Photo ofRiudaura-Oratori de Sant Pere Màrtir-Collada del Macià-Sant Joan-Font de Joan-Oratori de Sant Joan Petit- Photo ofRiudaura-Oratori de Sant Pere Màrtir-Collada del Macià-Sant Joan-Font de Joan-Oratori de Sant Joan Petit- Photo ofRiudaura-Oratori de Sant Pere Màrtir-Collada del Macià-Sant Joan-Font de Joan-Oratori de Sant Joan Petit-

September 21, 2023
September 2023

near Riudaura, Catalunya (España)

Ruta circular a Riudaura (Garrotxa).
Aparquem a la plaça dels Tiradors, al costat de l'església i de la Torre Rodona, l'únic vestigi que sembla haver-se conservat de l'antic priorat de Santa Maria de Riudaura. Seguim avall, creuem el torrent del Cortils i entrem per una porta als camps i granja de La Fajula, continuem suaument fins a trobar un dels antics pous de la recerca de petroli que es van fer en aquest municipi a mitjan anys seixanta del segle passat. passem pel costat de l'Oratori de Sant Joan Petit, arribem a Sant Joan.
Es tracta d'una església romànica. La seva estructura correspon als inicis del segle XII. No és pas la versió més antiga si comptem amb la possible existència de les restes d'un oratori visigòtic. No se sap res de la consagració del temple. Existeixen alguns afegitons, potser del segle XVIII. D’un extrem a l’altre de la façana sud hi ha una taula ben allargassada que un altre temps havia servit per aplegar els veïns de Riudaura per celebrar l’aplec, però han desaparegut els seients.
Al seu costat hi brolla la Font de Joan, que alimenta el torrent de la Font de Joan i més avall conflueix amb el torrent de Cortils. El broc principal de la font no raja, però sí que ho fa una mica més avall per un tub de plàstic dur. Tot plegat es veu poc cuidat i ben segur que ha perdut l’encant que havia de tenir decennis anteriors. No deixem de pujar per aquest bonic camí fins a arribar a un punt que l'hem de deixar breument per visitar l'Oratori de Sant Pere Màrtir, situat a uns 100 metres bosc endins. Aquest Sant, nascut a Verona al S.XIII, és molt apreciat al món rural per la seva invocació com a protector de les collites. Anem pujant per aquesta pista fins als Camps del Pujol i, quan el camí es bifurca deixem la pista encimentada del Pujol per seguir pel Camí Vell de Sant Privat. Passem pel costat del Centre Cívic i Poc després entrem ja a Riudaura i aprofitem per donar una petita volta pel poble abans de tornar al cotxe.