Riu Higueron, Creu de Félix i Creu de Pinto des de Frigiliana

Photo ofRiu Higueron, Creu de Félix i Creu de Pinto des de Frigiliana Photo ofRiu Higueron, Creu de Félix i Creu de Pinto des de Frigiliana Photo ofRiu Higueron, Creu de Félix i Creu de Pinto des de Frigiliana

January 7, 2024
January 2024

near Frigiliana, Andalucía (España)

Circular per l'Axarquia, al Parc Natural de les Serras de Tejeda, Almijara y Alhama. Anem a un dels pobles blancs amb més encant de Malaga, Frigiliana. Situat al vessant de la Serra Almijara, com si fos un balcó, ofereix una de les panoràmiques més espectaculars i belles de la Costa del Sol. Ha estat guardonat amb el 1er premi d'Embelliment el 1982, i el seu nucli antic declarat Conjunt Històric Artístic, un centre històrics de reminiscències morisques. Amb les cases emblanquinades, carrers estrets i sinuosos, i una infinitat d'escales que recorren tot el Barribarto, són l'herència morisca que el pas del temps ha deixat al nucli antic de Frigiliana. A més del cas antic hi ha altres llocs d'interès com el palau dels Condes de Frigiliana i l'edifici l'enginy sucrer on s'elaborarva la mel de canya, o les Hoces del Higuerón on fem part de la nostra ruta.
Després de visitar el casc antic baixem a la llera del riu Higuerón, afluent del riu Chillar. Caminem per la llera del riu seguint el GR 249, gran senda de Màlaga. El riu està sec, arribem a la Poza Batán, una antiga bassa que alimentava l'antic Molí de paper, segurament que d'aquí li ve el nom, de la màquina de malls.
Poc despres deixem el GR i més endavant iniciem l'ascens pel sender que surt a la dreta, amb força pendent fins arribar a un coll de la Serra de Enmig des d'on tenim unes formidables vistes de la vall del Chíllar i de Nerja i la seva costa. Carenegem fins assolir el cim de la Creu de Felix amb una magnífica panoràmica del poble de Frigiliana i les serres que l'envolten. Continuem cap al pròxim cim, la Creu de Pinto on hi ha un petit oratori de la Verge del Carme i un banc. Aquest cim també es ofereix unes magnífiques panoràmiques. Des d'aqui retornem a Frigiliana passant pel Quintí Pino i creuant la llera seca del riu Higuerón.

Frigiliana

PictographLake Altitude 928 ft

Poza Batán

Collado sierra de Enmedio

Cruz de Felix

Milladoiro

Los milladoiros (humiliadors, en espanyol), són monticles de pedres als creuaments de camins que van depositant els viatgers, una antiga tradició en què els caminants que passaven tenien que llançar una pedra a la pila.