Rondje Ronquieres

March 26, 2010
March 2010

near Samme, Wallonia (Belgique)

Aangename rondwandeling in de mooie natuur in en om Ronquires, bekend van, juist ja, het hellend vlak. Alhoewel dit laatste niet aan bod komt op deze aangename tocht is een bezoekje aan de wereldberoemde scheepsliften toch wel de moeite. De streek waar we door wandelen is bijzonder groen met veel heuvels, mooie dalletjes en kleine typische Waalse dorpjes. De tocht gaat van start in Virginal-Samme een klein gehuchtje nabij Ronquires. Je merkt dat er hier in een ver verleden wel wat industrie was, maar dit is ondertussen allemaal vergane glorie. Een deel van de wandeling gaat dan ook over de oude spoorlijn Ecaussines -Ronquières - Tubize. Via Ronquires gaat het via enkele mooie landwegen en paden dwars door het mooie Bois de la Houssière waar het heerlijk wandelen is. Het traject gaat ook voor een deel langs de GR12. Wanneer we terug Virginal-Samme naderen moet u wanneer de Rue Emille Nils bereikt wordt goed opletten! Na 130m gaat het rechtsaf langs wat op het eerste gezicht een 'privé' straatje lijkt. Je moet werkelijk praktisch over het terras van de bewoners langs. Toch is dit openbare weg en het pad loopt verder naar beneden de bosjes in. Een zeer aangename wandeling in een prachtige streek. Ik mag als Vlaming zeggen: Ik hou van Wallonië, alhoewel heel verschillend, toch kom ik er heel graag wandelen.

• vdegreef Mar 3, 2021

Zeer mooie afwisselende wandeling. Ik denk dat wij wel de andere richting hebben gewandeld want wij kwamen automatisch na het bos op het terras van de bewoners van de rue Emille Nils uit. Supergemakkelijk zo. En ook blij dat we zo de pittige klimmetjes in het bos in het begin van de wandeling deden ;-) In het bos wel niet altijd even gemakkelijk om het juiste pad te vinden.