Roca Maura (Baix Empordà) 100 cim No Essencial

Photo ofRoca Maura (Baix Empordà) 100 cim No Essencial Photo ofRoca Maura (Baix Empordà) 100 cim No Essencial Photo ofRoca Maura (Baix Empordà) 100 cim No Essencial

October 15, 2023
October 2023

near l'Estartit, Catalunya (España)

I per acabar l'escapada per l'Empordà i un cop fet el Puig Segalar ens desplacem des de Garrigoles a l'Estarit (Baix Empordà) per fer el 4t i darrer 100 cim, el Roca Maura (100 cims No Essencial)

Roca Maura és una muntanya de 225 mts i pertany a Torroella de Montgrí (Baix Empordà). És el contrafort oriental del massís del Montgrí, i domina el poble de l'Estartit. Està dins el Parc Natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter.

Al cim hi ha un vèrtex geodèsic i està coronat per antenes de radiocomunicació (repetidors) i per una càmera de TV3. Curiositat: Les imatges dels temps de l'Estartit provenen d'aquestes càmeres.

D'acord amb referències històriques compreses entre el 1708 i el segle XII, al capdamunt s'hi hauria trobat el Castell de Rocamaura, propietat dels comtes d'Empúries, però no en queden restes.

La Torre Moratxa (220 mts) és una antiga atalaia declarada bé cultural d'interès nacional al cim del turó de la Torre Moratxa. Les restes d'una torre, d'una habitació en part excavada a la roca amb un paviment d’opus testaceum i d'altres parets. La torre té una alçada d'uns 4 metres i a l'interior conserva una cúpula a la part inferior. El permanent és de pedres toscament desbastades. Aquesta torre, datada cap al final de l'època medieval, sembla feta amb posterioritat a les altres parets restants, les quals podrien correspondre a l'antic castell de Rocamaura.

PUNT D'INICI: L'Estartit (Alt Empordà) Al voltants de la Pl. Jacques Costeau
Coordenades: 42.05241090776846, 3.194900306301754

DIFICULTAT: Fàcil/Moderada. Ruta per trams de carretera, corriols, un tram carener i pistes. L qualifico de moderada pel tram carener un cop fet el cim, i el tram de baixada des de la Torre Moratxa.

RUTA:
Si hem aparcat al voltant de la Plaça de Jacques Cousteau, cal seguir pel c. Emporium (wp01), i en arribar a la Carretera de Torroella (wp01) girem a la dreta. Creuem a l'altre costat de la carretera i en el wp02 seguirem en pujada per c. de la Mediterrània. En arribar al wp03 c. Cantàbric, seguim per la dreta i uns mestre més endavant girar a l'esquerra pel c. de la Primavera (wp04). Arribarem al wp05 que és un excel·lent mirador de l'Estartit i Les Illes Medes. Seguim per la pista i en el wp06 trobarem un pal informatiu a la Roca Maura. Girem a l'esquerra i seguim les marques del SL-C 19 i seguirem per bonic tram de bosc i a que abans d'arribar al mirador i les antenes, es converteix en matolls. Des del Mirador (wp08) hi ha molt bones vistes. Seguim pel costat de les antenes fins arribar al vèrtex del Roca Maura (100 cims No Essencial). Molt bones vistes 360º

Nota prèvia per seguir cap a la Torre Moratxa: El track segueix per la carena, un tram molt rocallós i que cal anar amb precaució. Si es vol evitar aquest tram, ens perdrem les vistes, podem desfer en camí fins les antenes i seguir per la pista. En el wp09 s'enllaça amb el tram que be per la carena.

Si optem per seguir el track, seguirem per per la carena, zona rocallosa, on anirem trobant de tant en tant marques del SL-C19. En el wp09 enllaçarem amb la pista que prové de les antenes. Seguirem pel corriol en baixada i que ens portarà a la Torre Moratxa (wp11). Seguiren en baixada girant més endavant per un corriol que surt per l'esquerra (wp13). En el wp14 girem a la dreta seguint les marques del SL fins enllaçar amb el C. Gavarres (wp18) on girarem esquerra. Seguirem aquest tram de la urbanització fins el wp19, girem a la dreta i baixem per les escales. Girem a l'esquerra (wp20) pel c. dels Pirineus i seguim recta fins el wp22 on girarem a la dreta i agafarem un altre tram d'escales. Aquest tram no està en gaire bones condicions. Al final de les escales arribarem a la Crta. de Torrella, on ja només ens quedarà arribar al punt d'inici.

PictographCar park Altitude 9 ft

Inici - Final

Aparcament a l'Estartit (Plaça Jacques Cousteau)

PictographSummit Altitude 731 ft

Roca Maura (100 Cim)

Cim Roca Maura (100 Cims No Essencial)