Roca de Canalda – Puig Sobirà

July 16, 2020
July 2020

near Canalda, Catalunya (España)

Comencem la caminada a la carretera L-401 de Canalda, al costat del desvio a la masia de la Casanova, on hi ha un espai per aparcar al marge dret de la carretera. Pugem pel camí ample i abans d’arribar al morro de la roca, girem a l’esquerra, seguint un camí herbat i ja ben aviat comencem a veure a les parets de la roca, diferents cavitats habitades antigament, com són, les coves dels Moros, l’espluga Melera, ca l’Andreu, ca la Rita (veure explicació apart), les Gratines, etc., a l’interior d’alguna d’elles, hi ha degotalls d’aigua que servien per abeurar bestiar i als habitants.

Passades les coves, el camí comença a enfilar-se, primer pel serrat de les Gratines i pel ja més costerut pujador del Matagà o bosc de la Borda, fins enllaçar amb antics camins amb pujada ja més suau, fins arribar al pas de les Eugues, on anem a la dreta per pujar fins al cim del puig Sobirà, que té dos cimalls, el primer amb vèrtex geodèsic i el segon i més alt, l’oriental amb un monòlit del poble de Canalda.

Retornem al pas de les Eugues i anem baixant, primer fins als plans del tros de Casavella, on seguint un petit corriol pugem fins a les Queredes, punt a partir del qual, fem una forta baixada amb corriols aixaragallats i drets, fins arribar al morro de la roca, des d’on desfent el camí de pujada arribem ràpidament al punt de sortida.

Atenció .-
El desnivell positiu real és de prop d'uns 800 metres. La altura indicada a Wikiloc, ve donada per rebots de la senyal del GPS, produïts al passar per sota la gran roca de Canalda.

Ca la Rita.-

Cova emplaçada al vessant oest de la Serra del Port del Comte (sota el puig Sobirà) que estigué habitada des de temps prehistòrics. Tanmateix, no fou emprada com a casa fins al segle XVIII, en què s'hi feren totes les construccions. Rep el nom de ca la Rita, perquè va ser la última persona en viure-hi fins als anys vuitanta del segle passat.

Al davant de la cova, hi ha una façana construïda de pedres irregulars. Petita porta d'entrada amb una llinda de fusta, al damunt un balcó amb baranes i llinda de fusta, i dos petites finestres. La teulada és de lloses. Aquesta porta dóna pas a l'interior de la cova, aquest amb planta baixa, on hi ha una cuina de fogons i forn de pa.

Prop d'aquesta cova hi ha unes altres coves denominades "dels moros" i ca l’Andreu, habitades també des de temps prehistòrics i amb restes de fortificacions medievals.

Photo ofSortida i arribada - Canalda, carretera L-401, desvio a la Casanova Photo ofSortida i arribada - Canalda, carretera L-401, desvio a la Casanova Photo ofSortida i arribada - Canalda, carretera L-401, desvio a la Casanova

Sortida i arribada - Canalda, carretera L-401, desvio a la Casanova

Photo ofDesvio a l'esquerra i morro de la Roca Photo ofDesvio a l'esquerra i morro de la Roca Photo ofDesvio a l'esquerra i morro de la Roca

Desvio a l'esquerra i morro de la Roca

PictographCave Altitude 4,579 ft

PictographCave Altitude 4,557 ft

El Ditet

PictographCave Altitude 4,441 ft

PictographCave Altitude 4,462 ft

Ca la Rita

PictographCave Altitude 4,560 ft

Desvio del serrat de les Gràtines

Pujador pel Matagà

Desvio a Puig Sobirà i pas de les Eugues

Puig Sobirà (vertex geodèsic)

Puig Sobirà (cim est)

Les Queredes

• Photo of joanvirreta
    joanvirreta Aug 6, 2022

Molt be

• Photo of erill
    erill Aug 15, 2022

Gràcies joanvirreta pel comentari i celebro que t'hagi agradat.