Photo ofRiells i Sant Miquel del Fai des de Bigues (PAE Bigues 'Fem Poble', 6è de primària de l'escola El Turó) Photo ofRiells i Sant Miquel del Fai des de Bigues (PAE Bigues 'Fem Poble', 6è de primària de l'escola El Turó) Photo ofRiells i Sant Miquel del Fai des de Bigues (PAE Bigues 'Fem Poble', 6è de primària de l'escola El Turó)

7 hours
November 9, 2022
November 2022

near Bigues i Riells, Catalunya (España)

Aquesta és, sobre el paper, la meva darrera excursió amb el Turó, que els nens s'estan fent grans i el curs vinent ja estaran en un altre nivell. L'excursió sol·licitada era per Riells del Fai, la veritat és que esperava una cosa més canyera perquè és un grup que ho aguanta bé, però les indicacions són les indicacions i amb l'Abel, l'amic tècnic de cultura, hem pogut afegir, perquè no fos tot tan lleuger, el tomb per Vallderròs i arribar-se fins a dalt a Sant Miquel del Fai. Cal remarcar, també, que de Bigues a Riells del Fai s'hi ha anat amb l'autobús de línia, l'e7, per la qual cosa encara era més necessari mirar d'incloure alguna coseta a la idea sol·licitada.

Descripció

A l'hora convinguda es surt de l'escola El Turó (245m) per baixar pel camí de can Badell cap a la parada de l'autobús (0,19km; 231m; 0:02h), on sense arribar a creuar la carretera s'espera a que arribi l'autobús, concretament un e7, que ens porti a Riells. Ve amb un mica d'endarreriment i, un cop enfilats, amb cinc minuts mal comptats ens plantem a la Plaça Viaplana de Riells del Fai (3,74km; 314m; 0:22h).

Aquí és on comença realment l'excursió... Primeres explicacions a la canalla i com que la Plaça de Riells està potes enlaires (és el que tenen les obres), doncs no s'hi va i, a llevant i a l'esquerra del restaurant de can Oliveres, el grup s'enfila pel carrer cimentat que porta el nom de Joaquim Mir, pintor que va immortalitzar algunes de les raconades riellenques. La pujada, forta, és curta i finalitza en un tram planer de terra que mena al camí de Vallderròs, també de terra, que a mesura que s'apropa a l'esmentada vall s'hi va encarant. Un cop passat can Figueres es fa la preceptiva aturada per donar explicacions i gaudir de l'entorn de Vallderròs (4,67km; 362m; 0:46h). El camí continua fins a l'entrada de la vall, on es converteix en un carrer asfaltat que torna vorejant la cinglera: és el carrer de la Vall Blanca, que no es deixa fins arribar a aquest pintoresc veïnat, que queda a l'esquerra tal qual s'hi arriba, i que es creua (5,40km; 353m; 1:01h). Novament, es dona més informació a la canalla i es baixa per l'antic camí de Bertí, empedrat i estret en el seu primer tram, i més ample i molt curiosament decorat en el seu darrer tram, cosa que fa xalar d'allò més als petits excursionistes. El carrer finalitza a la moderna carretera, que es segueix breument a ponent fins arribar a Can Batlles (5,77km; 322m; 1:13h). Es deixa la carretera i es passa rere la casa, per continuar per un camí hebrat que planeja al costat d'unes tanques elèctriques. D'aquestes tanques se n'han hagut de sobrepassar un parell -exercici que no comporta cap dificultat- i a l'alçada de can Jaume s'arriba a la pista de la Madella, que es segueix a la dreta, just quan gira per encarar-se cap a la Vall de Sant Miquel. Després d'aquest gir, es deixa per baixar per un corriol que es desprèn a l'esquerra i que, en sentit mestral i a través d'unes oliveres, mena a la Pineda (6,49km; 284m; 1:28h). Es continua per la pista travessera que es troba a tramuntana i, tot seguit, es tomba a l'esquerra en sentit descendent fins que, un cop orientats novament a tramuntana, planeja fins arribar a la Font de la Pineda (6,85km; 274m; 1:35h), amb la font que li dona nom i el plataner monumental dominant una trista escena, ja que, tot i ser principis de novembre, la sequera fa que el Tenes baixi amb escassa aigua. Aquí s'aprofita per què els nens esmorzin i puguin esplaiar-se una bona estona.

