Photo ofRondje Lemelerberg en Archemerberg. Heidevelden, bossen en prachtige uitgezichten. Photo ofRondje Lemelerberg en Archemerberg. Heidevelden, bossen en prachtige uitgezichten. Photo ofRondje Lemelerberg en Archemerberg. Heidevelden, bossen en prachtige uitgezichten.

August 22, 2023
August 2023

near Archem, Overijssel (Nederland)

Een relaxte wandeling door een prachtig heidelandschap afgewisseld met mooie stukken bos.

Het vertrekpunt van de wandeling is bij camping de Lemeler Esch. Bij aankomst vinden we hier twee parkeerplaatsen. Eerst een kleinere die gereserveerd is voor de gasten van de camping en daar achter een grotere die voor wandelaars is. Vanaf dit punt vertrekken verschillende aangegeven wandelroutes. Deze route volgt geen enkele van die bekende routes, waardoor het aantal andere wandelaars dat we onderweg tegenkomen vrij gering is.

Al gelijk aan het begin komen we langs het cafè de Lemeler Esch waar we een heerlijk kopje koffie kunnen drinken met daarbij keuze uit verschillende soorten lekkere taarten. De openingstijden zijn in de zomer elke dag 10.00 - 17.00h (tel.: +31 572 331 241)
Kort voorbij het cafè komen we over een stuk met prachtige heidevelden.
Er zit, zoals te verwachten was, nogal wat relief in het landschap en we komen al gauw langs twee uitzichtpunten: de Panorama Hoogte en de Siccama Hoogte.
De verhogingen zijn deel van een stuwwal die is ontstaan in de laatste ijstijd. Het ijs stuwde grote hoeveelheden materiaal en veel zwerfkeien uit Scandinavië voor zich uit en vormde zo flinke hoogteverschillen in het landschap.

Na de Siccama Hoogte is wordt de heide regelmatig afgewisseld met stukjes bos of boslaantjes. Als we in de buurt van de Archemerberg komen lopen we weer door uitgestrekte heidevelden.

De wandeling naar de top van de Archemerberg geeft je een beetje het gevoel van een bergwandeling. Het is een heuvel van 78 meter hoog, met een weids uitzicht over de omliggende gebieden. Op een heldere dag kun je zelfs kijken tot in Duitsland.
De afdaling hierna is vrij steil maar niet echt moeilijk.

Kort daarna komen we bij een schuilhut waar we lekker kunnen zitten om te picknicken. Deze hut fungeert ook als informatie punt. Er zijn verschillende billboards.

De meeste mensen zullen van hier af verder zwerven over het uitgestrekte heideveld. Maar deze wandeling gaat in plaats daarvan door een prachtig stukje bos. Dat is vooral in de zomer best prettig omdat we zo een stuk door een plezierige schaduw lopen. En bovendien is het een mooie afwisseling.

En zo komen we door een stuk met vooral bos dat af en toe onderbroken wordt door kleine veldjes heide weer terug op ons uitgangspunt.

Heb je de route gelopen en vond je hem mooi? Schrijf dan een review, dan weten anderen ook dat deze route interessant is.
Heb je een probleem gehad? Schrijf dan een commentaar met de oplossing die je hebt gevonden!

PictographProvisioning Altitude 35 ft

Prachtig heide landschap

PictographSummit Altitude 256 ft

Archemerberg - Prachtig uitzicht

Photo ofRechts af, bos Lage Veld. Op aangegeven route blijven, rest is afgesloten rustgebied Photo ofRechts af, bos Lage Veld. Op aangegeven route blijven, rest is afgesloten rustgebied Photo ofRechts af, bos Lage Veld. Op aangegeven route blijven, rest is afgesloten rustgebied