Photo ofRIELLS- PARC USART- GORG NEGRE- SANT MIQUEL DEL FAI, pel Cingle Vermell i Cingle del Perer (Sant Feliu de Codines) Photo ofRIELLS- PARC USART- GORG NEGRE- SANT MIQUEL DEL FAI, pel Cingle Vermell i Cingle del Perer (Sant Feliu de Codines) Photo ofRIELLS- PARC USART- GORG NEGRE- SANT MIQUEL DEL FAI, pel Cingle Vermell i Cingle del Perer (Sant Feliu de Codines)

July 20, 2019
July 2019

near Riells del Fai, Catalunya (España)

RIELLS- PARC USART- GORG NEGRE- SANT MIQUEL DEL FAI, pel Cingle Vermell i Cingle del Perer (Riells, Sant Feliu de Codines).

Circular pels Cingles de Bertí (Espai Natural Cingles de Bertí Vallès Oriental).

RESUM: Anada fins el PARC USART resseguint el caminet a la faixa del CINGLE VERMELL (lleixa intermitja aèria). Hi ha senyals blaus i fites disseminades que ens indiquen els millors llocs per on passar. Després seguim GR5 per SANT MIQUEL XIC, BALMA D'EN XEC o BAUMA DE LA BASSELLA, i el CINGLE DEL PERER fins SANT MIQUEL DEL FAI, amb un desviament opcional al GORG NEGRE. Retorn a Riells del Fai pel GR 5.

INICI: Aparcament a l'entrada de Riells del Fai.

De Riells del Fai engeguem la ruta senderista vers el PARC USART, al municipi de Sant Feliu de Codines.

En el Camí de la Pineda prenem un trencall
davant del Restaurant La Pineda que creua a gual el RIU TENES i, aviat ja s'enfila al cingle. He triat una opció de grimpada inicial per posar a to l'adrenalina. Pugem per la roca fent servir les mans, sense complicació.

Ja a la part superior, anirem trescant arran del Cingle Vermell, proper al Cingle Blanc, per un corriol marcat amb fites de pedra i senyals de pintura blava, alternant amb trams tupits de vegetació, on a vegades costa trobar el camí per on progressar. Sembla increïble que un petit corriol recorri de punta a punta la part mitja de la muntanya! Hi ha antigues feixes de conreu, que evidencien que aquestes terres eren utilitzades en el passat. Hi ha dos curts trams de cingle amb cable d'acer.

Són camins encimbellats per damunt el cingle de conglomerat vermell, que des de lluny s'albiren impossibles. Un Mallos de Riglos en petita escala.

Passem vora formacions rocoses curioses a la façana del cingle vermell:
- ROCA ALTA (383m.a).
- ROCA DEL MIGDIA (387m.a), continuació d'una bonica balma.
- ROCA RODONA (364m.a.).
- el Roc de Belloter,

Aquestes increïbles formacions són en conglomerats rojos de l'eocè inferior. Pertànyen a Riells del Fai, en el terme de Bigues i Riells.

Aprofito per encimbellar-me a alguna d'elles, com la punta de la Roca del Migdia

O recórrer la carena allargassada en forma de llom fins el cap de l"'Elefant". El ROC D'EN MELER o ELEFANT és una formació geològica que reprodueix talment el perfil d'un elefant. Podem pujar al cap de l’elefant pel llom vermellós, fent un tram d'anada i tornada un xic aeri. L'ELEFANT (dit així segons l'ICC) o ROCA D'EN MELER (segons el mapa d'Alpina) o ROC D'EN MELER. Té 363,4 metres d'altitud i pertany al municipi de Sant Feliu de Codines.

... Són trams de cinglera aèria obviables.

Pel caminet del cingle veurem cares de pedra, roques inclinades, i el famós "CAGARRO DEL DIABLE" des de sota (és el nom real d'aquesta formació, així indicada al Mapa d'Alpina o ICC). També pertany al municipi de Sant Feliu de Codines.

Donat que la faixa del cingle és horitzonal, en la mateixa direcció i cota, ens acompanyaran tota l’estona les vistes al municipi de Riells del Fai, i els perfils muntanyosos del Turó de les Onze Hores o Castell d’en Bes (666m) molt característic, en forma de pirámide esglaonada, el Serrat del Magre, el Turó de l’Ullar, les Costes d’en Batlles…

Creuem el TORRENT DE BASSELLA, entre canyes i un fil d'aigua....sí, sí cal travessar-la... i enlairat al fons, ja veiem el mirador del parc Usart!!!

La recompensa d'arribar al PARC USART en una tarda d'estiu, a part del seu mirador i vistes, és una magnífica FONT, amb aigua boníssima, on poder beure, beure i beure... i refrescar-se de la calor.

A l'arribada, et trobes unes curioses pedres escampades al terra que semblen ous d'alien. I uns bancs per seure, arran de cingle, per contemplar el paisatge.

Des del Parc Usart continuem pel GR 5: tram de Ctra BV-1485. En un revolt de la carretera està el pal indicador.

SANT MIQUEL XIC. Hi ha una cascada de tova i arrodonides formacions de tosca, a l'estil del Barbot Negre. Pugem per uns graons de pedra i passem sota un antic arc. Veurem trams de rec i una bassa.

Pal indicador "Camí del Perer/ Riera de Vallbona".