Es reprèn la marxa i es fa una escapada al Gorg d'en Jeroni (6,95km; 291m; 2:26h). De nou al camí principal, que s'enfila inicialment a gregal, es van fent diverses aturades, amb les seves corresponents explicacions, al molí de la Madella i la Madella (7,13km; 300m; 2:37h) i, després d'agafar el tradicional camí de Sant Miquel, a la codina de les Costes de Sant Miquel que hi ha just després del tram empedrat (7,63km; 344m; 2:48h), amb vistes a la Central i a Sant Martí del Fai, i més amunt al roure de Sant Miquel del Fai (8,21km; 426m; 3:19h) i, finalment, l'entrada a Sant Miquel del Fai (8,34km; 451m; 3:27h). La baixada es fa desfent el camí i es torna a aturar a la font de la Pineda per dinar i tornar-se a esplaiar (9,84km; 274m; 4:10h).

Es reprèn la marxa per retornar a Bigues tot seguint el Camí Fluvial del Tenes. Així, doncs, fins la Pineda es segueix desfent camí per no deixar l'ampla pista fins al Molí de la Pineda (10,46km; 273m; 5:33h). Allà es deixa la pista i, sense creuar el pont sobre el torrent de la Llòbrega, es baixa a llebeig per un camí, habitualment barrat per una cadena, i pocs metres més avall, a migjorn es comença a resseguir el Tenes per la seva esquerra. Es creua a gual el torrent de la Llòbrega i s'arriba a l'enrunat molí del Regasol (11,32km; 243m; 5:48h). Posteriorment, es creua el Tenes per una palanca i, per la dreta del riu, es creua el Torrent Fondo abans de tornar a l'esquerra del Tenes, per on s'arriba al pont de can Camp (11,76km; 235m; 5:55h), vigilat a l'altra banda del riu pel molí de Can Camp. Després de deixar enrere la Parada i el tram refet de carretera arran de les inundacions de 1994, es creua el torrent del Quirze (12,53km; 221m; 6:06h) i poc després, sota el modern pont de can Noguera (12,94km; 214m; 6:12h), es torna a la dreta del Tenes. La Masieta i can Noguera (13,20km; 216m; 6:16h) a la dreta del camí, les Barbotes i el Gorg de can Noguera a nivell del riu, són els elements més atractius d'aquest tram, on destaca també la resclosa que origina el rec que porta l'aigua i el camí cap al Molinet i al Molí de la Torre (13,72km; 216m; 6:27h). Es torna a l'esquerra del Tenes i, com que es va bé de temps i tot ha estat una bassa d'oli, es va darrera el Centre Cívic i Cultural El Rieral a fer una estona al Parc de Lluís Companys (14,17km; 223m; 6:34h).

El darrer esforç i la darrera pujada porten a creuar la plaça del Mercat i la carretera i pel camí de can Badell arribar a l'escola El Turó (14,56km; 244m; 7:00h).

Índex IBP: 54.

PictographBus stop Altitude 759 ft

El servei regular d'autobús entre Bigues i Riells del Fai és operat per l'empresa Sagalés. Podeu consultar-ne els horaris aquí.

PictographBus stop Altitude 1,030 ft

La parada de l'autobús de Riells es troba a la Plaça Viaplana, al costat de la casa que li dona nom, i amb una escultura de ferro que representa la llegenda de l'hereu Viaplana i la dona d'aigua.

Des d'aquí es veu l'església de Sant Vicenç de Riells del Fai, ja documentada al 971 com a basílica Sancti Vicencii, al 1045 és cedida pel Bisbe de Barcelona al monestir de Sant Miquel del Fai i al segle XVI, la poca població existent fa que se la vinculi amb Sant Pere de Bigues. Per un assumpte relatiu a Sant Miquel del Fai, que forma part de la parròquia de Riells, des de l'any 1957 pertany al bisbat de Vic. és consagrada a Sant Vicenç.

