Roques de Benet-Ports de Tortosa-Beseit

Photo ofRoques de Benet-Ports de Tortosa-Beseit Photo ofRoques de Benet-Ports de Tortosa-Beseit Photo ofRoques de Benet-Ports de Tortosa-Beseit

March 20, 2020
November 2019

near Arnes, Catalunya (España)

Aquest conjunt de roques tenen molta semblança amb els Mallos de Riglos (Osca), pertanyen al municipi d’Horta de Sant Joan separades per una gran plana. Aquestes roques conglomerades s’aixequen verticalment amb unes parets de 300m arribant en el seu cim als 1017m.
L’aproximació als ports la podem fer per dos costats en aquesta gran plana. Si venim per Horta de Sant Joan, quan enllacem amb la T330 a 250m a l’esquerra hi veurem l’indicador del Parc Natural dels Ports. Si venim de la zona d’Arnes ho trobarem a la dreta abans de la cruïlla d’Horta de Sant Joan amb la mateixa indicació dels Ports, seguim per aquesta pista quasi 5 km fins l’inici de la serra d’en Cardona. A la cruïlla de les Eres hi trobarem les indicacions i la zona d’aparcament.
40º 54’ 4.3” E, 0º 18’ 55.5” E
Un cop trobem l’aparcament hi ha una pista que seguirem en direcció a les roques, seguim per aquesta pista 150 m i a la dreta en hem de fixar ja que hi un corriol no massa senyalitzat a la dreta, tan sols una fita de pedres ens indica la direcció a prendre.
Anirem per la part baixa del Barranc de la Pineda fins arribat a un tram de roca on perdem de vista el corriol, un passat aquest tram i un mur de pedra seca tornarem a retrobar el corriol ben fresat. A la dreta tenim la Pena de Gall (782.3) i a l’esquerra els blocs conglomerats de les Roques de Benet.
Després d’una bona caminada, acompanyats pel vent i la pluja passarem per sota de la punta dels Corcons (951) i darrera de la mateixa hi tenim la Vall de Lliberós amb les Moles de Don just al costat de la Mola de Pelo. Allà mateix hi tenim la gorja que forma el riu dels Estrets que la farem demà.
De moment, continuem pujant pel corriol pel Coll de Pere fins la Cova Benaixa que la veurem a l’esquerra, ens desviem per fer-hi una visita i tornem al corriol per continuar pujant fins arribar dalt a un pla on el fred vent ens castiga durament. En aquest punt el corriol queda desdibuixat i ens anem orientant per la traça del Gps i buscant també fites de pedra que en ajudin en la orientació, a més, entrem en una zona d’explotació forestal que fa que perdem el camí, però gràcies a Sant Gps el tornem a retrobar.
Prenem un corriol ben marcat a l’esquerra del que estem seguint i que fa baixada fins arribar a un camí que va on hem deixat el cotxe. En aquest punt estem en el Coll de Membrado, el creuem i continuem pel corriol per damunt del Barranc de l’Avellaner. És un tram tècnicament no complicat, però passem molt a la bora d’una important caiguda vertical. Finalment arribem davant de les Roques de Benet, nosaltres degut al mal temps optem per anar a l’esquerra en un fort descens per un corriol a trams molt pedregós, si continuem rectes anirem als peus de les roques .
Seguirem baixant fins que arribarem al camí que abans em creuat i seguirem pel mateix fins arribar al cotxe.
La vista que ens acompanya durant tot el camí es encisadora i en permet gaudir d’aquest entorn impressionant del Ports, sense importar el temps que faci.

Este conjunto de rocas tienen mucha semejanza con los Mallos de Riglos (Huesca), pertenecen al municipio de Horta de Sant Joan separadas por una gran llanura. Estas rocas conglomeradas se levantan verticalmente con unas paredes de 300m llegando en su cima a 1017m.
La aproximación a los puertos la podemos hacer por dos lados en esta gran llanura. Si venimos por Horta de San Juan, cuando enlazamos con la T330 a 250m a la izquierda veremos el indicador del Parque Natural de los Puertos. Si venimos de la zona de Arnes lo encontraremos a la derecha antes del cruce de Horta de San Juan con la misma indicación de los Puertos, seguimos por esta pista casi 5 km hasta el inicio de la sierra de Cardona. En el cruce de las Eras encontraremos las indicaciones y la zona de aparcamiento.
40º 54 '4.3 "E, 0º 18' 55.5" E
Una vez encontramos el aparcamiento hay una pista que seguiremos en dirección a las rocas, seguimos por esta pista 150 m y a la derecha en que fijarse ya que hay un sendero no muy señalizado a la derecha, tan sólo un hito de piedras nos indica la dirección a tomar.
Iremos por la parte baja del Barranco del Pinar hasta llegado a un tramo de roca donde perdemos de vista el sendero, un pasado este tramo y un muro de piedra seca volveremos a reencontrar el sendero bien fresado. A la derecha tenemos la Pena de Gallo (782.3) y a la izquierda los bloques conglomerados de las Rocas de Benet.
Después de una buena caminata, acompañados por el viento y la lluvia pasaremos por debajo de la punta dels Corcons (951) y detrás del mismo tenemos el Valle de Lliberós con las Moles de Don, justo al lado de la Mola de Pelo. Allí mismo tenemos la garganta que forma el río de los estrechos que la haremos mañana.
De momento, seguimos subiendo por el sendero por el Coll de Pere hasta la Cueva Benaixa que la veremos a la izquierda, nos desviamos para hacer una visita y volvemos al sendero para seguir subiendo hasta llegar arriba a un llano donde el frío viento nos castiga duramente. En este punto el sendero queda desdibujado y nos vamos orientando por la traza del Gps y buscando también hitos de piedra que nos ayuden en la orientación, además, entramos en una zona de explotación forestal que hace que perdamos el camino, pero gracias a San Gps lo volvemos a reencontrar.
Tomamos un sendero bien marcado a la izquierda de lo que estamos siguiendo y cuesta abajo hasta llegar a un camino que va donde hemos dejado el coche. En este punto estamos en el Coll de Membrado, lo cruzamos y continuamos por el sendero por encima del Barranco del Avellano. Es un tramo técnicamente no complicado, pero pasamos muy cerca de una importante caída vertical. Finalmente llegamos ante las Rocas de Benet, nosotros debido al mal tiempo optamos por ir a la izquierda en un fuerte descenso por un sendero con tramos muy pedregosos, si continuamos rectos iremos a los pies de las rocas.
Seguiremos bajando hasta que llegaremos al camino que antes hemos cruzado y seguiremos por el mismo hasta llegar al coche.
La vista que nos acompaña durante todo el camino es encantadora y permite disfrutar de este entorno impresionante de los Puertos, sin importar las inclemencias del tiempo.

Barranc de l'Avellaner

Inici

Moleta del Salvatge, a l'esquerra

Pista a la dreta

Prenem el corriol assenyalat amb fites de pedres