Rondom het natuurgebied van de Haut Geer

Photo ofRondom het natuurgebied van de Haut Geer Photo ofRondom het natuurgebied van de Haut Geer Photo ofRondom het natuurgebied van de Haut Geer

June 15, 2020
June 2020

near Hollogne-sur-Geer, Wallonia (Belgique)

Als je veel van vogels kent, vermoed ik dat het gebied waar de wandeling start een absolute droomlocatie is, als ik dat tenminste mag afleiden aan het aantal natuurfotografen die we passeerden, die bijna bezweken onder het gewicht van hun camera's annex telelenzen annex statieven.
Maar het traject dat ons vanaf het natuurreservaat naar het punt bracht van waaruit we de 'promenade du Geer' weer volgden in de richting van ons vertrekpunt, bestond hoofdzakelijk uit -weliswaar rustige - betonbaantjes die tussen eindeloze akkers door voerden.  Het feit dat het grotendeels graanakkers waren met regelmatig mooie stroken bloeiende klaprozen maakte dat het net niet te eentonig werd.
Het laatste deel van het traject zou weer veel hebben goedgemaakt, ware het niet dat het water in de Geer stilstond en ronduit stonk.  Het was een enorm verschil met het heldere en pittig stromende riviertje dat we een week geleden stroomafwaarts bij Bassenge leerden kennen.  Toch doet het feit dat er een 8-km lang wandel- en fietspad langsheen de Geer is aangelegd ons vermoeden dat de huidige stank met ongewone omstandigheden te maken had.