Riudecanyes - l'Argentera - Riudecanyes

Photo ofRiudecanyes - l'Argentera - Riudecanyes Photo ofRiudecanyes - l'Argentera - Riudecanyes Photo ofRiudecanyes - l'Argentera - Riudecanyes

December 26, 2018
December 2018

•   4.3 1 review

near Riudecanyes, Catalunya (España)

Preciosa ruta circular entre les poblacions de Riudecanyes i l'Argentera. La ruta es pot començar a la vora del pantà a l'alçada de la Urbanització Mar de Riudecanyes. Avui, però, i com que el pantà està força ple i dóna goig veure'l, aparquem el cotxe abans de la presa (marge esquerre).
Travessem la presa per dalt tot veient les boniques vistes de l'embassament gairebé ple. A l'altra banda girem a la nostra dreta per seguir el vial asfaltat que voreja el pantà. A l'entrada de la urbanització deixem aquest vial (que és per on tornarem) i comencem a pujar per un ampli carrer. Com que les cases estan enmig de la muntanya, els carrers tenen força pendent. Al cap d'una bona estona de trepitjar asfalt, hem d'estar atents i agafar un camí de terra que trobarem a mà esquerra, en pujada, naturalment. És l'inici del Camí de Vilamanya.
Deixem els xalets enrere i ens endinsem per una bona pista per entremig del bosc. Tot aquest camí resulta espectacular i molt agradable de caminar-hi, malgrat que a estones les pujadetes s'ho valen. També hi ha força trams on el camí es fa més planer.
A mig recorregut trobem, per dins el bosc, el curiós "Carrilet de Vilamanya", un trenet amb les seves estacions i vies construït per un particular però que ofereix servei al públic, sobretot a la mainada.
Al poc de passar la Caseta del Domingo, en baixada, fem cap a una pista cimentada que puja de Duesaigües i va a Escornalbou, és també el PR-C-28. El seguim per l'esquerra, de cara amunt. Al cap d'uns centenars de metres hem de deixar aquesta pista i agafar-ne una altra, de terra, que veiem a mà dreta i que està barrada al pas de vehicles a motor. És el Camí del Mas del Pla del Bosc (si seguíssiu el PR, al cap de cent metres trobaríem la Font de Vilamanya). Continuem per aquesta de terra i en un ampli revolt hem d'estar atents per deixar la pista per un petit corriol que surt dreturer enfront nostre. Va pel mig del bosc, més endavant planeja una estona per agafar, finalment, una dreta baixada i fer cap a una altra pista (Font del Maiet, que omple una bassa d'extinció d'incendis).
Seguim aquesta pista per l'esquerra i de seguida veiem el poble de l'Argentera, i al seu darrera la serra del mateix nom coronada pel reguitzell de molins del parc eòlic.
Enllacem amb el Camí de Duesaigües per on baixarem. Abans, però, ens arribem fins al bonic poble de l'Argentera per admirar aquesta petita població tan bucòlica.
Desfem camí fins a la cruïlla anterior i ara ens dirigim, en baixada i sempre pel marge dret del barranc de l'Argentera, cap al poble de Duesaigües. Just a l'arribar hem de creuar el curs d'aigua i pujar al poble. Sortim a la carretera pel costat del cementiri (pal indicador) i la seguim per la dreta fins al capdavall del poble. Deixem la carretera per una pista que baixa a travessar altre cop el barranc i continuem direcció sud-est, encarant-nos al pantà pel marge dret del riu (al poble s'han ajuntat diversos barrancs i la remor de l'aigua ja és important)
Anem trobant diverses desviacions però sempre hem de seguir, amb pujades i baixades, la que ens acosta més a l'aigua. Finalment, aquesta pista de terra desemboca al vial asfaltat que ressegueix el marge dret del pantà, just a l'alçada de la cua de l'embassament. Ja no deixem aquest vial fins arribar altre cop a la presa on hem aparcat.
Una ruta molt recomanable apta per a tothom. Tot i que el desnivell acumulat no sigui important, sí que trobarem unes bones rampes que a l'estiu ens poden fer suar de valent. Els paratges encisadors que gaudirem durant tot el recorregut, bé s'ho valen.

Inici ruta

Estem a la presa de l'embassament de Riudecanyes, marge esquerre.

PictographPhoto Altitude 705 ft

Vistes al poble, aigües avall de la presa.

PictographPhoto Altitude 699 ft

El pantà de Riudecanyes és un embassament que pertany a la riera de Riudecanyes, creat per una presa situada al municipi de Riudecanyes, a la comarca del Baix Camp. L'embassament té en la cota màxima d'embassament una superfície de 40,3 ha i una capacitat de 5,3 hm³. És propietat de la Comunitat de Regants de Riudecanyes i la major part del cabal que emmagatzema prové de la riera de Riudecanyes, alimentada alhora pel transvasament del sistema hidrogràfic del Siurana.

PictographPhoto Altitude 725 ft

La seva construcció va ser impulsada per l'Ajuntament de Reus que el 1897, davant les dificultats d'abastiment d'aigües per a la ciutat, va encarregar als enginyers Francesc Macià, Josep Mora i Alfons Benavent un estudi per portar aigües de diferents zones a la ciutat i també per a la irrigació dels camps. L'estudi comprenia també la conca del riu de Siurana i la derivació d'aigua d'aquest riu a Riudecanyes mitjançant un canal.

PictographPhoto Altitude 709 ft

Pal indicador

Diverses rutes. Situat a la vora del pantà i en una estrada a la urbanització Mar de Riudecanyes.

PictographPhoto Altitude 708 ft

Cami de Vilamanya

Deixem el carrer de la urbanització i agafem, a mà esquerra, el Camí de Vilamanya.

