Photo ofRoc Beneïdor pel Cami Vell d’Estamariu a Bescaran, el Pla de Sorri, la Cabana del Moro i el Cami del Pont Photo ofRoc Beneïdor pel Cami Vell d’Estamariu a Bescaran, el Pla de Sorri, la Cabana del Moro i el Cami del Pont Photo ofRoc Beneïdor pel Cami Vell d’Estamariu a Bescaran, el Pla de Sorri, la Cabana del Moro i el Cami del Pont

September 26, 2015
August 2015

•   4.8 4 Reviews

near Estamariu, Catalunya (España)

Bonica ruta sortint des del poble d’Estamariu on seguirem el Cami Vell fins a Bescaran i el seu campanar romànic de Sant Marti. Un tram mes monóton per pistes pasant pel Pla de Sant Miquel i el Pla de Sorri ens portarà al Dólmen de la Cabana del Moro, i una pujada per un arrossegador de fusta ens deixarà al capdamunt del cim del Roc Beneïdor, que tot i la seva modesta alçada es una magnífica talaia de la contrada. Per completar la volta baixarem a prop de la carena per un bonic corriol, pasarem pel Pla de l’Espinalt i agafarem el sorprenent Camí del Pont que, desprès de pasar pel pont homónim s’enfila per un grau que ens deixa en l’església románica de Sant Vicenç i tot seguit en Estamariu.

