Rojals - Mola d'Estat - Els Cogullons - Rojals

Photo ofRojals - Mola d'Estat - Els Cogullons - Rojals Photo ofRojals - Mola d'Estat - Els Cogullons - Rojals Photo ofRojals - Mola d'Estat - Els Cogullons - Rojals

June 9, 2022
June 2022

near Rojals, Catalunya (España)

Ruta circular prop de la pedania de Rojals. De dificultat difícil. La ruta recorre les muntanyes de Prades fins arribar a la Mola d'Estat, un tossal de 1.127 m d'altitud, a cavall dels municipis de Vimbodí i Poblet (Conca de Barberà) i Prades (Baix Camp), i que ofereix un magnífica panoràmica de 180º de la vall del riu Brugent i de les muntanyes de Prades.

Aquesta ruta es considera difícil perquè el sender dels Cogullons a Rojals té força pendent i pedra solta.

Sortir de l'aparcament i agafar la pista a l'esquerra direcció Els Cogullons.

PictographRuins Altitude 3,168 ft

Corral de la Marieta

De la memòria dels rojalencs sempre ha estat corral i pallissa. Es troba a la pista de la Pena, a un quilòmetre del poble. En estat ruïnós. Hi va viure durant uns anys el mestre de Rojals.

Coll de la Mola

Coll a 1.004 metres d'altitud. Conegut pel terreny de gresos rogencs amb abundància de sílex arronyonats. En aquesta cruïlla de pistes, hi trobem la pista travessera de Rojals als Cogullons i a la Mola d'Estat, i una al davant, que seguint el barranc de la Baridana, arriba a la Bartra.

Deixar la pista i agafar el sender senyalitzat en direcció als Cogullons.

Agafar el camí del dreta.

Imitant els llops ("Llegendes de la Conca de Barberà" de Rosa M. Canela) A Rojals, al bosc del Garxet, a prop del clot del Llip, un veí del poble que tornava de la feina va sentir els udols dels llops, a diferents punts de la muntanya. Confiat que eren lluny, no se li va ocórrer cap més pensada que imitar l'udol del llop: uhhh, uhhh...!, i quina sorpresa va tenir quan es va trobar, al moment, un llop molt gros que venia directe cap a ell. Va tenir el temps just i l'esma necessària per enfilar-se ràpidament a dalt d'un pi, alt però prim. Al cap de res, ja hi havia al lloc quatre o cinc llops afamats i desitjosos de menjar-se'l. Esgarraparen i mossegaren la soca de l'arbre per fer-lo caure. I així tota nit, ells rascant i l'home patint. Amb la claror del dia els llops, cansats, van marxar; l'arbre, del tot pelat, havia estat a punt de caure, i ell tot tremolós va baixar i va fugir cap al poble. Segur, segur que de la boca de l'home mai més no en va sortir un udol, ni res que si assemblés. Un cop arribat al coll del Clot del Llop, seguir el camí direcció els Quatre Termes.

Taula dels Quatre Batlles

La Taula dels Quatre Batlles, ubicada a la Mola dels Quatre Termes, és una taula massissa circular de pedra, amb quatre seients, situada al punt geogràfic on convergeixen els termes de Montblanc (antigament Rojals), Vimbodí i Poblet, (antigament Vimbodí), Mont-ral i Prades. Hi ha gravats els escuts i els noms d'aquests quatre pobles. Diu la tradició que, quan calia fer una tallada de pins, els quatre batlles es reunien en aquest indret per a pactar els termes de la tala, ja que alguns boscos eren compartits.

Tossal de 1.127 m d'altitud a les muntanyes de Prades, a cavall dels municipis de Vimbodí i Poblet (Conca de Barberà) i Prades (Baix Camp). Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC.

'Les Tres Creus'

Com a fet característic de la Mola d'Estat, hi ha tres creus metàl·liques clavades a la roca, a frec del cingle, anomenades popularment "les Tres Creus", en una zona que ofereix impressionants vistes de la vall del riu Brugent i de les muntanyes de Prades.

Agafar el sender de la dreta.

Seguir la fita.

Seguir la senyalització direcció el coll de Vilacabres (0,2 km).

Intersecció

Un cop al coll de Vilacabres, cal seguir les indicacions cap a Mas de Mateu (0,6 km).

A la cruïlla, seguir el camí de la dreta.

Seguir les indicacions cap als Cogullons.

PictographRuins Altitude 3,324 ft

Antic mas en ruïnes. Sembla que la seva construcció data de 1829.

PictographRuins Altitude 3,223 ft

Grau del Paulet

Els Cogullons

Els Cogullons és un despoblat de Montblanc. Es troba dins l'antic terme de Rojals, gairebé a l'extrem sud-oest del terme municipal de Montblanc i proper ja al de Mont-ral, a la conca del Brugent. Està situat a uns 1.040 m. d'altitud, en plena serra de Prades, al vessant assolellat d'un petit turó. Actualment està despoblat i enrunat, però el 1950 era el nucli de població més alt de les muntanyes de Prades.

Seguir el camí de l'esquerra direcció a Rojals.

Continuar pel sender que surt a l'esquerra.

Seguir pel sender cap a Rojals.