Photo ofROCA DE COLL DE PORT. Creu del Regató, Canal del Miracle, Refugi Vicenç Barbé, Pas de la Portella, La Foradada, Font de St Josep Photo ofROCA DE COLL DE PORT. Creu del Regató, Canal del Miracle, Refugi Vicenç Barbé, Pas de la Portella, La Foradada, Font de St Josep Photo ofROCA DE COLL DE PORT. Creu del Regató, Canal del Miracle, Refugi Vicenç Barbé, Pas de la Portella, La Foradada, Font de St Josep

February 6, 2024
February 2024

near El Bruc, Catalunya (España)

Persseguint "La cueta"...

Ruta circular pel Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. A cavall dels municipi del Bruc i Marganell, comarques de l'Anoia i Bages respectivament.

⚠️Nota: Pujada per canal descomposta i amb trams tècnics. Altres trams aeris.

Magnífic "cim sense corda", inclòs al llibre "Montserrat, cims sense corda", de Damià Pérez. La Roca del Coll de Port està en una carena de pedra, amb timba a banda i banda, des d'on quedes embadalit per l'espectacle de les imponents agulles que t'envolten, com l'Agulla Vista, dibuixant una "cueta" des de Coll de Port.

RESUM: Aparcament Creu del Regató - Camí de l'Arrel / GR-172 - Canal del Miracle (1.1 km) - Coll del Miracle / PR C-78 - Coll de Port (1.5 km) - ROCA DE COLL DE PORT (Cim sense corda n°22, del llibre de Damià Pérez) - Font de l'Esllavissada (2.1 km) - Pas del Príncep (2.3 km) - Miranda Petita (2.8 km) - Refugi Vicenç Barbé o d'Agulles (3.6 km) - Pom de la Barana - Vía de l'Agla (3.7 km) - Pas de la Portella (4.2 km) - Collet de Guirló - La Foradada (5.9 km) - Font de Sant Josep (7.1 km) - Mirador de Plaça Catalunya - Creu del Regató.

~~~~~~

■ INICI: Aparquem al vessant nord del massís, en un marge de la carretera BP-1103 (entre Can Maçana i Santa Cecília), on hi ha petita esplanada per deixar el vehicle, lloc conegut com "La Creu del Regató" (espai per 4 o 5 vehicles).

■ RECORREGUT (en sentit anti-horari).

CREU DEL REGATÓ (alt. 690m.a.). Creuem la carretera i pugem unes escales tallades a la pedra. A la bifurcació, prenem el corriol de la dreta. Al principi està una mica tapat de vegetació, i després esdevé pedregós.

Enllaç amb el GR 172 o CAMÍ DE L'ARREL (pal indicador, alt. 810m).

PAS EQUIPAT. Després d'una cinquantena de metres pugem un parell de trams de graons, tallats a la roca, amb barana i una cadena a la paret com a passamà. És com pujar una escala de pedra molt dreta, sense dificultat a ressaltar.

Inici CANAL DEL MIRACLE de pujada, marcada amb senyals blaus. Davallant que es gerundi!!! La canal no és aèria, però sí molt dreta i descomposta. En molts trams no hi ha camí definit, malgrat trobar algun senyal blau, i hi ha algun tram que sembla més aviat una desgrimpada, on és fàcil patinar per la fullaraca (en castellà "follaje que et fa follajear i espinyar!). Anirem fent marrades per aquest emboscat, entre arrels, fulles, pedres, troncs, lleixa de roca..... vaja, un miracle de canal.

Fi de la CANAL DEL MIRACLE - COLL DEL MIRACLE (alt. 983m): enllaç amb el PR C-73, que seguim a la dreta, passant per dues balmes.

COLL DE PORT o PORC (Alt. 973m).(també escrit amb el topònim "Coll de Porc" en algun lloc).

Des de Coll de Port, fem un anar / tornar a la ROCA DE COLL DE PORT, punt més alt de la ruta. (Cim sense corda n°22), del llibre de Damià Pérez, davant l'Agulla Vista. Per pujar al cim hi ha un caminet poc definit pel mig del bosc, en pujada dreta, i algun tram descompost. Quan sortim del bosc, apareixem en una àmplia carena, que recorrem. Caminem per la despullada carena fins l'extrem. Retornem pel mateix camí fins a Coll de Port.

COVA o Balma DE LA FONT DE L'ESLLEVISSADA, que raja dins d'una bonica balma. Hi ha aigua dins un petit dipòsit obrat.

PAS DEL PRÍNCEP (Alt. 971m), amb l'Agulla Petita del Príncep, a la dreta.

Passem de llarg:
- el Torrent de les Grutes.
- el Torrent del Lloro,
- el Torrent del Clot dels Cargols
- la Canal Ampla

REFUGI VICENS BARBÉ (Alt. 890m) o REFUGI D'AGULLES amb estança lliure de pernocta, per casos de necessitat (FEEC). També té una part habilitada com a bar els caps de setmana. Al costat del refugi hi ha unes vies d'escalada i la Roca del Partió.

