← Part of Wandelen in De Ronde Venen e.o. wandelingen

Rondje Portengensebrug, Toren De Grote Sniep, Bosdijk

Photo ofRondje Portengensebrug, Toren De Grote Sniep, Bosdijk Photo ofRondje Portengensebrug, Toren De Grote Sniep, Bosdijk Photo ofRondje Portengensebrug, Toren De Grote Sniep, Bosdijk

2057
August 13, 2015
August 2015

near Portengense Brug, Utrecht (Nederland)

Erg mooie veenweide wandeling.
Beginnend op een grasdijk vanuit Portengensebrug, dan met het zelfbedienings voetveer Joostendam over het riviertje Groote Heicop. Langs het water van de Bijleveld verder over een grasdijk, tot het recreatieterrein De Geer (met picknicktafels) bij het Poldergemaal Dooijersluis.
Dit gemaal heeft een vrij toegankelijke trap naar het panoramaplatform op het dak. Uitzicht over de lager gelegen polder richting Vinkeveen en de hoger gelegen ringvaart Bijleveld naar Kockengen en Woerdense Verlaat.
Voorbij het gemaal rechtsaf de eeuwenoude Veenkade op (autovrij). Halverwege staat sinds zomer 2015 het Paviljoen Toren De Grote Sniep.
Een leuk adres voor een koffiestop (of meer: lunch, diner, zelfs een picknickmandenservice op bestelling) trefwoorden: streekproducten, biologisch, natuur.
Openingstijden: zie http://www.paviljoen-toren-degrotesniep.nl
Hier een nog hoger uitzichtpunt, middenin het poldergebied.
Langs de Veenkade staan veel braamstruiken, dus vanaf medio augustus is er ook onderweg wel iets te snoepen.
Bij de kruising met Portengen/Korenmolenweg de weg recht oversteken, hier gaat de Veenkade verder tot Recreatiegebied Bosdijk (picknicktafels, sanitair). Hier rechtsaf de Bosdijk op, en vervolgens weer rechtsaf de Uitweg van Portengen op (fietspad). Aan het einde hiervan op de weg (Portengen) naar links, en nog ca. een kwartier over asfalt terug naar het startpunt.
Gelopen tijd is inclusief de koffiestop.
Langs de route op meerdere plaatsen bankjes en picknicktafels.

Er zijn drie parkeermogelijkheden/beginpunten mogelijk bij deze ronde: in Portengensebrug, bij het recreatieterrein De Geer naast de Dooijersluis, of bij het recreatiegebied aan de Bosdijk.

• jwfvandongen Jul 10, 2022

Mooie wandeling over leuke paden.