Pal indicador: "Els 3 Monts, IP2 GR 5. St Miquer del Fai 4km" (estem a 800 mts del Cim d'Àligues).

Continuem a l'esquerra pel GR 5, amb trams empedrats. Ens desviem en un anar-tornar a l'esquerra per veure una balma obrada. És la BALMA D'EN XEC o BAUMA DE LA BASSELLA. ["La balma, en conglomerats, té uns 10m de recorregut i unes dimensions de 22 metres d'ampla, per 10 metres de fons i uns 2 metres d'alçada. A dins hi ha construïda una petita pilona i una canal que recull i condueix l'aigua a una bassa de rec"(Espeleoindex)]. Molts dipòsits sota la balma per recollir l'aigua que cau del torrent superior. A prop de la balma hi ha dues petites cavitats, que semblen excavades artificialment.

Passat el Sot de la Bassa del Perer continuem per un corriol preciós, tupit de falgueres i romaní: estem al CINGLE DEL PERER.

Ja a prop de Sant Miquel del Fai, fem un desviament anada- tornada fins el GORG NEGRE.

Seguim el bonic corriolet a l’esquerra, fins trobar un trencall que devalla. Per baixar a la RIERA DE TENES, s'entra dins l'antic MOLÍ DE BAIX.

Caminant per la llera del riu, aigües avall, està la cascada del Molí i el Gorg Negre.
Admiro el profund GORG NEGRE (en realitat és tot de color verd! 💚).

Després, remuntant la riera per l'empedrada llera hi ha un bonic salt d'aigua amb gorg, al costat d'una zona embalmada (precaució, relliscós i ple d'ortigues) .

Reprenem el corriolet ombrívol, en direcció a Sant Miquel del Fai, aquesta zona és preciosa!!!

Sortirem a la carretera que duu a l’Espai Natural de Sant Miquel del Fai (aproximadament dos quilòmetres de carretera, poc transitada entre setmana, però cal vigilar els caps de setmana).

En el Km 7 de la ctra C-1413B arribem a SANT MIQUEL DEL FAI: un espai natural pertanyent al municipi de Sant Feliu de Codines. Travessem la Riera de Rossinyol pel pont medieval. Més enllà està el "PAS DE LA FORADADA".

El recinte de Sant Miquel del Fai inclou una església romànica del s. X construïda sota una balma, l'ermita romànica de Sant Martí, la casa del Priorat, el presbiteri, un petit museu, una zona d'esbarjo amb bar, dues coves (Cova de les Tosques) que m'encanten i el que m'enamora especialment del recinte... de és el pas per darrera la gran cascada! Les vistes des de la cinglera són espectaculars. Un lloc increïble, que no em cansaria mai de visitar.

Retornem cap a Riells del Fai, admirant el Salt d'aigua de la Cascada del Fai des del Roure cargolat monumental.

La font de l'entrada de Riells em salva de la deshidratació!!!

Fi de la ruta! Que arribo tard a sopar!

*******
* Nota: Actualment el complex turístic de Sant Miquel del Fai està TANCAT.... des de ja fa gairebé tres anys. ☹

* Nota: La ruta es pot fer en sentit horari, com el track, o anti-horari.

* M'agrada molt i és molt interessant el llibre "CURIOSITATS NATURALS A PROP DE BARCELONA. 70 EXCURSIONS", de Josep Mauri Portolès. L'Itinerari 39 està dedicat a "La cascada del Molí i els gorgs Negre i Blau".

Photo ofRestaurant La Pineda: trencall esquerre Photo ofRestaurant La Pineda: trencall esquerre Photo ofRestaurant La Pineda: trencall esquerre

Restaurant La Pineda: trencall esquerre

Photo ofCamí de la Pineda. Esquerra: cadena Espai Natural Cingles de Bertí Photo ofCamí de la Pineda. Esquerra: cadena Espai Natural Cingles de Bertí

Camí de la Pineda. Esquerra: cadena Espai Natural Cingles de Bertí

Photo ofCreuar Riu Tenes a gual. Senyals blaus Photo ofCreuar Riu Tenes a gual. Senyals blaus Photo ofCreuar Riu Tenes a gual. Senyals blaus

Creuar Riu Tenes a gual. Senyals blaus

Photo ofCaminet lleixa. Enllaç camí de senyals blaus que havíem deixat abans Photo ofCaminet lleixa. Enllaç camí de senyals blaus que havíem deixat abans Photo ofCaminet lleixa. Enllaç camí de senyals blaus que havíem deixat abans

Caminet lleixa. Enllaç camí de senyals blaus que havíem deixat abans

Roc

Cingles Vermells

Roca Alta

Cable acer. Fites i senyals blaus

Cim Roc Meler o Elefant

Font (boníssima!)

Ctra BV-1485

Sant Miquel Xic , tosca

Graons pedra i arc. Rec i bassa

Tosca

Església

• Photo of Xavimar
    Xavimar May 21, 2021

Ruta interessant passant per llocs curiosos, la llàstima es que no hi ha manera que acabin les obres de Sant Miquel del Fai per gaudir del seu entorn. He modificat lleugerament la ruta, començant i acabant al Parc Usart i passant pel Gorg d'en Jeroni al costat del Restaurant La Pineda, un lloc espectacular. El més maco el Camí de la Cinglera, que no presenta dificultat especial, tot i que la pujada final es una mica costeruda.