins Altitude 640 ft

Oude boerderij

Linksaf schapenhekje door

Linksaf beekje over

Linksaf naar de camping

• Photo of FP.Jost
    FP.Jost Feb 10, 2022

Hallo Erick, liebe Grüße aus Tarifa!
    Wir haben ab 18.02. eine Woche Urlaub.
    Wollten wieder in Richtung Badajos oder Umgebung fahren.
    Welche Deiner letzten Stationen kannst Du besonders empfehlen?
    Wäre auch schön Euch wieder zu treffen?
    Liebe Grüße, Peter

Wicky en Erick Feb 10, 2022

Hallo Peter, schön von dir zu hören. Wir mögen diesen Campingplatz sehr. Es ist totenstill, schöne Umgebung, aber kein Geschäft in der Nähe. Bringen Sie also Lebensmittel mit.
    Empfehlenswert ist auch der Campingplatz „quinta de Pomarinho“ bei Castelo de Vide. Es gibt einige mittelalterliche Städte wie Marvao zu besuchen. 👋❤️ von Wicky&Erick und Danke für die Sterne.

• Photo of Paul Bos 1
    Paul Bos 1 Feb 10, 2022

Leuke route inderdaad

Wicky en Erick Feb 10, 2022

Hoi Paul, bekend terrein voor jou en inderdaad een prachtige omgeving. Dank je wel voor jouw bijdrage en groetjes van Wicky en Erick👋❤️.