Photo ofRojals, Muntanyes de Prades: Mola dels Quatre Termes - Els Cogullons - Abric de la Baridana Photo ofRojals, Muntanyes de Prades: Mola dels Quatre Termes - Els Cogullons - Abric de la Baridana Photo ofRojals, Muntanyes de Prades: Mola dels Quatre Termes - Els Cogullons - Abric de la Baridana

May 28, 2012
May 2012

•   4.8 13 Reviews

near Rojals, Catalunya (España)

Aquesta és una de les nostres rutes preferides. Comencem a caminar des de Rojals, a 970 metres d'altitud, un dels nuclis habitats de les Muntanyes de Prades.

Per arribar-hi, hem agafat la carretera que surt de Montblanc i que en 12 kilòmetres salva més de 600 metres de desnivell. Els primers cinc, fins poc abans d'arribar a Rojalons, són espectaculars, plens de ziga-zagues i amb boníssimes vistes de la Conca. Cal anar amb compte amb els nombrosos ciclistes que els dies festius us hi trobareu.

Sortim caminant de Rojals per l'altre banda de per on hem arribat. Seguim el ben indicat GR-171. Pista ampla, vermellosa. Al cap d'una estona veiem a l'esquerra una desviació del mateix GR, però seguim recte per la pista (tornarem per aquesta desviació). No triguem a passar pel costat d'unes runes, el Corral de la Marieta.

Seguim. Ben aviat, entrem als Plans. Pi roig. Pins i més pins, paisatge ben cuidat, com una plantació. Anem trobant desviacions a la dreta que ens portarien cap a la Pena, però seguim per la nostra pista. A estones trobem a terra com clapes de pedres vermelles arrodonides, pedres de Prades.

Poc després de passar el Coll de la Mola, trobem el camí a l'esquerra que ens permet travessar el Bosc del Guerxet. Ombrívol fins i tot a l'estiu, un dels millors boscos de les Muntanyes de Prades, i ja és dir!. Pins, roures, alzines, brucs, algun boix, molta estepa, farigola, ... Camí estret i molt maco. A l'esquerra, dalt d'un turó anem tenint vistes esporàdiques del Refugi dels Cogullons.

Quan arribem a una caseta, aquest corriol s'acaba. Sortim a un tros pla, de terra de pedra. A l'esquerra, sota, hi tenim una balma que avui no visitem (Cova del Martí). Agafem el camí principal i anem cap a la dreta.

Arribem al Coll del Llop i girem a l'esquerra. Veiem que anem per un altiplà. A la dreta ens sorprèn la taula dels Quatre Termes (Vimbodí, Rojals, Mont-ral i Prades). Curiositat històrica, ben mantinguda per la Secció Excursionista Reus Deportiu.

I seguint pel camí, després de passar uns rocs que barren el pas als vehicles, arribem a una meravella. Les tres Creus a la Mola d'Estat o dels quatre Termes. Una vista increïble. La vall del Brugent als nostres peus. De dreta a esquerra, podem esmentar, el Tossal de la Baltasana, Capafons i el Picorandan, els Motllats, Mont-ral, ... Un lloc màgic.

Les tres creus tenen un trist origen, recorden a morts a la nostra guerra civil. Una, a Mossèn Pau Queralt, una altre als germans Estivill i la tercera, a Alfons Miquel.
Sorprèn trobar aquí dalt una aixeta (Hi ha una cisterna que s'omple amb aigua de pluja).

Ens arribem a la punta del Tossal cap a la banda nord i hi trobem una molt diferent, però també bona, vista del barranc de Castellfollit amb els molins i la Conca al fons.

Tornem. Refem el camí fins arribar al punt on hem baixat del bosc del Guerxet, però ara seguim recte. Petit pla, a la dreta hi ha dos pals indicadors però seguim cap endavant.

Passem pel costat de les restes dels Cogullons, el que va ser l'assentament humà a més altitud de les Muntanyes de Prades (1.050 metres). Ara només hi ha runes, però els besavis del Pep hi vivien a començaments del segle XX (famílies Masdeu i Fort). A dalt ara hi ha el refugi del Cogullons, molt visible.

Les indicacions no són gaire bones, però seguim recte i després de baixar una mica trobem la Font del Grèvol. Aigua fresca que va molt be per omplir les cantimplores. Uns metres més enllà hi ha "el" boix grèvol. Continuem el camí i passem pel costat de dues basses. No ens hem d'espantar, però es veu clarament que haurem de baixar força i tornar a pujar per arribar a l'altre banda, on hi ha Rojals. Anem baixant i arribem a baix del barranc.

