Rond Süsterseel 10 km

November 21, 2020
October 2020

near Wehr, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Wandeling rondom Süsterseel door het Tüdderner Fenn en het Rodebach, met bos, akkers en stukjes nat natuurgebied. Horeca alleen bij het startpunt (Zur Bahn). Bij de start kun je parkeren op de grote parkeerplaats van het winkelcentrum. Je loopt gelijk het bos in dat onderdeel is van het natuurgebied Tüdderner Fenn. Na ruim 800 meter neem je een mooi pad door het natte gedeelte met broekbos en beekje. Daarna loop je door naar de zogenaamde Safarisee, een meertje wat overgebleven is na recente zandwinning, vernoemd naar het voormalige safaripark. Aan de overkant van de weg tussen Süsterseel en Tüddern bevinden zich twee visvijvers in voormalige groeves. Je loopt hier langs en vervolgt je weg naar het hogergelegen bos ten noorden van Süsterseel. Je kruist daarbij de weg naar Höngen. Wanneer je het bos uitloopt, volg je een veldweg door akkers richting het Rodebach dal. Op het einde van de veldweg heb je uitzicht en daalt de veldweg de vallei in. Na een kort stukje asfalt volg je een andere veldweg richting bos bij de Rodebach. Je loopt dit bos in en volgt dan een stukje de grens met Nederland. Je kruist de grens bij een fietsroute vlak bij het Wildpark van Gangelt. Je loopt een stukje door Nederland met moerasachtig bos in het dal dat zich ook aan de Duitse kant van de grens bevindt. Terug in Duitsland kom je al snel bij een fietspad langs de Rodebach. Je volgt de rechtgetrokken beek hier tot de weg naar Jabeek met ondertussen zicht op de oude dorpskern van Süsterseel. Na het kruisen van de weg heeft men recent de voormalig rechtgetrokken beek weer wat laten kronkelen door het broekbos. Je volgt de beek een stukje en verlaat deze dan om een pad te kiezen wat tussen de bebouwde kom en het bos naar de Istrater Mühle voert. Kort daarna ben je weer terug bij het startpunt.

Bospad langs grens

Bospad langs de grens met af en toe grenspalen

Fietspad bij Süsterseel

Fietspad langs Rodebach bij Süsterseel

Photo ofFietspad langs opnieuw meanderende Rodebach Photo ofFietspad langs opnieuw meanderende Rodebach Photo ofFietspad langs opnieuw meanderende Rodebach

Fietspad langs opnieuw meanderende Rodebach

Hier meandert de Rodebach opnieuw, na werkzaamheden in de zomer van 2020.

Fietspad langs Rodebach

Fietspad langs de Rodebach met zicht op Jabeek

Fietsroute richting Jabeek

Hier loop je een stukje over een fietsroute waar die de grens kruist

Photo ofHogergelegen deel bos Tüdderner Fenn Photo ofHogergelegen deel bos Tüdderner Fenn Photo ofHogergelegen deel bos Tüdderner Fenn

Hogergelegen deel bos Tüdderner Fenn

Dit stuk bos ligt wat hoger en heeft een ander karakter dan het bos in het dal wat veel natter is

Mooi pad door broekbos

Mooi paadje door broekbos

Paadje bij grenspaal

Intl. Grens

Paadje door moerasachtig bos

Gemengd Bos

Photo ofPad langs Süsterseel bebouwde kom en bos naar Istrater Mühle Photo ofPad langs Süsterseel bebouwde kom en bos naar Istrater Mühle Photo ofPad langs Süsterseel bebouwde kom en bos naar Istrater Mühle

Pad langs Süsterseel bebouwde kom en bos naar Istrater Mühle

Dit paadje voert achter een rij huizen langs op de rand van het bos en komt uit bij de Istrater Mühle

PictographLake Altitude 0 ft

Pad langs visvijver

Pad langs visvijver in een voormalige groeve

Safarisee beach

Hier bevindt zich een meertje in voormalige zandgroeve

Tüdderner Fenn toegang

Je loopt hier bos in wat hoort bij natuurgebied Tüdderner Fenn

Uitzicht op meertje

Uitzicht langs visvijver in een voormalige groeve

Veldweg richting Rodebach dal

Veldweg door akkers parallel aan de voormalige Nederlandse weg van Brunssum naar Koningsbosch. Op het laatst daalt de weg af richting het dal van de Rodebach

Veldweg richting Rodebachtal bos

Veldweg ten noorden van Süsterseel richting bos in het dal van de Rodebach