Rond Faial da Terra

September 27, 2012
September 2012

near Sanguinho, Azores (Portugal)

Op deze lange en zware wandeling maken we kennis met de biodiversiteit van Sao Miguel. Het eerste stuk van de wandeling gaat bijna continue bergop door een groene en vochtige vallei, over ontelbare brugjes waarbij het bezoek aan de grootste waterval van Sao Miguel, de Salto do Prego centraal staat. Bij het uitkomen van de vallei dalen we af naar het dorpje Agua Retorta waarna we langs een kustweg die enkel door de plaatselijke boeren gebruikt wordt en een steile en gevaarlijke afdaling door het bos terug keren naar Faial.
Je kan bij de waterval natuurlijk gewoon terugkeren en zo de wandeling aanzienlijk inkorten naar slechts 6km ipv. 16km, maar je mist dan wel een mooi stuk naar Agua. Op de terugweg is het trouwens bijzonder genieten van de vele weilanden met koeien die werkelijk grenzen aan de afgronden van de Atlantische Oceaan.
De afdaling naar Faial is na regenval bijzonder gevaarlijk en zonder wandelstokken af te raden. Voor de rest is dit wel een lange tocht met vele steile bospaden die alleen geschikt is voor personen met een goede conditie.