Rio Eléctrico Lago de los Tres. Mirador Fritz Roy. Chalten. Patagonia

Photo ofRio Eléctrico Lago de los Tres. Mirador Fritz Roy. Chalten. Patagonia Photo ofRio Eléctrico Lago de los Tres. Mirador Fritz Roy. Chalten. Patagonia Photo ofRio Eléctrico Lago de los Tres. Mirador Fritz Roy. Chalten. Patagonia

1934
December 2, 2023
November 2023

near El Chaltén, Santa Cruz (Argentina)

CATALÀ
La muntanya Chalten o Fritz Roy s’anomena així en honor del capital del vaixell HMS Beagle (on anava Charles Darwin). Es un pic fronterer i el perit Francisco Pascasio Moreno la va batejar així quan es van establir els límits entre Xile i Argentina el 1899. Te una gran fama entre els alpinistes per la extrema dificultat de les seves parets verticals.
Aquesta excursió arriba fins el llac dels Tres i la base d’aquesta emblemàtica muntanya. Anem en un taxi fins el pont Rio Electrico, el camí habitual surt del mateix poble de Chalten i el farem de tornada.
Comencem a caminar, travessem el riu i seguim planer per una ampla riera. Plovisqueja i fa força vent. Es un camí ben marcat. Aviat trobem el trencall cap el refugi Piedra del Fraile que deixem a la dreta, seguim cap a l’esquerra, travessem un pont i ens anem acostant al bosc. Per la nostra esquerra un camí ve de la Hosteria del Pilar.
Seguim direcció SUD per un bonic camí dins el bosc que va pujant suaument , a l’altra banda de la vall anem veien la glacera Piedras Blancas i més endavant el llac de sota seu que alimenta el riu.
Deixem el bosc i la vall s’eixampla molt en un gran pla de matolls. Trobem el camí principal que ve de Chalten i trenquem direcció oest. Tot seguit hi ha el Campamento Poincenot (zona lliure d’acampada). Passem un altre riu i trobem l’espai Rio Blanco on reposem. Aquí es pot carregar aigua d’un rierol.
Queda la pujada forta fins la morrena que tanca la Laguna de los Tres, una mica per bosc i desprès un tram obert , tot molt pendent.
Al arribar dat, ja veiem les imponents punxes del Fritz Roy. La Laguna de los Tres es encara gelada sota nostre a la dreta. Hi baixem i pugem desprès en un turó rocós sobre la dita “laguna Sucia” , d’un meravellós color blau.
La punta Esquerra del Fritz Roy s’endevina entre el núvol, el cos central no es veu.
Esperem una bona estona gaudint del meravellós paisatge i al final aconseguim veure el central.
La tornada la fem pel camí clàssic fins a Chalten, de tant en tant ens aturem per si veiem la punta sense núvol. Quasi ho aconseguim. Es fa una mica llarg fins que arribem a Chalten
Una magnífica, però dura, excursió a un lloc singular i únic.
ESPAÑOL
El monte Chalten o Fritz Roy se llama así en honor del capital del barco HMS Beagle (donde iba Charles Darwin). Es un pico fronterizo y el perito Francisco Pascasio Moreno la bautizó así cuando se establecieron los límites entre Chile y Argentina en 1899. Tiene una gran fama entre los alpinistas por la extrema dificultad de sus paredes verticales.
Esta excursión llega hasta el lago de los Tres y la base de esta emblemática montaña. Vamos en un taxi hasta el puente Rio Eléctrico, el camino habitual sale del mismo pueblo de Chalten y lo haremos de regreso.
Empezamos a caminar, atravesamos el río y seguimos llano por una ancha riera. Chispea y hace bastante viento. Es un camino bien marcado. Pronto encontramos el desvío hacia el refugio Piedra del Fraile que dejamos a la derecha, seguimos hacia la izquierda, atravesamos un puente y nos vamos acercando al bosque. Por nuestra izquierda un camino viene de la Hostería del Pilar.
Seguimos dirección SUR por un bonito camino dentro del bosque que va subiendo suavemente, al otro lado del valle vamos veían el glaciar Piedras Blancas y más adelante el lago de debajo que alimenta el río.
Dejamos el bosque y el valle se ensancha mucho en un gran plano de matorrales. Encontramos el camino principal que viene de Chalten y rompemos dirección oeste. A continuación se encuentra el Campamento Poincenot (zona libre de acampada). Pasamos otro río y encontramos el espacio Rio Blanco donde reponemos. Aquí se puede cargar agua de un arroyo.
Queda la subida fuerte hasta la morrena que cierra la Laguna de los Tres, un poco por bosque y después un tramo abierto, muy pendiente.
Al llegar fecha, ya vemos las imponentes pinchos del Fritz Roy. La Laguna de los Tres está helada todavía bajo nosotros a la derecha. Bajamos y subimos después en una colina rocosa sobre el dicho “laguna Sucia”, de un maravilloso color azul.
La punta Izquierda del Fritz Roy se adivina entre la nube, el cuerpo central no se ve.
Esperamos un buen rato disfrutando del maravilloso paisaje y al final conseguimos ver el central.
La vuelta la hacemos por el camino clásico hasta Chalten, de vez en cuando nos detenemos por si vemos la punta sin nube. Casi lo conseguimos. Se hace algo largo hasta que llegamos a Chalten
Una magnífica, pero dura, excursión a un sitio singular y único.

PictographBridge Altitude 1,521 ft

300 Pont Rio Eléctrico

Afirmació de sobirania Argentina

301 Desvio

Trencall a Refugio Piedra del Fraile

305 Trencall

S'ajunta el camí que puja directe de Chalten

306 RIO BLANCO

Aixopluc en cas de necessitat.