***RESSENYA: Aparquem al bell mig del poble, en una petita plaçeta al costat de Cal Font (tambe trobem una aparcament mes gran a l’entrada del poble). Iniciem la caminada pels carrers del poble al N fins l’entrada que dona acces al poble des de la carretera, on seguim per un carrer cimentat que puja al N i tot seguit trobem un indicador. Seguim amunt per un carrer cimentat (N, senyals grocs) on trobem una senyal de “prohibit excepte veins” que poc mes amunt esdeve un sender (Camí Vell d’Estamariu a Bescaran) que continua pujant al N paral•lel a un rec canalitzat tot serpentejant. Mes amunt pasem al costat d’una senyera i el cami continua entre antigues feixes fins sortir a una cruïlla de camins on seguim al N (senyals grocs) i, poc mes amunt, travessem una pista secundaria i seguim al N/NE (senyals grocs) entre prats abandonats fins sortir a una nova pista, que seguim apenes 3 metres a la dreta i tot seguit la deixem i prenem un cami herbat a l’esquerra (E, senyals grocs) que aviat es redreça al NE entre matollar i bosc jove. Mes amunt deixem un corriol que puja a l’esquerra i seguim pel nostre sender al N (senyals grocs), que no triga a endinsar-se en un bosc de pi on trobem alguns murs de pedra seca i trams empedrats. El cami, sempre pel vessant orografic dret de la vall que forma el riu de Bescaran, avança ara quasi planejant i oferint boniques vistes del poble de Bescaran, que veiem al fons. Mes endavant l’antic cami comença a davallar, deixem un sender a l’esquerra i seguim al N cap a Bescaran (senyals grocs), pasem a la vora d’un abeurador i, un ultim tram una mica envaït per la vegetacio, ens deixa en una pista secundaria que seguim al N en suau baixada fins sortir a la carretera, que prenem al N (senyals grocs) i tot seguit creuem el riu per un pont just en el punt on el riu de Bescaran forma bonics salts. Cntinuem per la carretera (S/SE) tot vorejant el poble de Bescaran i, poc despres de pasar a la vora d’una font, fem una curta “anada-tornada” a la dreta per un cami indicat fins el campanar de Sant Martí de Bescaran (s.XI), que formava part de l’església de Sant Martí de Bescaran, documentada des de l’any 914. De l’antiga església, substituïda al s.XVIII per l’actual i ensorrada a finals del s.XIX, es conserva el bonic campanar de 6 pisos de planta quadrada. Reprenem la carretera que va voltant el poble tot pujant fins que aquesta s’acaba i esdeve una pista de terra que mena a Castellnou de Carcolze (indicat), que seguim amb tendencia al S iniciant el tram mes monoton de la ruta. Seguim aquesta pista obviant els trencalls que ens van sortint i mes endavant la pista tomba a l’E travessant els verds Plans de Sant Miquel gairebe planejant fins sortir a una cruïlla de pistes (trobem una senyal de prohibit encendre foc), on obviem uns senyals de Btt que van a l’esquerra i seguim per la pista (SE) pasant al costat d’un abeurador. Tot seguit la pista s’orienta a l’E entre prats fent una suau davallada que ens porta a creuar el Torrent de Cervellà i despres el Torrent del Riguer, pasat el qual fem una suau pujada que ens porta als Plans de Sorri. Poc abans d’arribar al Collet de Sorri deixem la pista que portem i prenem una altre de mes secundaria fent un gir a la dreta (O) de 180º cap a la Cabana del Moro (indicat) que s’endinsa en un bosc de pi gairebe de pla i aviat s’orienta al S i ens acaba deixant en la Cabana dels Moros, un dólmen força gran format per 3 lloses clavades a terra i una major de coberta que configuren una cambra de 2.6 x 1.5m on s'hi han trobat restes de l’edat del bronze. Vist el dólmen seguim per la pista secundaria que comença a davallar primer al SO i despres al SE fins creuar el Torrent del Coll de Jou, des d’on continuem baixant a l’O/SO i, poc mes avall, alrededor de la cota 1390m (fites), deixem la pista secundaria i pujem fortet a l’esquerra per un arrossegador de fusta al SE enmig d’un bosc de pi. Mes amunt, en sortir a una pista secundaria alrededor de la cota 1522m, seguim alguna fita escadussera que s’enfila sense cami evident i amb tendencia al SE obrint-se pas enmig d’un bosc prou net i tot seguit per terreny obert i herbat que, sense cap dificultat i fent una diagonal directe (E/SE) ens porta a assolir el cim del Roc Beneïdor (1682m), coronat per un vertex geodesic i una vista panoramica sorprenent. Des del cim seguim la carena inicialment al SO, sense cami i a prop de l’estimball, que deixem a la nostra esquerra. Poc despres tombem a l’O en suau baixada i, quan la vegetacio ens comença a molestar, girem una mica a la dreta allunyant-nos momentaneament de l’estimball i anant a buscar l’ample clariana per on em pujat abans, on aviat trobem un corriol una mica indefinit pero ben fitat que s’endinsa al bosc i no triga a sortir novament a prop de l’estimball, per on va davallant suaument amb tendencia a l’O/SO. Segons baixem el corriol cada vegada es mes fressat i, poc mes avall, fa un gir a l’esquerra i baixa mes costerut fins desembocar a una pista-cami (cota 1327m), que seguim a la dreta (O/NO) apenes 10m i despres la deixem i baixem a l’esquerra (SO, fites) per un cami-pista que aviat tomba a l’O i continua baixant suaument. Pocs metres abans de sortir a una pista “bona” deixem el cami-pista i baixem fortet per un corriol a l’esquerra (SO, fites) que acaba desembocant en una pista, just quan aquesta fa un revolt i on trobem un indicador. Seguim la pista tot baixant, que aviat s’orienta al N i, poc mes avall, alrededor de la cota 1120m, deixem la pista principal per la que anem i prenem un cami-pista a la dreta (N/NE) que s’endinsa en un bosc de pi i comença a davallar. Mes endavant travessem el Pla de l’Espinalt i, un cop travessat, seguim per un corriol que s’endinsa en un bosc de pi amb boix que aviat comença a davallar, pasa al costat d’un rec canalitzat i acaba sortint a una cruïlla de camins indicada on seguim cap a Estamariu pel “Cami del Pont i del Moli” (indicat) girant a l’esquerra (NO) per un corriol evident que aviat travessa el riu de Bescaran pel pont que dona nom al cami. Als pocs metres de creuar el pont trobem les ruïnes del Cortal de Ca l'Osti i seguim l’antic cami al SO, deixant el riu avall i enfilant-nos per un grau que flanqueja unes cingleres on trobem una surgencia d’aigua. Pasada la surgencia l’antic cami s’enfila un curt tram una mica mes fort fent algunes llaçades i despres continua entre antigues feixes a l’O fins que finalitza al costat de la granja de Cal Torre (Ca l’Escuder als mapes). Continuem per un cami-pista a l’O que aviat surt a la carretera, la qual seguim a l’esquerra tot pasant per l’església de Sant Vicenç d’Estamariu (s.XI), documentada des de l’any 1019 i amb un pantocràtor del s.XII. Desde l’església nomes ens queda seguir la carretera uns pocs metres fins Estamariu.