POM DE LA BARANA: Cimet i bon mirador al refugi, les Agulles, (La Boleta, etc)... i a la contrada.

PR C-78: pal indicador "LES AGULLES" (alt. 855m).

COLLET DE GUIRLÓ (alt. 802m). Vistes al Serrat de la Portella, i les agulles punxegudes que semblen dits, de formes ben capricioses.

Trencall a la Roca Foradada (opcional anar/ tornar), fent petites grimpades fins el capdamunt.

LA FORADADA o Roca Foradada (precaució, estimball). És una mole rocallosa amb un forat triangular al mig, des d'on podem admirar la Paret d'Agulles. Aquí sovint hi ha escaladors.

Bifurcació a Coll de Port (pal indicador, alt. 837m). Al fons ja es veu la curiosa formació rocosa de "LA CADIRETA", també coneguda com "Morro de Gos" o el "Gat".

Enllaç amb el GR 172: cruïlla "Frares Encantats" (alt.752m).

Abandonem el GR 172 per un trencall a l'esquerra en baixada.

Fem un anar-tornar (unes 20 passes) fins la FONT DE SANT JOSEP: petita cisterna plena d'aigua i el terra humit, malgrat la font no raja.

PLAÇA CATALUNYA: clariana amb magnífiques vistes a les imponents agulles que s'alcen majestuoses davant nostre: la regió dels Frares Encantats i la regió d'Agulles.

Seguim un petit sender entre arítjols, fins tancar la circular a la CREU DEL REGATÓ: aparcament al revolt carretera. Avui seguint les petjades d'en Josep i el seu nét Pau fa 3 dies.

☆☆☆☆

Ruta similar:

(*) La Roca del Coll de Port està a prop del Coll de Port (també escrit "Coll de Porc", topònim que apareix en alguns llocs). Per pujar al cim hi ha un caminet poc definit pel mig del bosc, en pujada dreta, i algun tram descompost. Quan sortim del bosc, apareixem en una carena de pedra, on quedes embadalit per l'espectacle d'imponents agulles que ens envolten, com l'Agulla Vista, a la dreta. Caminem per la despullada carena, amb timba a banda i banda fins l'extrem. Retornem pel mateix camí. Magnífic "cim sense corda", inclòs al llibre "Montserrat, cims sense corda", de Damià Pérez.

Aparcament Creu del Regató

Photo ofEnllac CAMÍ DE L'ARREL - GR 172. Dreta. Tram escales i passamà cadena en pujada Photo ofEnllac CAMÍ DE L'ARREL - GR 172. Dreta. Tram escales i passamà cadena en pujada Photo ofEnllac CAMÍ DE L'ARREL - GR 172. Dreta. Tram escales i passamà cadena en pujada

Enllac CAMÍ DE L'ARREL - GR 172. Dreta. Tram escales i passamà cadena en pujada

Photo ofInici CANAL DEL MIRACLE 12min. Senyals blaus Photo ofInici CANAL DEL MIRACLE 12min. Senyals blaus Photo ofInici CANAL DEL MIRACLE 12min. Senyals blaus

Inici CANAL DEL MIRACLE 12min. Senyals blaus

Travessa ecos, senyals blaus (recular)

Photo ofColl del Miracle. Fi canal. PR C-78 Photo ofColl del Miracle. Fi canal. PR C-78 Photo ofColl del Miracle. Fi canal. PR C-78

Coll del Miracle. Fi canal. PR C-78

Photo ofColl de Port o Porc  A/t a la dreta. Després continuar pel PR en direcció a vicens barbé Photo ofColl de Port o Porc  A/t a la dreta. Després continuar pel PR en direcció a vicens barbé Photo ofColl de Port o Porc  A/t a la dreta. Després continuar pel PR en direcció a vicens barbé

Coll de Port o Porc A/t a la dreta. Després continuar pel PR en direcció a vicens barbé

Photo ofROCA DE COLL DE PORT. Cim sense corda N.22. Bon lloc per esmorzar! Photo ofROCA DE COLL DE PORT. Cim sense corda N.22. Bon lloc per esmorzar! Photo ofROCA DE COLL DE PORT. Cim sense corda N.22. Bon lloc per esmorzar!

ROCA DE COLL DE PORT. Cim sense corda N.22. Bon lloc per esmorzar!

Photo ofVistes. ROCA DE COLL DE PORT. Cim sense corda N.22. Photo ofVistes. ROCA DE COLL DE PORT. Cim sense corda N.22. Photo ofVistes. ROCA DE COLL DE PORT. Cim sense corda N.22.

Vistes. ROCA DE COLL DE PORT. Cim sense corda N.22.

PictographCave Altitude 3,174 ft

FONT I BAUMA ESLLAVISSADA

Pas del Príncep

PictographMountain hut Altitude 2,967 ft
Photo ofRefugi d'Agulles. Vicens Barbé (tancat per obres fins 16/02/24) FEEC Photo ofRefugi d'Agulles. Vicens Barbé (tancat per obres fins 16/02/24) FEEC

Refugi d'Agulles. Vicens Barbé (tancat per obres fins 16/02/24) FEEC

Canal - Pas de la Portella de baixada.