Hi trobem una pista ample que agafem a la dreta. I ben aviat, hi ha un pal que ens indica que hem d'agafar un senderó que puja. No tingueu por. La primera part és la més dura, de seguida és molt més suau.

Ara entrem en un altre entorn meravellós de la ruta. Si les forces ens ho permeten, podem gaudir a l'esquerra de l'aventura de resseguir unes balmes i abrics. Trobem les restes d'un mas balmat. No gaire lluny està un lloc que té un nom fascinant, el Reposador dels Morts (quin nom! perquè?). Runes també a la dreta del mas de la Baridana i alguns rocs enormes a costat del camí.

I arribem a l'anomenat Abric de la Baridana. Inscripcions àrabs i gòtiques, aquestes darreres són una sentència del Dotzèn libre appellat del crestià, de Francesc Eiximenis (Salvador Vilaseca dixit) i, de més difícil veure, pintures de l'edat del bronze (A les Muntanyes de Prades hi ha el conjunt de pintures rupestres més important de Catalunya. Més de 20 enclavaments ... I els que queden per a descobrir!).

No oblideu anar en compte i respectar les pintures.

Sap greu, però això s'acaba.

El camí estret, després de creuar-se amb el que va a la Casa Rural del Mas de l'Arlequí segueix cap amunt fins arribar a la bifurcació que hem esmentat a l'inici.

i per acabar, res millor que el dinar a Rojals a La Socarrimada, 977264059. Bon menjar i bona atenció. I tenen gasosa Miracle de Montblanc (com les d'abans !)

Abans d'agafar el cotxe, recomanable arribar fins a l'església i gaudir de la vista sobre la Conca i més enllà.

I una recomanació: visiteu el CIAR (Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre, Muntanyes de Prades), de Montblanc. Situat a l’antiga presó de Montblanc (carrer de la Pedrera, 2, telèfon 977860349).

Salut i botes.

Bloc amb rutes nostres a http://ambotes.wordpress.com

PictographPhoto Altitude -32,805 ft

Coll_del_Llop

Taula del Quatre Termes

Taula_del_Quatre_Termes

Photo ofLes Tres Creus - Mola d'Estat o dels Quatre Termes Photo ofLes Tres Creus - Mola d'Estat o dels Quatre Termes Photo ofLes Tres Creus - Mola d'Estat o dels Quatre Termes

Les Tres Creus - Mola d'Estat o dels Quatre Termes

Les_Tres_Creus_-_Mola_d'Estat_o_dels_Quatre_Termes

Photo ofVista del barranc de Castellfollit des de la Mola d'Estat o dels Quatre Termes Photo ofVista del barranc de Castellfollit des de la Mola d'Estat o dels Quatre Termes Photo ofVista del barranc de Castellfollit des de la Mola d'Estat o dels Quatre Termes

Vista del barranc de Castellfollit des de la Mola d'Estat o dels Quatre Termes

Abric_de_la_Baridana

• Photo of Aleix Fortuny
    Aleix Fortuny Apr 11, 2013

Demà, si puc, miraré d'anar-hi. A primera vista, la cosa sembla que té molt bona pinta. També és cert i és d'agrair la bona descripció i explicació que has fet de la ruta. Un cop l'hagi feta, no dubtaré a passar per aquí i comentar-la com és degut. Salut!

Ambotes Apr 11, 2013

Hola Aleix! Esperem que t'agradi!! Ja ens diràs.

• Photo of Aleix Fortuny
    Aleix Fortuny May 4, 2013

Doncs sí, ara farà dues setmanes vam sortir a fer-la, la senyora i jo. És una ruta senzilla, molt recomanable i on hom té unes vistes més que privilegiades.
    Bona explicació, molt ben detallada.

Salut,

Aleix.

Ambotes May 6, 2013

Ei! Quina bona notícia que es confirmessin les bones previsions. Ens n'alegrem molt, Aleix. I gràcies pels comentaris.

• Photo of salva007
    salva007 Oct 28, 2013

Bona ruta de senderisme, fàcil i entretinguda. Track ben marcat.
    La vam fer en 4 hores 15 minuts parant a dinar i tot.
    Felicitats Sr. Ambotes.

• Photo of salva007
    Ambotes Oct 28, 2013

Moltes gràcies un altre cop salva007!
    Un indret fantàstic, amb molts racons ...

• Photo of ricardobalaguer
    ricardobalaguer Dec 17, 2013

moltes gràcies Ambotes, es una ruta molt agradable, el ombradiu del bosc de Guerxet fins i tot a l'hivern l'hem agraït, les vistes desde la mola són espectaculars en un dia serè com el que vam tenir.