***NOTA: Majoritariament la ruta va per camins, senders, corriols i pistes evidents, pero el tram final en la pujada al Roc Beneïdor i l’inici de la baixada des del mateix son sense cami clar pero per terreny obert i de bon fer.

***ALTRES RUTES PER EL BARIDÀ:

-“Roc Beneïdor pel Grauet de la Vertical, la Plana d’Estamariu i el Monestir troglodític de Sant Andreu de la Quera”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/roc-beneidor-pel-grauet-de-la-vertical-la-plana-destamariu-i-el-monestir-trogloditic-de-sant-andreu-21142497

-“Mirador del Pla d la Llet pel Camí Vell d’Aristot a Castellnou de Carcolze, les Bordes de Carcolze i l’Orri d’Aristot”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/mirador-del-pla-d-la-llet-pel-cami-vell-daristot-a-castellnou-de-carcolze-les-bordes-de-carcolze-i-10971864

-“Santuari Bastanist i Miradors dl Pla d'Aliga per Montella, Estana, Beixec i Bunquers desde Martinet”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/santuari-bastanist-i-miradors-dl-pla-daliga-per-montella-estana-beixec-i-bunquers-desde-martinet-8246656

-“Cerdanya: De Martinet a Músser, Lles i Travesseres pel Serrat de l’Alzinera, els Camins Vells i el Pont del Diable”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/cerdanya-de-martinet-a-musser-lles-i-travesseres-pel-serrat-de-lalzinera-els-camins-vells-i-el-pont-42969735

-“De Ansovell a la Mare de Déu del Boscal, el Querforadat i Cava pels Camins Vells, el Cortal Roig i Colls d’Oruga i Cristià”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/de-ansovell-a-la-mare-de-deu-del-boscal-el-querforadat-i-cava-pels-camins-vells-el-cortal-roig-i-co-36657845

-“Cerdanya: De Músser a Arànser i Lles pels Camins Vells, Pont del Diable, Roc dels Diners, Sant Cosme i Bosc de l’Home Mort”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/cerdanya-de-musser-a-aranser-i-lles-pels-camins-vells-pont-del-diable-roc-dels-diners-sant-cosme-i-31880557

-“Mirador del Pla de la Llet per l’Obagueta, Coll de Queralt, Prat Miró, Bassa Comabella, El Fornell i el Camí de Sant Marcel”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/mirador-del-pla-de-la-llet-per-lobagueta-coll-de-queralt-prat-miro-bassa-comabella-el-fornell-i-el-28960180

-“Cerdanya: De Lles de Cerdanya a Travesseres, Ardòvol, El Vilar i Viliella per la Vall de la Llosa, St Marc i el Salt del Molí”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/cerdanya-de-lles-de-cerdanya-a-travesseres-ardovol-el-vilar-i-viliella-per-la-vall-de-la-llosa-st-m-23201010

-“Del Santuari de Bastanist al Refugi de Prat d’Aguiló per Estana, Prat de Cadí i els Camins dels Collets i de l’Espluga”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/del-santuari-de-bastanist-al-refugi-de-prat-daguilo-per-estana-prat-de-cadi-i-els-camins-dels-colle-13820803

-“Vulturó, Puig Canal del Cristall i Puig del Quer pel Prat de Cadí, les canals del Cristall i Baridana i la Collada Jussana”
es.wikiloc.com/rutas-alpinismo/vulturo-puig-canal-del-cristall-i-puig-del-quer-pel-prat-de-cadi-les-canals-del-cristall-i-baridana-10563877

-“De Arsèguel als Búnquers pel Pont de la Tosca, Serrat del Coll, Salt d’en Pere, Bosc de la Rossa i Ermita de Sant Pere”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/de-arseguel-als-bunquers-pel-pont-de-la-tosca-serrat-del-coll-salt-den-pere-bosc-de-la-rossa-i-ermi-50690773

-“Fontpedròs per l’Orri Vell, Refugi de Múria, Torrent del Port Negre i Colls Jovell, Midós i Cintó des de Bescaran”
es.wikiloc.com/rutas-senderismo/fontpedros-per-lorri-vell-refugi-de-muria-torrent-del-port-negre-i-colls-jovell-midos-i-cinto-des-d-77402050

PictographWaterfall Altitude 4,296 ft

PictographBridge Altitude 3,313 ft

Pont

Surgencia d'aigua

Photo ofEsglésia de Sant Vicenç d'Estamariu Photo ofEsglésia de Sant Vicenç d'Estamariu Photo ofEsglésia de Sant Vicenç d'Estamariu