L'actual edifici data del 1618 i va ser ampliat durant el segle XVIII. De l'edifici original només resta el mur nord-oest, que es troba sota el campanar, de torre, que es troba construït sobre l'antiga espadanya. És rectangular fins al segon pis, on després pres forma ortogonal de cantons desiguals. L'alçada aproximada és de 25 metres, amb una base que mesura, aproximadament, 5'5 x 3'5 metres. Els gruix de les parets és desigual, però oscil.la al voltant dels 90 centímetres. Com a curiositat cal destacar que a la coberta del campanar hi ha arrelada una figuera, que sembla que ja existia a mitjans del segle XIX, segons una tradició oral que ha passat de pares a fills.

Tancada vall originada pel torrent de la Llòbrega que té com a esplèndid marc septentrional els Cingles de Bertí i oriental el Turó de les Onze Hores. Està farcida de gorgs i coves, que molts d'ells tenen associats diferents llegendes. Des d'aquest punt es distingeixen fàcilment el torrent i el salt de la Llòbrega i les Paelles.

PictographMonument Altitude 1,156 ft

La Vall Blanca

La Vall Blanca és un petit veïnat de cases al voltant del qual ha crescut una urbanització del terme municipal de Bigues i Riells, al Vallès Oriental, dins del territori de Riells del Fai. Està situada al nord-est de Riells del Fai i al nord-oest de Vallderrós, als peus dels Cingles de Bertí, a la dreta del torrent de Llòbrega.

Les cases d'aquest veïnat són, de ponent a llevant: can Galló, can Panoi, can Balloté, can Nasset, can Jep, can Víctor, can Griera, can Corona i can Quelot. En acabar el carrer, es pot accedir a tres cases més per un camí lleugerament estret, que són: can Cadiraire, can Sau i can Miquel. Antigament, la gent del poble s'estranyava d'aquelles cases, ja que Riells era un poble en el qual els habitants vivien majoritàriament al nucli i en veure aquell petit barri mig abandonat i tan separat del poble els produïa un xic d'estranyesa.

Aquest nucli de cases va ser l'origen de la resta de cases que s'hi han construït posteriorment, en forma d'urbanització.

El nom d'aquest veïnat es deu al contrast de colors que es dóna en aquesta vall, dominada pels conglomerats rogencs, que contrasten amb la terra del fons de la vall, on és el veïnat.

PictographMonument Altitude 1,057 ft

Can Batlles és una masia al poble de Riells del Fai, en el terme municipal de Bigues i Riells, al Vallès Oriental. És a prop del poble, al nord, entre Riells del Fai i la Vall Blanca. És a la dreta del torrent de Llòbrega, a prop i a ponent de Can Peric. És al peu de la prolongació de la carretera BV-1483, entre el nucli principal de Riells del Fai i la Vall Blanca, uns 500 metres al nord de Riells del Fai.

La masia actual data del 1679, tot i que va ser reformada el 1855; a la casa també hi ha un pou datat l'any 1835 i un trull del 1860. Totes aquestes dates hi són gravades a la pedra o a la fusta, en el cas del trull. En formar-se Riells del Fai, estava constituït per vuit masies, entre elles Can Batlles. El cognom Batlles s'hi ha conservat des dels inicis de la masia; cosa que no ha passat en els altres masos. A Can Batlles sempre s'ha optat per viure de la ramaderia i l'agricultura, però actualment es compagina amb el turisme rural, per al qual s'ha adaptat un espai de la masia. La masia està catalogada com a Element d'interès municipal per l'ajuntament de Bigues i Riells. Està, igualment, inclosa en el «Catàleg de masies i cases rurals» de Bigues i Riells.

PictographMonument Altitude 932 ft

La Pineda és una masia antiga que forma part de les cases pairals del municipi del municipi de Bigues i Riells amb interès arquitectònic. Actualment habitada en relació amb explotació agrícola, també funciona com a turisme rural i educació en el lleure.

