Rond Örenberg Blankenberg en Wolfskop 7.2 km

Photo ofRond Örenberg Blankenberg en Wolfskop 7.2 km Photo ofRond Örenberg Blankenberg en Wolfskop 7.2 km Photo ofRond Örenberg Blankenberg en Wolfskop 7.2 km

October 25, 2020
September 2020

near Cadier en Keer, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling door de hellingbossen en grubben/droogdalen ten zuiden van Sint Geertruid, rond het kasteel Blankenberg en bij groeve Wolfskop. Geen horeca onderweg. Bij de start is een onverharde parkeerplaats bereikbaar vanaf de weg van Sint Geertruid naar Eckelrade. Ondanks dat je door droogdalen loopt kunnen sommige paden in een riviertje veranderen na flinke regen, zoals tijdens onze tocht.
Vanaf de parkeerplaats daal je af over een klein pad langs geologisch monument Örenberg. Hier zijn een aantal grote steenblokken te zien die lijken op beton, maar natuurlijk zijn, zogenaamd conglomeraatgesteente. Je daalt verder af over een steil trappetje, en komt beneden bij een pad dat onder langs het hellingbos (Savelsbos) voert. Bij de onverharde Helvendelsweg loop je de helling weer op. Je komt hier door een holle weg met veel dassenholen. Bij de Duistersteeg loop je weer naar beneden naar de Wolfskopweg. Dit pad met veel keien vormde tijdens onze tocht een rivierbedding, en waterdichte schoenen hielpen enorm. Bij groeve Wolfskop of groeve Blankenberg (weer een geologisch monument) verlaat je dit pad. Een verticale wand met verschillende soorten gesteentes (gele kalksteen, vuursteen) is hier zichtbaar. Schapen grazen hier onder de groeve en op de vrijwel verticale wand, en op de heuvel er boven. Een trappetje leid je omhoog voor een prachtig uitzicht. Je loopt naar de veldweg Boven Wolfskop en volgt even verder het pad Wolfskopweg naar Kasteel Blankenberg wat je aan de buitenkant kunt bekijken. Vervolgens loop je aan de noordkant om het kasteel heen over de Onderstraat naar de Bouwstraat. Je volgt deze veldweg de heuvel over met onderweg zicht op de Amerikaanse militaire begraafplaats richting het oosten. Over de heuvel heen daal je af naar het Kraaienbos. Hier volg je de Blankenberggrub door het Rucydobos tot de verharde Hondsberggrub. Deze loop je naar het noorden uit tot je bij de Grubweg komt. Deze veldweg brengt je bij de Keerestraat en vanaf hier beklim je de Öreberg weer langs het geologisch monument, terug naar de parkeerplaats.

Blankenberggrub

Droogdal bij het Rucydobos. Vrij nat pad ook al is het een droogdal.

Bouwstraat en Kraaienbosweg

Veldwegen over de heuvel. De Bouwstraat gaat over in de Kraaienbosweg. Links is de Amerikaanse Militaire Begraafplaats in Margraten.

Duistersteeg

Veldweg die de heuvel afvoert

Geologisch Monument Örenberg

Geologisch Monument Örenberg met conglomeraatstenen

Grubweg

Veldweg door het droogdal

Helvendelsweg

Dit pad wordt een holle weg met veel dassenholen.

Hondsberggrub

Verharde weg door een droogdal

PictographCastle Altitude 0 ft

Kasteel Blankenberg

Kasteel Blankenberg, niet te bezoeken. Groot wit kasteel.

Keerestraat

Verharde weg van Sint Geertruid naar Eckelrade

Onderstraat

Verharde weg die tijdens de wandeling ook deels in een riviertje was veranderd

Pad onderlangs hellingbos

Pad onder aan het hellingbos langs de graslanden in het droogdal

Wolfskop beneden

Onderaan de groeve Wolfskop, een geologisch monument

Wolfskop boven

Boven aan de Wolfskop heb je een mooi uitzicht

Wolfskopweg

Dit pad door het droogdal was in een riviertje veranderd door de vele regen

• Photo of dewereldreiziger
    dewereldreiziger May 13, 2022

Bedankt voor deze leuke route. We hebben er van genoten!
    Zo rond de 3 km. (Kort na het passeren van het kasteel) hebben we besloten de verharde weg te verlaten (links af) en in te ruilen voor het onverharde pad. Ach, we zijn nu eenmaal geen liefhebbers van asfalt ;-)
    Als we weer terug komen naar dit prachtige gebied dan nemen we zeker weer een wandeling van jou mee.

Tjaart Molenkamp May 14, 2022

Mooi dat jullie genoten hebben, en bedankt voor jullie positieve commentaar. Jullie voorkeur voor onverhard snap ik helemaal!

• Photo of Kim en Sasja
    Kim en Sasja Dec 3, 2022

Hele leuke route. Vandaag gelopen met koud en bewolkt weer. Doen we nog eens over met een zonnetje.

Tjaart Molenkamp Dec 4, 2022

Bedankt voor jullie enthousiaste commentaar, Kim en Sasja! Mooi dat de route goed bevallen is.

• Photo of Liesel Wrbl
    Liesel Wrbl Nov 24, 2023

Leuke, gevarieerde wandeling, maar ... pekvettig (!) in het najaar. Eigenlijk niet aan te raden na dagen van zware regenval. Zelfs met een paar stevige wandelschoenen, is een wandelstok geen overbodige luxe op bepaalde klimmetjes en afdalingen. Deze worden overbrugd door houten of stenen treden en zijn nu dus extreem modderig en gevaarlijk glad. Vlak voor Wolfskop veranderde het pad warempel in een beek na een stevige bui. Wel zo avontuurlijk, de honden vonden het heerlijk. Ik heb wat afstand toegevoegd richting Savelsbos.

Tjaart Molenkamp Nov 28, 2023

Bedankt voor jouw aanbeveling, Liesel! Dat beekje was er ook tijdens onze tocht, en met de regen van deze week is denk ik heel Zuid-Limburg een glibberige modderpoel, wat het inderdaad wat avontuurlijker maakt... 😊