Església de Sant Vicenç d'Estamariu

Inici del Camí Vell

Estamariu

Bescaran

• jesusnavarocampoy Sep 25, 2016

BONGIORNO;

AYER HICIMOS ESTA RUTA COMPLETA,TIENE DE TODO,NOS GUSTO A LOS CUATRO QUÉ IBAMOS,

ES TAL COMO LA DESCRIBISTE,EN RESUMEN EXCELENTE

SALUDOS COLEGA

Aventura't Sep 25, 2016

Hola jesusnavarocampoy, celebro que disfrutarais de la ruta. Salut i muntanya!

• Photo of subiespoleta
    subiespoleta May 27, 2019

Bon dia,

Ahir vam realitzar aquesta ruta i et volem felicitar ! Ens va encantar. Som de la Seu d'Urgell i feie temps q voliam fer el Beneïdor, i la ruta que proposes ens va encantar, vam descobrir llocs preciosos a prop de casa q no hauriam imaginat, com el Pla de Sorri per exemple.

Salut!

Aventura't May 28, 2019

Hola subiespoleta, molt content que hagueu descobert nous racons a prop de casa! I gràcies pels complients, salut i muntanya!

• Photo of lamu
    lamu Jun 10, 2019

Hola Aventura't, vam fer la ruta Disabte amb un dia de sol increible que ens va disfrutar dallo mes! El trak i la resenya perfectes com sempre. Gracies per compartir les teves aventures!

Aventura't Jun 11, 2019

Hola lamu, contet que hagis gaudit de la ruta! gràcies a tú per deixar el teu comentari i valoració, Salut i muntanya!

• Photo of Trekhunter
    Trekhunter Aug 6, 2019

Gran ruta, molt complerta. Vistes a 360, ermites romaniques, salts d'aigua, dolmen, riu, pobles... Gracies per compartir.

Aventura't Aug 7, 2019

Hola Trekhunter, gràcies a tú per deixar el teu comentari i valoració, salut i muntanya!

• Photo of MuntanyencSlow
    MuntanyencSlow May 26, 2022

Un recorregut molt bonic i complet amb molts punts interessants a nivell històric, paisatgístic, excursionista, etc..., un xic exigent a nivell físic (més si fa calorada) però assequible en termes generals i molt completa.

L'ultima part fins arribar al cim, i per entomar el camí de tornada, es dilueix un xic, però amb una mica d'orientació s'entoma bé el camí.

Per cert, al cim han posat un banc per seure i veure tranquil·lament les vistes al Cadí.

Gràcies per compartir!

Aventura't May 27, 2022

Hola MuntanyencSlow, gràcies a tú per deixar el teu comentari i valoració, salut i muntanya!

• Photo of Spencermoi
    Spencermoi Oct 14, 2022

Avui l'hem fet i ens ho hem passat genial! L'entrepà amb les vistes de del Roc del Beneïdor ha estat esplèndid. Gràcies per compartir.

Aventura't Oct 15, 2022

Bones Spencermoi, content que hagis gaudit la ruta, salut i muntanya!

• Photo of Cris_Paco
    Cris_Paco May 28, 2023

Com sempre una ruta molt bonica i completa, encara que hi hagi pista és molt solitària i verda,hem sortit de Bescaran i d'Estamariu a Bescaran hem hagut de córrer una mica perquè ens pillava la tempesta,ha sigut divertit!!moltes gràcies 😘 com sempre ,a vera si demà fem la de pla Redon què heu penjat!!

Vistes fantàstiques

Aventura't May 28, 2023

Em quedo sense paraules amb vosaltres...deu nidó quins bésties esteu fets...3 dies seguits fent rutes!!!
    La meva sincera enhorabona i que vagi molt bé la ruta demà, salut i muntanya!

• Photo of Cris_Paco
    Cris_Paco May 28, 2023

Moltes gràcies 😘😘,amb les vostres rutes la veritat és que no venen ganes de parar mai,!!! Tot i que ja tenim una edat i surten malets per tot arreu,ens pot més el disfrutar de la natura,per això intentem entrenar els dia de cada dia ara que ja tenim les nenes grans

• Photo of muntanyer82
    muntanyer82 Mar 17, 2024

molt bona rutaaa,llastima de la monotonia de pista pero bones vistes al cim i la baixada algún tram no tan fácil i molt bónic tb