És una masia de grans dimensions, amb molts edificis annexes, de diferents èpoques (segles XI-XVI). La construcció principal és de planta baixa, pis i golfes, amb tres cossos perpendiculars a la façana i coberta de teula àrab a dues aigües, amb el carener també perpendicular a façana. Tot el recinte està protegit per un muret o, en els punts on no és necessari, pels mateixos cossos annexos.

PictographTree Altitude 899 ft

Plàtan (Platanus hispanica) de la Font de la Pineda és un arbre de grans dimencions situat al davant de la font que li dóna nom, concretament al mig del camí de la Pineda (que va a Sant Miquel del Fai), on a l'alçada d'aquest arbre el camí es bifurca en dos i el plàtan queda al mig del camí dins d'un test de pedra. Té un perímetre de 4'72 metres, un DBH de 1'51 metres i està declarat com a Monumental pel Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca dins del Decret 214/1987 d'arbres Monumentals.

La Font de la Pineda, a diferència del seu entorn més immediat, aparentment està molt poc antropitzada. Únicament consta d'un broc metàl·lic.

PictographLake Altitude 956 ft

Al llarg de la vall de Sant Miquel, el Tenes forma tot un seguit de gorgs, alguns d'ells més fàcilment accessibles que d'altres. Quan el Tenes comença a deixar enrere els Cingles de Bertí, aproximadament a l'alçada de la Madella, hi ha el gorg d'en Jeroni, possiblement un dels més macos i fàcilment accessibles de la zona, un lloc sorprenent ple de pau i tranquilitat.

PictographMonument Altitude 983 ft

La Madella és una masia d'estil gòtic tardà (segle XVII) amb diversos cossos afegits, situada en el recinte que tanca un barri, on a més hi trobem pallisses i estables per als animals. L'edifici principal és de grans dimensions, de planta baixa, pis i golfes, de tres cossos d'amplada i coberta a dues aigües. Les obertures estan emmarcades amb carreus escairats de pedra sorrenca de la zona i el portal és d'arc de mig punt adovellat. El lloc és conegut per una llegenda relacionada amb un element que es pot trobar a la porta principal de la casa.

El Molí de la Madella és un edifici d'estil popular del gòtic tardà (segle XVII) de planta rectangular, de dues alçades, en un estat avançat d'enrunament. Conserva l'estructura de molí, amb els carcavans a la part inferior i algunes moles a dins. En una paret lateral encara s'endevina el forn de pa que tenien molts d'aquests edificis. Les llindes i brancals de les obertures són de carreus de pedra arenisca, ben treballats. Les parets exteriors eren de paredat, amb pedres de riu carejades.

L'antiga central elèctrica del Tenes, visible al fons de la vall, és un edifici de planta rectangular, de quatre plantes d'alçada i amb parets de càrrega de maó massís vist. Els forjats eren de bigueta metàl·lica i revoltó ceràmic, i les cobertes, a dues aigües i de teula àrab, descansaven sobre encavallades de fusta. Hi havia un annexe a aquest cos principal, de la mateixa alçada, però de menors dimensions en llargada i amplada. Encara es conserven parts de la canonada que duia l'aigua de l'embassament que es va construir abans dels saltants de Sant Miquel, així com el mateix embassament. És una mostra dels edificis industrials de principis de segle XX, molt auster i sense decoracions.

PictographTree Altitude 1,397 ft

El roure martinenc (Quercus pubescens) és un arbre caducifoli mitjà que pot arribar als 25 metres. És el roure per excel·lència dels països submediterranis. A Catalunya es troba als boscos de muntanya mitjana. Tal com indica el seu nom llatí, els branquillons i les fulles són peluts. Està catalogat com a espècie vulnerable. El seu tronc és tort si l'arbre creix aïllat, però dret al bosc; l'escorça és marronosa i fissurada, presenta una capçada ampla i clara. Té les fulles de 5 a 10 cm de llargada, densament peludes, de joves per totes dues cares, però després mantenen els pèls només al revers. De dimensions mitjanes i gruixudes, les fulles tenen els marges profundament lobats. Als llocs de transició, es pot confondre amb el roure de fulla gran, amb el qual s'hibrida fàcilment. És una espècie termòfila, encara que suporta bé el fred, i heliòfila. És típic del clima medioeuropeu submediterrani o mediterrani muntanyenc i creix en tota mena de sols, encara que en prefereix els calcaris.