• xavixanxe Aug 5, 2014

Hem fet avui aquesta ruta, ha estat la nostra primera caminada per les muntanyes de Prades i ens ha sorprés el paisatge en general.

Una ruta molt agradable, amb una bona recompensa a la Mola d'Estats, tot i que les tres creus ja no en son 3...
    El track molt ben traçat, sense lloc a confusions (crec que amb la quantitat de marques del GR és fàcil de fer sense gps si se sap on es va...).
    L'hem completat en poc més de 3 hores, ideal per una matinal a un ritme molt normalet, parant només a la Mola.

Gràcies per compartir!

Ambotes Aug 22, 2014

Gràcies ricardobalaguer!!

Bon bateig a les Muntanyes de Prades, xavixanxe!
    Has començat per una de les nostres rutes favorites, pero n'hi ha a cabaços de bones, molt bones rutes a la zona. Que en gaudeixis de més!

• Photo of JACOB BERNAERTS
    JACOB BERNAERTS Dec 14, 2015

Prachtige natuurwandeling met kleine bos padden. Aan het begin een hele steile klim maar eenmaal deze voorbij is het geen probleem zelf voor een niet beoefende wandelaar.

Ambotes Dec 14, 2015

Jacob hartelijk dank voor uw reactie en de beoordeling van de route.

• Photo of Gorka
    Gorka Mar 13, 2016

Ruta *****

Ambotes Mar 14, 2016

****** Gracias, Gorka!

• Photo of La Penya de l'Espardenya K-Valls
    La Penya de l'Espardenya K-Valls Apr 27, 2016

Una ruta molt agradable.
    Senyals GR molt be marcadas.
    Vistes desde Mola Quatre Termes espectaculars!
    Val la pena!
    Salut i Botes!

Ambotes Apr 28, 2016

Ei Penya de l'Espardenya K-Valls!
    Merci pel comentari. És que és un indret espectacular! I l'atmòsfera de tot el recorregut ....
    Salut i botes i Mola des Quatre Termes!

• pelonchete Oct 19, 2016

Molt maca la ruta gracies per compartir

Ambotes Oct 19, 2016

Gràcies a tu, jordibike's,
    Certament és una gran ruta que anem repetint cada cert temps ...
    Salut i botes i Cogullons!

• albenpar May 17, 2017

Ruta molt asequible, molt bé descrita aquí i molt bé senyalitzada sobre el terreny (sembla que s´han tornat a marcar les senyals recentment).
    Es pot afegir alguna dificultat ampliant distancia fins al Tossal de la Baltasana per GR171, anada i tornada pel mateix camí, uns 12 km més.

Ambotes May 20, 2017

Moltes gràcies, albenpar, pel comentari i la valoració!
    Salut i botes i Tossal de la Baltasana.

• Photo of Miquel Garriga
    Miquel Garriga Dec 24, 2017

Hola, ambotes, ahir la vam fer. afortunadament en un dia molt bo. Des de la Mola d'Estat les vistes de tot els Pirineus era extraordinària.
    Ruta molt fàcil de seguir, per camins o pistes evidents. A partir del Clot del Llop, estan eixamplant molt la pista, suposo que de ser una actuació de cara a la protecció d'incendis.
    Bon Nadal!

• Photo of Miquel Garriga
    Miquel Garriga Dec 24, 2017

Ah, en un parell de dies publicaré la crònica al meu blog.
    Caminar, observar, escriure, gaudir, recordar...
    Salut i muntanya!

• Photo of juancaza
    juancaza Dec 30, 2017

Bonita ruta por senderos en el bosque y vistas espectaculares

Ambotes Dec 31, 2017

Gràcies Miquel!
    Lamentem que hem trigat en contestar doncs també estàvem per la zona ... sense WIFI ... i amb poc cobertura de dades ... (Visca!).
    Certament uns indrets molt macos i amb molts més racons pels voltants. Contents de que t'hagi agradat.
    Salut i botes i fins aviat.

Ambotes Dec 31, 2017

Muchas gracias juancaza por la valoración y los comentarios.
    Les Muntanyes de Prades son un gran lugar ;-)
    Salut i botes i Cogullons.

• Photo of juancaza
    juancaza Jan 3, 2018

Bonita ruta por senderos en el bosque y vistas espectaculares

• Roger RG Aug 21, 2021

Bona ruta!

• Photo of guiuocon
    guiuocon Jan 23, 2022

Molt bonica la sortida. Te de tot i és fàcil de fer.

• Photo of Sergi06
    Sergi06 Nov 12, 2023

Fantàstica ruta 100% recomanable!!!
    Ens ha encantat!!! ja forma part del nostre top 5 de la zona.