PictographPhoto Altitude 886 ft

Carrilet de Vilamanya

Trenet construït al mig del bosc per un particular que li dóna un us públic, sobretot adreçat a la mainada.

Tenim davant nostre una magnífica vista del poble de Duesaigües.

L'escarpada Serra de l'Argentera amb el seu parc eòlic.

Bifurcació - Pal indicador

PictographPhoto Altitude 999 ft

Diverses rutes. Enllaç amb el PR-C-28

Desviament al camí del Mas del Pla del Bosc

Pista barrada al pas de vehicles a motor.

Sender

En un ampli revolt agafem un seder que puja dret.

Pista - Font del Maiet

El sender desemboca en una pista. Veiem una captació d'aigua i a una curta distància una bassa d'extinció d'incendis.

Bassa per a l'extinció d'incendis.

Tenim una bona vista del bonic poble de l'Argentera.

L'Argentera

El seu terme és molt reduït (9,83 km²) i es troba al vessant oriental de la Serra de l'Argentera. El creuen els Barrancs de la Serra i el de les Valls, que en confluir formen el Barranc de l'Argentera, que va a parar, per la dreta, a la Riera de Riudecanyes. Probablement aquesta riera és l'anomenat antigament Torrent de l'Argentera, esmentat el 1164. Es creu que va ser fundat pels romans, que hi van explotar la galena. Abandonat més tard, fou part de les terres donades vers el 1162 a Albert de Castellvell, senyor de Siurana (des del 1153), el qual les va infeudar al monestir de Sant Vicenç de Pedrabona, al Garraf. El 1180 un terç de les terres de Sant Marcel i la Vall de Porrera, que incloïen les terres de l'Argentera, va ser donat pel rei a Pere de Deu, i llavors se l'anomena "Illas Argentera", confirmant a més la cessió d'Albert de Castellvell al monestir de Sant Vicenç. Aquesta dualitat de cessions va provocar diferències resoltes el 1203: el monestir en va restar propietari (i més tard va cedir el terme a la Cartoixa d'Escaladei) i Pere de Deu en va fer renúncia. El poble existia ja el 1178, i s'havia construït una església romànica que amb el temps va quedar al mig del poble i fou abandonada, quedant rodejada pel cementiri. Fou redescoberta el 1918 per Eduard Toda i Güell, que la va comprar per a utilitzar els materials per a la restauració del castell d'Escornalbou. El segle XIII va quedar integrat dins la baronia d'Escornalbou. El 1339 va passar a formar part de la Comuna del Camp.

Bifurcació - Camí de Duesaigües

Camí de Duesaigües de segueix el marge dret del Barranc de l'Argentera.

PictographPhoto Altitude 901 ft

Estació de tren situat a mig camí dels pobles de Duesaigües i de l'Argentera.

Encreuament al Castell

Pista que puja al Castell d'Escornalbou (PR-C-28)

Duesaigües

Sortim a la carretera pel costat del cementiri de Duesaigúes.

PictographPhoto Altitude 830 ft

Des de Duesaigües es poden agafar diverses rutes.

PictographPhoto Altitude 823 ft

Anomenat abans Dosaigües, el nom prové del fet d'estar situat a la confluència de diversos barrancs. Creuen el terme els barrancs Reial o de l'Argentera, dels Masos, d'Enseula, de l'Alzina, dels Algars, de Vilamanya, del Coix, dels Hortells i alguns altres. El terme de Duesaigües té una extensió de 13'51 Km2, i està envoltat pels de l'Argentera al sud-oest, Riudecols al nord-est, Alforja al nord-oest, per la banda del Camp, i per la banda del Priorat, per Pradell, a l'oest.

Desviament - Deixem la carretera

Deixem la carretera i baixem per una pista a tornar a creuar el Barranc de l'Argentera.

Desviament

Deixem la pista cimentada i continuem recte.

Pista a l'esquerra

Sempre anem agafant la direcció que ens acosta al curs de la Riera de Duesaigües a Riudecanyes.

Pista a l'esquerra

Cua de l'embassament -

La pista surt al vial que voreja el pantà just a la cua de l'embassament. Continuem avall vorejant l'aigua.

PictographPhoto Altitude 713 ft

PictographPhoto Altitude 712 ft

PictographPhoto Altitude 721 ft

Final itinerari

Tornem a ser al costat de la presa, al lloc on hem iniciat aquest itinerari circular.

• Photo of Paloux marc
    Paloux marc Nov 27, 2020

Hermoso curso (sabía una gran parte de él) la única preocupación es que una pequeña parte:
    Cuando subimos entre Duesagues y Castillo d'Escornabou (el camino de cemento rosa) hay que tomar un pequeño camino a la derecha para llegar a Argentera y este está bloqueado por una cadena y señales de prohibido (a coches, bicicletas, motocicletas y peatones) a pesar de todo lo que pasé y al otro extremo de este pequeño camino encontramos la misma señal en sentido contrario! Aunque parezca totalmente ridículo evitar que los excursionistas pasen por este lugar, es innegable que lamentablemente este camino es propiedad privada.
    Lástima

Pero gracias por compartir

• Photo of Ramon Aladern
    Ramon Aladern Nov 27, 2020

Sí, però un poco más adelante vas por un sendero muy agradable hasta volver a salir a una nueva pista que te lleva a l'Argentera.
    Saludos.

• Photo of Paloux marc
    Paloux marc Nov 27, 2020

Gracias

• Photo of jobapu
    jobapu Feb 3, 2024

Un recorregut que coneixia i feia anys que no havia fet. Ben documentat el recorregut i m’he permès alguna petita variant. Quina pena el pantà tan buit.