El priorat benedictí de Sant Miquel del Fai forma part del terme municipal de Bigues i Riells i de Sant Quirze Safaja, literalment penjat a la confluència del riu Tenes amb el Rossinyol, que es precipiten en cascada, la darrera sobre l'església romànica construïda en una profunda balma.

Es troba en un bell paratge natural, a la capçalera d'una vall envoltada de cingleres, el Perer a una banda i el Bertí a l'altra. A l'any 997 va ser fundat el monestir per Gombau de Besora, que més endavant va passar a ser tutelat per Sant Víctor de Marsella, i va estar actiu, amb més o menys problemes, fins al 1835, coincidint amb la desamortització de Mendizábal.

Actualment és un lloc d'interès natural i turístic, ja que a banda de l'església troglodítica i l'enorme casal gòtic, els salts d'aigua del Rossinyol i, sobretot, el Tenes, són un focus d'atracció innegable.

PictographMonument Altitude 896 ft

El molí de la Pineda és un conjunt d'edificis de Riells del Fai aproximadament del segle XVII formats per un molí aïllat, més recent, i un edifici que era l'antic molí i que ara és habitatge, amb construccions annexes. En l'extrem dret de la façana d'aquest edifici, s'hi observa una construcció de planta baixa i pis, probablement anterior, ja que conserva les llindes i brancals de les obertures de pedra escairada. Poden ser els vestigis del molí anterior.

PictographRuins Altitude 797 ft

L'edifici actual del Molí del Regasol segurament aprofita l'estructura d'un edifici anterior. Es tracta d'una construcció de planta rectangular, de planta baixa i pis, destinant-se aquest últim a habitatge. La bassa queda situada darrera l'edifici, en una cota superior. L'estructura és de parets de càrrega de paredat i forjats de bigues de fusta, exceptuant el forjat de l'entrada, que està realitzat amb volta de mocador. La porta de l'entrada és de carreus i llinda plana, sense inscripcions. En la façana al riu Tenes hi podem veure una finestra de pedra treballada, probablement recuperada d'un altre edifici. La resta d'obertures estan realitzades en obra ceràmica. A l'interior de l'entrada, en l'arc de suport de la volta, hi podem llegir la data de 1854.

PictographBridge Altitude 772 ft

Can Camp és un edifici renaixentista del segle XVII de planta baixa i pis, de forma allargada, situat en el desnivell del marge del riu Tenes. La bassa queda a l'alçada de la planta pis, destinada a habitatge, i d'allí queia cap al soterrani, on hi havia el molí. L'aigua s'escolava pel carcavà que avui encara és visible cap al riu, situat a sota. L'estructura del sostre de la planta destinada a molí era de volta ceràmica de mocador. Sembla un edifici reformat en diverses etapes. La part més antiga és d'un sol cos, i en la façana sud hi ha una portalada d'arc de mig punt adovellada i un rellotge de sol, probablement del segle XVIII. A la façana posterior, on hi ha el carcavà, les obertures són més senzilles. El cos on hi ha el molí elèctric és afegit a posteriori.

Pont força llarg que creua el Tenes. Consta de tres arcs rebaixats que arrenquen de contraforts de pedra a banda i banda del riu, i de dues pilastres centrals sobre el llit del Tenes. Tant els contraforts com les pilastres tenen els extrems de peces de pedra de grans dimensions, així com les dovelles de les arcades. També disposen d'una base i d'un remat superior diferenciat amb un ressalt. Els ronyons dels arcs són de pedres tallades de forma hexagonal, encintades per morter de calç, on podem veure dos medallons de pedra marcant l'any de construcció, 1895, en l'espai sobre les pilastres centrals. L'intradós de les voltes és d'obra de maó massís. La barana superior és contínua a la part central, de carreus de pedra, amb unes petites motllures que marquen els remats superior i inferior. Als extrems alterna pilones d'una sola peça i trams de carreus. La pedra utilitzada en la construcció del pont és arenisca, de la zona.

