Rondom Bemelen en Cadier en Keer 22 km

Photo ofRondom Bemelen en Cadier en Keer 22 km Photo ofRondom Bemelen en Cadier en Keer 22 km Photo ofRondom Bemelen en Cadier en Keer 22 km

2095
January 27, 2018
November 2017

near Bemelen, Limburg (Nederland)

Mooie wandeling met mergelgroeven, holle wegen, hellingbossen en uitzichten op de Maasvallei, rondom Bemelen en Cadier en Keer. De wandeling start nabij de kerk in Bemelen, vanaf een parkeerplaats. Je loopt eerst richting de mergelgroeven onderaan de Bemelerberg. Via de Vieversgrubweg loop je langs de heuvel naar het westen. Je komt dan op een asfaltweg en draait weer naar het oosten om via de Heerenweg de Bemelerberg van de achterkant langzaam omhoog te lopen. Boven bij het bosje verlaat je de weg en loopt door het bos met af en toe mooie uitzichten naar het uitzichtpunt bovenop de Bemelerberg. Hier heb je een prachtig uitzicht richting Bemelen en Maastricht. Je daalt steil af en loopt dan via de Koelebosweg langs de Winkelberggroeve weer langzaam omhoog. Bij de Groeneweg ga je rechts iets steiler omhoog en komt langs herberg de Bonte Haan. Je bent hier boven op de heuvel en loopt langs akkers naar de Gasthuisdelleweg, een holle weg die je afdaalt terug richting Bemelen. Na korte tijd neem je links een trappetje en klim je naar de asfaltweg richting Gasthuis. Langs de weg loop je iets naar beneden naar een pad door het hellingbos. Deze volg je op en neer (het pad is omgeleid wegens een nieuwe eigenaar van de grond) tot je beneden bij de toegang naar de Mariagrot komt, welke je kort kunt bekijken. Vanaf hier loop je door het dal langs hellingbos en groeven (links) en Bemelen, weiden en akkers rechts door het droogdal. Na verloop van tijd is rechts Cadier en Keer te zien. Bij groeve aan de Koeberg loop je over een klein pad richting Julianagroeve. Je loopt nog een stukje verder door het dal en klimt deze dan temidden akkers uit richting de Rijksweg N278. Je loopt hieronder door naar het volgende dal nabij kasteel Blankenberg. Je volgt dit dal en komt bij een volgende groeve, Wolfskop, waar je trap beklimt voor een mooi uitzicht. Je daalt weer af en vervolgt de weg door het dal gedurende langere tijd. Bij de Riesenberg beklim je de heuvel naar huis de Beuk, waar je een mooi uitzicht hebt. Je loopt verder door het hellingbos aan de rand van Maasvallei richting Cadier en Keer met regelmatig mooie doorkijkjes en uitzichten. Uiteindelijk kom je op landgoed Heerdeberg met de beeldentuin. Hier bevindt zich ook een horeca gelegenheid (herberg de Paters). Je loopt naar de Rijksweg, een stukje erlangs en dan richting voormalig klooster. Vanaf hier loop je over het kloosterpad tussen de golfbaan door richting Bemelen. In Bemelen loop je langs de kerk terug naar het startpunt.
Horeca in de beeldentuin, in Bemelen tegenover de kerk en bij de Bonte Haan.

Aan de Koeberg

Voormalige mergelgroeve, nu natuurgebied.

Afdaling Bemelerberg - Mettenberg

De asfaltweg is de bekende beklimming de Bemelerberg. Er staat hier ook een permanente lichtkrant die herinnert aan de Amstel Gold Race.

Beeldentuin Maastricht

Op landgoed Heerdeberg vind je temidden van mergelgroeves een beeldentuin. Zie beeldentuinmaastricht.nl

Bemelerberg

Mergelgroeves aan de voet van de Bemelerberg

Boeënderdel

Weg door het droogdal met links hellingbossen en rechts open landschap

Dorreweg

Onverharde weg door het droogdal.

