Rond Camerig en Cottessen 8.2 km

February 4, 2018
December 2017

near Camerig, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling rond de Camerig en Cottessen, door het Vijlenerbos en het Geuldal, met mooie uitzichten over het Geuldal en richting België. Met name de graslanden rond de Geul kunnen erg modderig en nat zijn (in de winter), en dan worden waterdichte hoge wandelschoenen aanbevolen. De wandeling start op een parkeerplaatsje aan de weg van Vijlen naar Epen. Je wandelt door het bos een beetje omlaag tot de rand van het bos. Hier heb je mooie uitzichten op het Geuldal. Je daalt verder omlaag over een weiland en een pad tot aan de Bommerigerweg, volgt deze een stukje, en daalt dan verder af tot aan de Geul. Je loopt naar de brug (hier is in het seizoen ijs- en fruitverkoop). Je loopt richting de Volmolen, een watermolen, en dan een stukje over een asfaltweggetje tot een pad links je naar een brug over de Geul brengt. Je volgt de Geul tot aan de grens. Dit is een prachtig stukje sterk meanderende Geul met grote populieren met maretakken, en de Heimansgroeve. Wel was het er ook erg nat tijdens onze wandeling. Onder aan Cottessen bij een brug over de Geul loop je rechtdoor naar de camping net in Franstalig België. Je loopt een hoekje over deze camping om gelijk Nederland weer in te lopen bij de Cottesserbeek. Je klimt stijl naar Cottessen en volgt je weg omhoog richting Vijlenerbos. Aangekomen bij de weg Epen-Vaals volg je deze een stukje om vervolgens het Vijlenerbos in te klimmen tot een zevensprong. Vanaf hier volg je een bospad op hoogte terug naar de start, met af en toe mooie doorkijkjes richting België.
Horeca op de route bij de Geulbrug op de weg Epen-Vaals, op de camping in België, en op de camping Cottesserhoeve.

Afdaling naar Geuldal

Je loopt hier een weiland in met mooi uitzicht op het Geuldal.

Bospad op hoogte

Vanaf de zevensprong loop je op hoogte over een bospad terug naar het startpunt. Af en toe heb je door de bomen een uitzicht richting België, of richting ondergaande zon.

Cottessen - grens

Hier is een brug over de Geul naar rechts, een weg naar Cottessen naar links en rechtdoor een pad langs de Geul richting de grens.

Geuldal

Vanaf hier loop je door de graslanden direct langs de meanderende Geul. Een mooi gebied, maar wel nat en blubberig in de winter.

Grens - Cottesserbeek

De Cottesserbeek vormt hier de grens. Direct er na gaat een steil pad omhoog naar Cottessen.

Heimansgroeve

De Heimansgroeve is een voormalige steengroeve en geologisch monument. Hij is genoemd naar de natuuronderzoeker Eli Heimans. Dit is de enige locatie in Nederland waar gesteente uit het Carboon aan de oppervlakte komt. Direct na de Heimansgroeve kies je een pad langs de helling om een nat stuk te vermijden.

Klim Cottessen-Vijlenerbos

Vanaf hier klim je eerst via een deels verharde weg richting Vijlenerbos. Vanaf een splitsing heb je een stuk zeer blubberige holle weg, en daarna een pad richting doorgaande weg Epen-Vaals, waar ook het Vijlenerbos begint.

Klim via holle weg

Je klimt hier het bos in via een steil pad omgeven door wallen.

Langs de Geul

Je loopt hier een stukje op graslanden langs de Geul tot aan de doorgaande weg tussen Vaals en Epen. Hier bevindt zich rechts een taverne (Wingbergermolen) en in het seizoen wordt er fruit en ijs verkocht.

Watermolen Volmolen

Bekend monument in beheer bij Natuurmonumenten. Zie https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebieden/geuldal/monument/de-volmolen-epen

• steefvermeiren Feb 14, 2018

Hele mooie natuurwandeling met afwisseling van weiden en bos. Heel weinig asfalt

• Photo of charleesan
    charleesan Jul 16, 2018

Leuke wandelroute! Met onze 3 kids gelopen op een hele hete dag in juli. Zelfs de koeien onderweg zochten verkoeling in de geul, erg leuk om te zien. Mooie en afwissende route door weiland, bos, leuke smalle paadjes en stukje langs de geul.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Aug 5, 2018

Bedankt Charleesan voor het positieve commentaar! Mooi dat jullie genoten hebben. Toch maar 2 sterren?

• molensloot Sep 25, 2018

Mooie wandeling

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Sep 25, 2018

Bedankt Molensloot: blij dat je het een mooie wandeling vond!