Roca de la Pena i l'Aiguaneix

2008
December 3, 2020
December 2020

•   4.9 4 Reviews

near Cambrils, Catalunya (España)

Recorregut per l’Espai Natura Muntanya d'Alinyà, propietat de la Fundació Catalunya La Pedrera, a la comarca de l’Alt Urgell. Paratge de gran riquesa ecològica i paisatgística, amb una peculiar estructura geològica i un relleu abrupte que afavoreixen una gran diversitat d’ambients. Pastures, rius, boscos, cims, cingles i tarteres formen un conjunt d'excepcional, on hi viuen espècies emblemàtiques, com el gall fer i es poden veure amb facilitat les quatre espècies de voltors d’Europa.
Anem a la bonica vall d'Alinyà, indret tranquil que encara conserva tota la seva autenticitat i el seu silenci, on hi ha petits pobles envoltats de camins rurals. Aparquem al llogaret de Llobera que pertany al municipi de Fígols i Alinyà, agafem un corriol que puja fent llaçades per la costa de Xoriguera fins al Pla de la Llaguna, seguim les marques blanques i algun pal informatiu. Agafem el camí de Cal Galtanegra. Seguim el corriol que surt de davant la masia abandonada de Cal Galtanegra que ascendeix cap al Sobiró, passem per una balma amb una pared mig enrunada, el corral dels Castellars, pugem als plans d’Urdiet, aquí el corriol s’esborra i no veiem senyals blanques però no té pèrdua. Des del coll de Sobre-roca, ens dirigim a la Roca de la Pena, una cinglera de tipus anticlinal espectacular, amb unes ondulacions i colors molt característics, des d'aquí tenim unes panoràmiques excepcionals.
Iniciem el descens per la costa dels Castellars, molt dret la primera part, després es suavitza, arribem al planell de la Guineu, passem pels peus de la Roca de la Pena. Trobem un “forat del trumfos”, són unes construccions amb pedra seca mig soterrades on es guarden les patates (trumfos) amb una sola obertura a ras de terra justa per al pas d'una persona ajaguda. El conreu dels trumfos encara és el més estès i conegut d’aquesta zona. Creuem la rasa de Vall-llonga sense aigua amb la llera plena de blocs de pedra, Arribem a una cruïlla de camins amb pal indicador, seguim direcció al aiguaneix, una pintoresca raconada amb una surgència d’aigua coberta de molsa formant una cova i la porta una cortina d’aigua, continuem el camí passem pel dipòsit d’abastiment d’aigües d’Alinya. Trobem una heura centenària amb un rètol, explicatiu i arribem a la carretera d’Alinya, Creuem el pont sobre la Rasa de vall-llonga i arribem a Llobera, anem a ca la Lluïsa del Pereto, anhelant el trinxat que ens espera. Hem tingut un dia fabulós amb molt bona visibilitat

PictographCave Altitude 5,187 ft

Ca la Lluïsa del Peretó

• Photo of Ambell-eloi
    Ambell-eloi Jan 6, 2021

Agradable ruta senderista per gaudir de l'entorn tranquilament

• Photo of mireisss
    mireisss Jun 27, 2021

Ruta molt xula, l hem fet al reves i tb ha estat molt be.

Facil pero de vegades el desnivell es fort

conxavima Jun 27, 2021

Si, és una ruta molt maca i poc transitada

• pekita worrison Dec 6, 2021

Imposible seguir las reseñas en invernal y en el corral del manyo no hay ninguna indicación. O te descargas el track o corres peligro... En el único palo que indica La Roca de la pena (antes de Cal Galtanegra) alguien ha pintado q se puede por la vuelta pero digo lo mismo, muy arriesgado todo el recorrido por falta de marcas e indicaciones. Encima hay dos cimas "Roca de la pena", total... Que lo he hecho y lo cuento sin rescate, pero he hecho más de 1000 m de desnivel.

• Photo of JORDI BALLESTER DE BELLESTAR
    JORDI BALLESTER DE BELLESTAR Sep 15, 2023

Sorprenent ruta per Alinya. Dura pel desnivell però smb unes vistes precioses. Evitar fer.la en dies d forta calor. On hi ha l.aiguaneix es pot agafar aigua i menjar alguna cosa si en portem. És un lloc preciós i a l.hombra.
    Gràcies per compartir aquesta ruta tan interessant.

conxavima Sep 15, 2023

Gracies Jordi per la teva valoració. Encantada de poder compartir rutes, celebro que t'hagi agradat.

• Francopos Feb 7, 2024

Ruta molt maca i solitaria , bones vistes.

conxavima Feb 8, 2024

Gracies copos per la teva valoració. Celebro que t'hagi agradat.