Rond Villers-la-Ville en de Abdij

April 2, 2021
April 2021

near Tribotte, Wallonia (Belgique)

Een luswandeling waarbij de natuur in de directe omgeving van de abdij in de kijker wordt gesteld. Naast de abdij (te bezoeken) krijg je een blik op de burcht "Le Châtelet", een zeldzame versterking uit de 11de eeuw.
Je kan je wagen parkeren aan café "Châlet de la Forêt". Tegenover het café zie je een onverharde weg die de bos intrekt, de dréve des Quatre Chênes. Een stijgende holle weg die deels de muur van het abdijdomein volgt. Je komt voorbij de toegangsdreef en het poortgebouw van de abdijhoeve. De weg brengt je naar het Bois de Bachet. Je komt voorbij een arboretum en enkele kapelletjes (2). Aan de rand van het bos kom je een derde kapelletje tegen, een niskapelletje. De plateauweg op welke je nu komt geeft je een onbelemmerd uitzicht over de streek.
Via een veldweg en langs een mooie afdaling kom je terecht in de vallei van de Thyle. De weg over en ietsje links de brug over om terug rustiger oorden op te zoeken. Wil je graag de burcht "Le Châtelet" bezichtigen moet je op het volgende kruispunt even links de stijgende weg volgen. De burcht is privé-bezit en kan niet worden bezocht!
Terugkerend op je stappen ga je voor de stijgende holle weg over kalkrots (niet de oever van de beek volgen!). Vervolgens daal je af naar het dorp Villers-la-Ville. Via de hoeve Ferme de Franquenouille kom je op de weg uit. Een klein stukje verharde weg brengt je langs de watermolen van Hollers. Meteen na de molen de gekanaliseerde Thyle (links) volgen tot aan de parking (rustgelegenheid met bankjes).
Via de kerk naar de Place des Combattants, de weg over rechts en iets verder links de spoorweg oversteken. De weg volgend steek je het pleinje over. Terug op de gekasseide Rue de Mellery in. VOlgen tot je een fraai wit hoekhuis met blauw buitenschrijnwerk ziet (tandarts). Hier ga je links omhoog, de Boulevard Neuf in. Volgen tot in de tweede draai, nu rechtdoor stappen via de Chemin Notre Dame. Volgen tot aan de kapel Notra Dame des Affligés, een bedevaartskapel uit 1773.
Daal je hier links af kom je voorbij de Abdij van Villers-la-Ville, door de smalle Brusselse poort en al snel terug aan de wagen.
Voor e volledige wandeling steek je de weg over en ga je onverharde bospad in. Aan de eerstvolgende zessprong rechtdoor. Let niet op de GR-bepijling maar volg het kleine beekje tot aan de voormalige abdijvijvers en de watermolen van Chevelipont. Schijn naar links de weg oversteken en rond het eenzame huis gaan om vervolgens de stijgende bosweg op te wandelen. Waar deze het bos verlaat blijf je de huizen volgen tot aan een wil kapelletje. Hier volg je het voetpad terug het dal in. Na 400 m krijg je een aftakking naar links, een wandelweg met een gele driehoek en de GR-kleuren brengt je terug naar de abdij in het andere dal.

toeganspoort abdij

Le Moulin De Villers

Sluitingsdagen: maandag, dinsdag, zaterdagmiddag Adres: Rue de l'abbaye 55, 1495 VILLERS-LA-VILLE

Coer Imaculée de Marie

een uitnodigende in de middagzon geplaatste kapel

Auteur:

mooi uitzicht over de weidse akkers

Hoog boven de vallei een breed panoramisch uitzicht.

Villers-la-Ville

In Villers-La-Ville staat de "Abbaye Notre-Dame De Villers". Dit zijn de ruïnes van wat eens een cisterciënzerabdij is geweest. Diep in de vallei van de Thyle, die hier een haast Ardens landschap heeft uitgesleten, liggen er de overblijfselen om te bewonderen. De abdij werd in 1146 gesticht door de later heilig verklaarde Sint-Bernardus en is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een van de uniekste abdijen van geheel West-Europa. De ruïne is ruim 15 ha groot en de 13de eeuwse brouwerij behoort tot de indrukwekkendste kloostergebouwen van België.

Notre-Dame de la Visitation

De kerk werd opgetrokken op de fundering van een romaanse kapel, gebouwd door de heren van Marbais. Herbouwd in neoromaanse stijl in 1925. - romaanse toren uit de 12e eeuw. - gebeeldhouwd paaslam uit de 12e eeuw. - 2 prachtige retabels uit het begin van de 15e en 16e eeuw. - modern gebrandschilderd raam van Massinon

Station Villers-la-Ville

Station Villers-la-Ville is een spoorwegstation in de Waals-Brabantse gemeente Villers-la-Ville op spoorlijn 140 . Het is nu een stopplaats. Er is een gratis fietsstalling aanwezig.

De grafiek en tabel geven het gemiddeld aantal instappende reizigers weer op een week-, zater- en zondag.

OLV van Halle

Ter herinnering aan Marie Pilov en Léon Olef geboren in Villers-la Ville en er overleden in 1899

O.L.V. van Beproefden

Een officier, onderweg naar het slagveld in Duitsland maakte tijdens zijn doortocht in Villers-la-Ville de belofte dat, indien hij de oorlog overleven zou, hij een kapel zou oprichten ter ere van de Heilige Maagd. Later kwam deze overlevende officier terug met een antiek beeld dat hij uit een brand had gered. Zonder enig vermogen vestigde hij zich als kluizenaar gedurende jaren in de buurt van de abdij. Hij bedelde tot hij de nodige som geld had om zijn belofte waar te maken de kapel te laten bouwen. De kapel werd opgericht in 1731 zoals vermeld in de gedenksteen. Spoedig werd de plaats een bedevaartsoord. Elk jaar op de tweede zondag van mei heeft de rondgang plaats. Ze vertrekt om 09uur aan de kerk van Villers-la-Ville.

kapel

abdij van Villers-la-Ville

• Photo of Jonas1984
    Jonas1984 Jul 11, 2021

Zeer mooie en afwisselende wandeling