Rond Elzetterbos en Mechelen 10 km

October 3, 2019
August 2019

near Rott, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling rond het dal van de Mechelder of Lombergbeek en de Geul en het Elzetterbos, met mooie beekdalen, vergezichten, graslanden, bos en een dorpje. De start is op een parkeerplaatsje aan de Pannisbergweg, de weg tussen Vijlen en Camerig. Horeca onderweg alleen in Mechelen. Eenvoudige, licht heuvelachtige wandeling. Mogelijk in de beekdalen wat blubberig in de winter/bij veel regen.
Vanaf het parkeerplaatsje loop je de Grachterweg (een veldweg) naar beneden langs wijngaarden en dan door een holle weg. Je komt op een asfaltweggetje en loopt door naar de ruïnes van de cementfabriek bij de Mechelderbeek. Na de beek gaat het over het Kleevoetpad licht omhoog door weilanden. Bij de asfaltweg daal je weer af en gaat beneden bij de Heibergsweg een pad op dat je weer omhoog voert door weiden en boswallen naar de weg tussen Vijlen en Mechelen. Je steekt deze over en loopt over veldwegen richting Mechelen. Je steekt de weg weer terug over en neemt het voetpad langs de Mechelderbeek richting Mechelen. Het pad kruist onderweg de beek op een bruggetje. Je loopt een stukje door Mechelen en verlaat het dorp weer over het Hurpeschvoetpad door de graslanden rond de meanderende Geul. Dit populaire voetpad gaat bij de Hurpescherweg over op het Voetpad op de Batsch en korte tijd later loop je langzaam omhoog naar de Bommerigerweg. Na een rustig stukje asfaltweg richting Rott neem je een pad wat omhoogvoert naar het Elzetterbos met onderweg mooie vergezichten op het Geuldal. Het Elzetterbos sluit aan op het Vijlenerbos en is het grootste aaneengesloten bos van Zuid-Limburg. Halverwege het bos loop je nog een stuk door een weiland uitzicht richting Rott. Door het bos klim je naar de rand van het bos, waarna je snel weer bij het startpunt bent.

Eikesweg

Veldweg naar de Hilleshagerweg

Elzetterbos

Grachterweg

Veldweg met wijngaarden en akkers, en een stukje holle weg

Gulkoelerweg

Veldweg met mooie vergezichten

Heibergsweg

Eerst een stukje weg langs het huis dat daarna overgaat in een pad naar de Hilleshagerweg

Hurpeschvoetpad

Populair voetpad door de graslanden rond de Geul

Kalfshaagweg

Onverharde weg omhoog richting Elzetterbos met af en toe mooie vergezichten richting Geuldal

Kleevoetpad

Smal voetpad dat overgaat in een pad door een weiland

Langs Mechelderbeek

Pad door het dal van de Mechelderbeek met graslanden, natuur en een bruggetje over de beek

Melleschet

Hier is uitzicht op de ruïnes van de cementfabriek in het dal van de Mechelderbeek onder Vijlen

Voetpad op de Batsch

Voetpad door graslanden rond de Geul. Na korte tijd is er een splitsing en volg je het pad door het weiland omhoog naar de Bommerigerweg

Weide in het bos

Weide in het bos met gezicht richting Rott

• Photo of marcuszz
    marcuszz Mar 31, 2020

Lekker wandelingetje, tnx tjaart

Tjaart Molenkamp Mar 31, 2020

Mooi en graag gedaan, Marcus! En bedankt voor de review!

• Photo of LynnieL
    LynnieL Sep 12, 2021

Deze wandeling gemaakt vanaf Cuba Libre in Vijlen op 12 september 2021; een redelijk warme dag. De tocht voert over mooie paadjes en wisselt veld, dorp, bos, wat vlakker en wat heuvelachtiger af. Een aanrader 👏🏻👏🏻👏🏻. Erg van genoten.

Tjaart Molenkamp Sep 13, 2021

Bedankt LinnieL voor de positieve recensie en aanbeveling. Mooi dat jullie hebben genoten.

• NicoSt218 Feb 19, 2022

Mooie en gevarieerde route. Een dag na storm Eunice hier en daar enigszins zompig en op een paar plaatsen versperd door een omgevallen boom. Maar zeer de moeite waard.

Tjaart Molenkamp Feb 19, 2022

Mooi dat de route bevallen is Nico! En bedankt voor de mooie beoordeling van de route!

• Photo of dieke.cardinaal
    dieke.cardinaal Jul 30, 2023

We zijn in Mechelen gestart. Het is een mooie afwisselende route. Ook weer een aanrader.

Mooie afwisselende route.

Tjaart Molenkamp Aug 1, 2023

Mooi dat de wandeling goed bevallen is, Dieke! Bedankt voor de review en de aanbeveling.