← Part of Wandelen in Gooi en Vechtstreek e.o. wandelingen

Ronde Abcoude Nigtevecht Driemond, langs Gein en Vecht

Photo ofRonde Abcoude Nigtevecht Driemond, langs Gein en Vecht Photo ofRonde Abcoude Nigtevecht Driemond, langs Gein en Vecht Photo ofRonde Abcoude Nigtevecht Driemond, langs Gein en Vecht

August 26, 2018
August 2018

near Abcoude, Utrecht (Nederland)

Een leuke ronde, over voornamelijk verharde wegen langs het water van de rivieren Gein en Vecht (veel fietsers in het weekend).
Alleen de Aetsveldseweg is deels graspad, het kan wat modderig zijn.
Water, weiland, boerderijen, twee forten en twee molens.

Start bij het voormalige treinstation van Abcoude, nu Hotel en restaurant De Witte Dame.
Vanaf De Witte Dame rechtsaf Gein Zuid op, je loopt nu langs het riviertje.
Na ca 2,5 kilometer rechtsaf de Velterslaan nemen (waypoint). Aan deze weg ligt het 'Fort bij Nigtevecht' van de Stelling van Amsterdam : info en bezoektijden op www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/fort-bij-nigtevecht
Net voorbij dit fort kom je bij het Amsterdam-Rijn-Kanaal, met rechts de nieuwe fiets- en voetgangersbrug "met de wokkel" (juli 2018). waypoint
Hier steek je het kanaal over naar Nigtevecht. Onderaan de wokkel ga je rechts richting Vreelandseweg, die neem je naar links. Ga dan bij het haventje rechts over de brug en meteen weer rechts de Dorpsstraat van het dorp Nigtevecht in.
De Dorpsstraat volgt de Vecht en gaat over in de Klompweg, een landelijke weg langs de rivier met boerderijen en een buitenplaats.
Ongeveer tegenover boerderij Overdam op Klompweg 80 staat aan de vechtoever een replica van een waterbank met uitzicht op het Fort bij Hinderdam.

Net voorbij boerderij Overdam ga je links, via een oprit/parkeerterreintje de Aetsveldseweg op (waypoint). Nu loop je dwars door de polder richting Weesp.
Halverwege de polder wordt het weer een verharde weg. Na ca 1 km asfalt ga je linksaf het Blijwaterpad (fietspad) op, loop door tot je weer bij het Amsterdam-Rijn-Kanaal bent en ga via de brug het kanaal over naar Driemond.
Houd in Driemond links aan en steek bij de grote rotonde van de N 236 over naar Gein Noord. Nu loop je weer langs het Gein, met boerderijen en mooie doorkijkjes over het riviertje.
Na ca 5 km, aan het einde van Gein Noord, zie je links de brug over het water naar het startpunt bij Hotel de Witte Dame in Abcoude.

Horeca in Abcoude, Nigtevecht en Driemond.
Onderweg veel bankjes gezien.