PictographRiver Altitude 724 ft

La carretera creua aquest torrent per un senzill pont d'un sol ull.

El torrent del Quirze, habitualment sec, és el límit tradicional de Bigues amb Riells del Fai.

PictographBridge Altitude 702 ft

El pont de can Noguera és un pont modern de Bigues que creua el riu Tenes a prop de les propietats de les quals pren el nom. El pont antic va quedar molt malmès per les riuades de l'octubre de 1994, fins al punt que el va deixar del tot inservible i es va haver de construir l'actual, més impersonal.

PictographMonument Altitude 707 ft

Can Noguera és una masia del poble de Bigues, en el terme municipal de Bigues i Riells, a la comarca del Vallès Oriental. Es troba en el sector central del terme, a prop i al nord-oest del Rieral de Bigues, a la dreta del Tenes. El seu accés és des de la carretera BP-1432, en el punt quilomètric 23'4, des d'on una pista rural en bon estat travessa el riu just al nord de les Barbotes, i en uns 250 metres mena a Can Noguera. Al nord d'aquesta masia hi ha el Camp de Palau, a ponent, les Costes de Can Noguera, al sud-oest, la Quintana de Can Noguera i al nord-est la masia subsidiària de Can Noguereta.

És una de les masies històriques del terme. Data del segle XVII, amb nombroses modificacions al llarg del segle XX. És de planta basilical, corresponent a la part més antiga, però alhora té elements modernistes, en edificis annexos com la capella de la Mare de Déu de Montserrat, la granja i la porteria del conjunt arquitectònic, a més dels elements decoratius de la façana principal.

En els voltants, a més, hi ha tot d'edificis de dependències del mas, entre les quals destaca la casa dels masovers, una antiga planta embotelladora d'aigua, i diverses quadres i estables.

Al nord de la casa principal, a ran del Tenes, hi ha un petit parc, amb una font també construïda a principis del segle XX.

La capella de la Mare de Déu de Montserrat és exempta respecte de l'edifici principal del mas, situada al sud-est de la façana principal de la casa. És un temple d'una sola nau, de força alçada, d'unes dimensions notables per ser la capella d'un mas. Fou construïda, com el mas actual, dins de l'òrbita del modernisme.

PictographOvernight Altitude 709 ft

La Fàbrica Vella, antigament el Molí de la Torre i actualment hotel rural amb aquest nom, està situada a la riba dreta del riu Tenes i està orientada cap el sud buscant l'aprofitament de la llum del sol durant tot el dia, i la força de l'aigua, seguint la tendència que s'havia iniciat a Catalunya a arrel de la revolució industrial. La Fàbrica Vella forma part d’un conjunt històric situat al barri del Rieral de Bigues.

Aquest conjunt està format per la fàbrica com a edifici principal, la bassa adjacent, la masia el Molinet, la Porteria o Casa de la Fàbrica i la masia la Polvoreria.

En la construcció d'aquesta nau es va aprofitar part de l'estructura d'un molí anterior, que queda situat a l'extrem nord de la façana sud-est. En aquesta façana es poden veure el tipus constructiu del molí, de murs de pedra, i el carcavà situat a la part inferior, amb arc de mig punt i dovelles de pedra. També va aprofitar la bassa d'aquest molí, situada al darrera, amb unes arcades de pedra que reforçaven el mur de contenció. Tant la bassa com el rec, que ve des de Can Noguera, es conserven en relatiu bon estat. El lloc on està emplaçat s'anomena la Resclosa, i és un antic parc de principis de segle XX, avui abandonat. De la resclosa que encara es conserva en el riu Tenes en surt el rec que alimenta Ca l'Ainé, el molí situat més avall, i els camps de regants del Rieral.