Rodalquilar, wandeling door de oude goudmijnen

Photo ofRodalquilar, wandeling door de oude goudmijnen Photo ofRodalquilar, wandeling door de oude goudmijnen Photo ofRodalquilar, wandeling door de oude goudmijnen

January 26, 2020
January 2020

near El Campillo de Rodalquilar, Andalucía (España)

Prachtige wandeling door de oude goudmijnstreek bij Rodalquilar. Tot de jaren 60 van de vorige eeuw was hier een levendige goudkoorts. Er zijn tientallen schachten en tunnels uitgehouwen in de omliggende bergen en in Rodalquilar stond een gigantische was-installatie om het goud uit het erts te spoelen. Nu is het vervallen tot betonnen geraamtes en de oude mijnwerkers-huisjes zijn ook tot ruïnes aan het vervallen.

Wij rijden eerst met de auto naar Rodalquilar vanaf de camping "Los Escullos" in het gelijknamige gehucht.
Voor de geïnteresseerden; dit is een prima camping met goede sanitaire voorzieningen, mini-market en zwembad (gesloten in de winter). De camping is druk bezet met overwinteraars maar meestal is er nog wel een plekje te vinden.

Vanuit het dorp lopen we rechtsom en klimmen eerst langzaam door de Barranco omhoog en langs het informatiebord over hoe in vroeger tijden de terrassen met de stenen muurtjes werden gebouwd om het regenwater dat naar beneden stroomde tegen te houden en zo lang mogelijk te benutten voor de landbouw op de terrasjes.

Geleidelijk gaat het iets steiler omhoog en staan we op het hoogste punt van de route met een prachtig uitzicht op de vallei van de Cortijo del Frailes. Tegenwoordig kijk je uit over een strak georganiseerd landbouw-gebiedje met de cortijo aan de rand ervan. Deze boerderij met kapel is beroemd omdat er een tiental beroemde en klassieke western films zijn opgenomen, o.a. met Clint Eastwood.

We lopen rond de berg El Granadillo en dalen dan af de vallei in waar een aantal mijngangen in de bergen te zien zijn. Overal staan borden met waarschuwingen er vooral niet in te gaan maar we moeten toch even een kijkje nemen.

Aan het eind van de vallei staan nog een paar oude gebouwen mooi te zijn en dan lopen we verder de gravelweg af in de richting van Rodalqiular. je kunt nu de weg blijven volgen en loop je langs de oude was-installatie maar wij gaan eerst nog linksaf naar beneden de vallei in waar nog een tiental mijnschachten zijn en een paar oude gebouwen staan.

We volgen hierbij de Barranco en komen uiteindelijk weer onder bij de was-installatie uit.
Je kunt nu even naar boven lopen om hem beter te bekijken maar een paar dagen terug zijn wij er op de mountainbike al langs gekomen en zijn de foto's van het laatste waypoint gemaakt.

Om deze mountainbike-ronde langs de mijnen en ook de Cortijo del Frailes te bekijken/gebruiken kun je deze link gebruiken;

Photo ofStart en parkeerplaats in Rodalquilar Photo ofStart en parkeerplaats in Rodalquilar Photo ofStart en parkeerplaats in Rodalquilar

Start en parkeerplaats in Rodalquilar

Linksaf

Links aanhouden

Photo ofInformatiebord over de terrassen-opbouw in de vallei Photo ofInformatiebord over de terrassen-opbouw in de vallei Photo ofInformatiebord over de terrassen-opbouw in de vallei

Informatiebord over de terrassen-opbouw in de vallei

Linksaf omhoog de berg op

Vallei van de Cortijo del Fraille

Rechts aanhouden naar beneden

Photo ofDe eerste mijngang die we even checken Photo ofDe eerste mijngang die we even checken Photo ofDe eerste mijngang die we even checken

De eerste mijngang die we even checken

Gestapelde mijngangen

Oude mijn-gebouwen

Photo ofTwee keer linksaf en de gravelweg vervolgen Photo ofTwee keer linksaf en de gravelweg vervolgen Photo ofTwee keer linksaf en de gravelweg vervolgen

Twee keer linksaf en de gravelweg vervolgen

PictographTunnel Altitude 845 ft
Photo ofOude mijngang is nu tunneltje geworden Photo ofOude mijngang is nu tunneltje geworden Photo ofOude mijngang is nu tunneltje geworden

Oude mijngang is nu tunneltje geworden

PictographMine Altitude 542 ft

Vallei met meerdere mijnschachten

Ruïne van een oud mijn-gebouw

Rechtsaf de Barranco volgen

Oud mijngebouw en waterput

Goudwas-installatie

Op de laatste foto een overzicht uit de jaren 60 van de vorige eeuw.

• Kevin J Findlater Feb 7, 2020

Excellent, easy to follow route with a wide variety of scenery, nature, geology and industrial archaeology as the route progresses. Top it off with a visit to the free informative museum which details the history of mining there and of the volcanic formation of Cabo de Gata.

Wicky en Erick Feb 8, 2020

Hello Kevin, Thanks for te nice comment. Hope you enjoy the other walks as well. Greetings, Erick en Wicky.