Gasthuisdelleweg

Je daalt hier een holle weg af tot een trapje, waarna je weer naar boven klimt

Gezicht Maasvallei

Uitzicht op de Maasvallei

Groeneweg

Onverharde weg met uitzicht richting Berg.

Grubweg

Onverharde weg door het droogdal.

PictographProvisioning Altitude 0 ft

Herberg Bij de Paters

Herberg met beeldentuin

Hiereberg

Pad langs de Maasvallei met uitzicht op Maastricht.

Huis de Beuk

Oude boswachterswoning in het Savelsbos

In de Moode

Pad door het nieuw aangeplante bos met af en toe mooie uitzichten richting Maasvallei

Julianagroeve

Geologisch monument van het Limburgs Landschap

Kategrub

Weg door het droogdal onder Bemelen en St. Antoniusbank

Kerk Bemelen

De kerk van Bemelen.

Kloosterpad

Pad door een houtwal met links en rechts de golfbaan.

Koelebosweg

Onverharde weg langs groeven en hellingbos

Landgoed Heerdeberg

Landgoed met beeldentuin.

Mariagrot

Mariagrot in het hellingbos

Pad door dal

Vanaf hier loop je op een pad door het dal. Het pad gaat verderop over in een onverharde weg. Aanvankelijk stroomt er een beek langs het pad.

Pad door weiland

Je kunt hier een stukje door het weiland via klaphekjes. De onverharde weg ligt hier vol met plassen.

Riesenberg

Vanaf hier klim je door het hellingbos (Savelsbos) naar huis de Beuk

Schaandertweg

Schaanderweg overgaand in de Heerenweg voert je langzaam omhoog naar de achterkant van de Bemelerberg

Uitzichtpunt Bemelerberg

Uitzichtpunt boven aan de Bemelerberg

Weg naar voormalig klooster

Weg richting voormalig klooster voert je door een tunnel met uitzicht over de golfbaan richting Maastricht.

PictographCave Altitude 295 ft

Winkelberggroeve

Groeve aan de Koelebosweg

Wolfskop

Groeve met trap. Je loopt hier een eindje naar boven voor het uitzicht om dan terug te keren naar de route door het dal.

• Photo of kelly8en
    kelly8en Mar 24, 2019

Vandaag deze wandeling gedaan, werkelijk prachtig! Hele mooie omgeving, veel variatie.. Super bedankt hiervoor!

Tjaart Molenkamp Mar 25, 2019

Graag gedaan, Kelly. Mooi dat je genoten hebt en bedankt voor de review!

• Photo of Eric van Gaal
    Eric van Gaal Sep 21, 2019

Hele mooie route 👌🏻!!!

Tjaart Molenkamp Sep 22, 2019

Bedankt voor je recensie, Erik!

• Photo of Commander Tux
    Commander Tux Jul 14, 2020

Dit was voor deze week een van mooiste routes die ik heb gewandeld. Goed werk Tjaart!

Tjaart Molenkamp Jul 14, 2020

Dank je wel, Commander Tux!

• Photo of a.pellis
    a.pellis Jul 28, 2020

Whooh vandaag de route gelopen met een stevig windje maar wat hebben we genoten.
    Afwisselend landschap en leuke paadjes.

Bedankt voor het delen van deze leuke wandeling 😃🤩

Tjaart Molenkamp Jul 28, 2020

Graag gedaan, a.pellis. Mooi dat het zo goed bevallen is. En bedankt voor de recensie!

• Photo of WouterN
    WouterN Feb 10, 2024

Great hike through varied landscape with a few challenging climbs. The first loop consists of mostly open fields and wider tracks while the second part has some charming small paths. Great view points scattered around the entire track aswell.

Tjaart Molenkamp Feb 12, 2024

Thanks for the enthusiastic recommendation, Wouter! Glad you liked it.