Photo ofRoc Beneïdor per la vertical-Coll de Jou-Dolmen del Turo dels Moros-Bosc del Tossal- Sant Vicenç de Pinsent Photo ofRoc Beneïdor per la vertical-Coll de Jou-Dolmen del Turo dels Moros-Bosc del Tossal- Sant Vicenç de Pinsent Photo ofRoc Beneïdor per la vertical-Coll de Jou-Dolmen del Turo dels Moros-Bosc del Tossal- Sant Vicenç de Pinsent

7 hours one minute
September 20, 2015
September 2015

near Arsèguel, Catalunya (España)

RECORDA si et posiciones sobre " Veure més " (de color blau) que esta al final de la descripció del recorregut, enllaçaràs amb el programa Picasa que te les fotos de l'excursió.

Sortida - arribada: Aparcament de la pedrera de Cal Morrixol, Km. 218 de la carretera N-260 de Martinet a la Seu d'Urgell.
Per fer aquesta excursió CAL TENIR EXPERIÈNCIA EN SABER RASTREJAR VELLS CAMINS. El rastre del camí que puja per la vertical del Roc Beneïdor, és fressat i es segueix be. Vam refer les fites i varem fer-ne de noves.

Sortirem de la vella pedrera a buscar una vella pista que surt per la cara de llevant i que seguirem sempre tot pujant despreciant les que surten per el lateral. Tampoc farem cas de les cruïlles on tenim unes dreceres que no fan les llaçades de la pista (ja les farem a la tornada, són molt dretes i cal guardar les forces per la llarga pujada que tenim al davant).
En arribar a dalt i quant la pista pràcticament desapareix trobem unes dues fites que ens senyalen que cal agafar el camí de la vertical. Un tros amunt trobem una cruïlla, per la cara de ponent marxa força planejant el camí que va a les ruïnes de l'església de Sant Vicenç de Pinset (serà per on tornarem). Nosaltres seguirem per el camí que venim pujant.
Més amunt i en arribar en un petit caire trobem un mirador on ens trobem amb les restes d'una petita cabana. Tornarem al camí i continuarem pujant tot anant a llevant a trobar un petit pla on tenim una plaça carbonera. Aquí el camí marxa al nord baixant lleugerament per fer una forta llaçada al nord-oest. En arribar a sota del Cingle el camí el ressegueix i torna marxar a llevant fins trobar una canal eixuta. La pujarem uns pocs metres i sortirem per la cara de llevant, a un caire de roques on tenim un nou mirador.
Continuarem la pujada per aquest caire fins arribar a un punt (està senyalitzat amb fites) on el camí gira novament a ponent per passar per sota del Roc Beneïdor i anar a buscar el caire que baixa per la seva cara sud-oest que ens permet de pujar al seu Cim.
Un cop gaudit del seu magnífic mirador de 360º, anirem per la cara nord-est tot resseguint el cingle intentant seguir el caire fins el Turó 1671, on ens cal deixar la carena i baixar una mica per la cara de solell per anar al petit repetjó que baixa del caire de la muntanya(direcció nord-est). Un cop l'hem creuat trobem un rastre de camí que ens baixa al Coll de Jou.
Aquest tros del Roc Beneidor fins al repetjó descrit, és brut: té molts arbres caiguts que fan que el rastre de camí estigui pràcticament aperduat. Si no us agraden les embardissades, l'alternativa es baixar per la zona neta del Roc Beneïdor (direcció nord-oest) a trobar una pista forestal que està a sota i que va al Coll de Jou.
En el Coll de Jou seguirem la pista en direcció al nord fins una mica abans que aquesta vol començar a baixar on seguirem un petit rastre herbat que ens porta a trobar una fita de partions municipals. Aquí anirem tot baixant per dintre del bosc una mica en direcció a ponent mirant de passar per el lloc que us sigui millor per anar a trobar el caire de la muntanya que seguirem i que ens baixarà a trobar el Dolmen del Turó dels Moros.
Aquesta baixada per el bosc té algun tros brut però no té punt de comparació amb el tros del Coll de Jou. L'alternativa es seguir la pista fins trobar la principal que ve de Bescaran a Castellnou de Carcolze , seguir-la un petit tros en direcció a Bescaran per agafar la que ve al Turó del Moros.
Un cop visitat el Dolmen(està molt ben conservat) seguirem sempre la pista fins arribar a una cruïlla on la pista gira de sentit sud a nord (estem al davant d'Estamariu) on agafarem uns metres una vella pista per de seguida agafar el camí (té fites que ens el senyala) que baixa fins al costat d'un altre revolt de la pista ( per la cara de ponent i al costat de la pista veiem un pal indicatiu).
Nosaltres seguirem el camí que marxa força planejant a llevant (és un camí fressat i net) que ens portarà per tot el solell de les Roques Altes per baixar-nos primer a las Fonts del Riguer on trobem una vella pista forestal que baixa l'aigua a una planta embotelladora que està al costat de la carretera.
Per la cara sud- est de la font la vella pista baixa una mica, la seguirem, però de seguida la deixarem (té una fita ) per seguir un rastre que ens puja a les restes de l'ermita de Sant Vicenç de Pinsent. Un cop visitada baixarem uns pocs metres a trobar el camí que primer marxa planejant per ràpidament començar la pujada en direcció a llevant a trobar el Coll del Vinyer de Bescaran on tenim un molt bon mirador. Seguirem el camí que ens baixarà a trobar la cruïlla del camí que hem fet servir per pujar al Roc Beneïdor.
Desfarem el camí de l'anada i baixarem a la pista que seguirem fins trobar la primera drecera per on baixarem tot creuant un parell de vegades la pista per arribar a la pedrera.

Cartografia Editorial Alpina, mapa Cerdanya.