Roderwolde, wandeling langs Kleibosch en de Onlanden

Photo ofRoderwolde, wandeling langs Kleibosch en de Onlanden Photo ofRoderwolde, wandeling langs Kleibosch en de Onlanden Photo ofRoderwolde, wandeling langs Kleibosch en de Onlanden

July 6, 2019
July 2019

near Roderwolde, Drenthe (Nederland)

Prachtige wandeling door een gevarieerd landschap, beheerd door het Drents landschap en Staatsbosbeheer. We lopen afwisselend door open landschappen, kleine bospartijen en langs kleine en grote waterpartijen.

Wij parkeren in Roderwolde op de parkeerplaats tegenover cafe Het Rode Hert, een eeuwen oude pleisterplaats die al in de 16e eeuw wordt genoemd.

Voorbij het "hert" staat de Woldzigt olie en korenmolen. Aan de overkant van de weg start naast het haventje het onverharde pad lang de Schipsloot. Op de oever bloeit moerasspirea met prachtige witte pluimen.
Even verderop langs het Peizerdiep staan de rietsigaren prachtig bruin te zijn.

We blijven het graspad volgen aan de hand van paarsgekopte paaltjes tot aan het infobord over het Kleibosch. Hier geeft de pijl aan dat we rechtsaf moeten maar aan het eind van de weg is er geen aanknoping meer te vinden en gaan we maar linksaf langs de Roderwolderweg en De Groeve naar de Rodervaart.

Bij het gemaaltje en bruggetje staan ook een paar picknicktafels om even te rusten alvorens verder langs de vaart richting Leekstermeer te lopen.

Aan het eind van de vaart lopen we de dijk op langs de Onlanden, mega rietvelden en totaal ondoordringbaar. De dijk daar in tegen is keurig gemaaid en prima te belopen.
Het zicht over het Leekstermeer is fantastisch.

Langs het Matslootgebied lopen we over de dijk verder en passeren een heus kunstwerk, symboliserend het oerbos wat hier ooit heeft gestaan. Men heeft in 2008 duizenden stobben opgegraven ter verbetering van de landbouwgronden. Naast het bankje waar Saartje opzit staan er nog 2 opgesteld.

We volgen nog een klein stukje de Onlandsedijk en gaan dan rechtsaf weer de grasdijk op langs de Onlanden. Deze volgen we tot we vanzelf op de verharde weg uitkomen, de Roderwolderdijk.

In de bocht voordat de bebouwing begint is nog een rustplaats met grondwatermeter en informatiebord van staatsbosbeheer over de Onlanden en een overzicht van wandel/fiets en kanoroute.

Photo ofStart en parkeerplaats in Rolderwolde Photo ofStart en parkeerplaats in Rolderwolde Photo ofStart en parkeerplaats in Rolderwolde

Start en parkeerplaats in Rolderwolde

Tegenover de parkeerplaats is het weekend-cafe Het Rode Hert. Voor meer info; https://www.hetrodehertroderwolde.nl

Jacobskerk in Roderwolde

Voor meer informatie over de kerk; http://www.pkn-roden.nl/index.php/gebouwen/jacobskerk-roderwolde

Molen woldzigt

Voor meer informatie over de molen; http://www.woldzigt-roderwolde.nl

Langs de Schipsloot

Langs de slootkant bloeit moerasspirea.

Langs het Peizerdiep

Richting Kleibosch

Kleibosch

Na een klein stukje bos komen de landerijen weer tevoorschijn.

Informatiebord Kleibosch

PictographProvisioning Altitude 3 ft

Nog een echt huiskamercafe.

PictographBirding spot Altitude 3 ft

Ooievaars-paradijs

Bruggetje over de Rodenervaart

Hier ook een paar tafels en banken om te kunnen picknicken.

Begin Onlanden

Verder over de dijk langs het Leekstermeer.

PictographLake Altitude 3 ft

Leekstermeer

Kunst langs de route

Meer bezoekers op de dijk

Rustplek

Pauzeplek met infobord en grondwatermeter.

• Photo of jaapmarga
    jaapmarga Jul 11, 2019

Beste Lieve Actievelingen,

Weer zo’n prachtige lange route super gaaf! Afwisselend en groen! Kijken jullie wel uit met die gevaarlijk ogende beesten! Stel dat Saar kennis met ze wil maken!!!! Jullie hebben weer schitterende plaatjes weten te schieten wij genieten er echt van! Thanxxx
    JenM

Wicky en Erick Jul 11, 2019

Leuk om zelfs als jullie op reis zijn in Winterberg ons ook nog van commentaar te voorzien. Geniet er van en we zien elkaar spoedig weer. De WESjes.

• michael.de laat Apr 20, 2020

Veel of the road. Mooi vogelreservaat

Wicky en Erick Apr 21, 2020

Hallo Michael, dank voor jouw aardige commentaar. Het is inderdaad een prachtige route. Op onze eigen site heb ik nog meer wandelingen per land en provincie geordend. Misschien ook leuk om eens te bekijken. Hartelijke groet, Erick.

• Photo of Maarten Pronk
    Maarten Pronk May 4, 2020

Mooie route! Heel afwisselend met prachtige uitzichten!

Wicky en Erick May 5, 2020

Hallo Maarten, leuk te vernemen dat onze route in de smaak is gevallen. Op onze eigen site hebben we nog meer routes gezet die per land en provincie geordend zijn. Wellicht staan er nog enkele mooie tussen, kijk maar eens rond.
    Hartelijke wandelgroet, Erick.

• Photo of Schoenen aan en Gaan - Spanje Actief
    Schoenen aan en Gaan - Spanje Actief Oct 17, 2020

Heerlijke wandeling op een perfecte herfstdag. Wederom bedankt voor de route!

Wicky en Erick Oct 17, 2020

Hoi Schoenen aan en gaan, leuk weer een complimentje te ontvangen. Deze keer niet te warm om te lopen he?. Geniet van de eventueel volgende routes. Hartelijke groet, Erick.

Wicky en Erick Jul 2, 2023

Hallo Fenniedick, dank voor de sterren en het complimenteuze commentaar. Nog veel wandelplezier en de hartelijke groeten van Wicky en Erick 👋.