Photo ofRiells del Fai-Font Freda-Grau de les Escaletes-Turó de les Onze Hores-Balmes del Traver-Grau del Traver Photo ofRiells del Fai-Font Freda-Grau de les Escaletes-Turó de les Onze Hores-Balmes del Traver-Grau del Traver Photo ofRiells del Fai-Font Freda-Grau de les Escaletes-Turó de les Onze Hores-Balmes del Traver-Grau del Traver

June 21, 2023
June 2023

near Riells del Fai, Catalunya (España)

Ruta circular a peu pels Cingles de Bertí situat als termes municipals de Bigues i Riells, a la comarca del Vallès Oriental, i de Sant Quirze Safaja, a la comarca del Moianès.

Interesant ruta per conèixer un xic els Cingles de Bertí, cal tenir en compte que encara que la ruta no es molt llarga es entretinguda i la pujada al cim del Turó de les Onze Hores es força feixuga, la visita (opcional) a la Cova de la Guilla es un xic exposada per la gent que tingui vertigen, atenció si la pedra esta mullada. Per la resta de la ruta no té cap dificultat rellevant.

Sortida i arribada de la ruta des de Riells del Fai, a la urbanització dels Boscos de Riells.

Deixem el cotxe aparcat a un carrer de la urbanització i seguim en direcció Nord fins el final del carrer que ens porta a un camí forestal, arribem a una cruïlla i seguim a l´esquerra, baixem uns metres i seguim carretera asfaltada, passat Can Figueres creuem el torrent de Puigfred i deixem la carretera per agafem camí a la dreta, seguim el torrent pel marge esquerra, passem un vell dipòsit d´aigua i creuem el Torrent del Traver, el camí comença a pujar decididament i en poca estona el deixem per anar a l´esquerra a la Font Freda, avui hi trobem un cabdal generós, tornem enrere per recuperar el camí i continuem pujant de valent seguint el Grau de les Escaletes, tornem a deixar el camí per anar a l´esquerra a visitar la Tosca del Barbot Negre, tornem al camí i continuem pujant decididament , arribem a una penjada lleixa que flanqueja la paret a l´esquerra on hi trobem un passamà de corda, girem a la dreta i continuem camí direcció Sud pujant un xic més per desprès baixar uns metres fins creuar el Torrent de la Llòbrega, passat el torrent tornem a pujar fins arribar a un pla i una cruïlla, seguim a la dreta i en poca estona arribem al cim del Turó de les Onze Hores. Tornem enrere fins a la cruïlla d´abans i continuem en la mateixa direcció seguint una vella pista forestal fins arribar una altre cruïlla on agafem, a la dreta, un bonic camí que segueix per la carena amb bones vistes, enllacem de nou a la pista i la seguim a la dreta en la mateixa direcció, en poca estona deixem la pista per agafar camí a la dreta que ens porta a les Balmes del Traver, creuem varies Balmes seguint un penjat però fàcil camí fins arribar al Grau del Traver, abans de baixar pel Grau, seguim a l´esquerra camí fins a un bonic mirador, retornem al Grau i comencem la baixada per un ampla i marcat camí, d´aquells de tota la vida, en poca estona arribem a la cruïlla a la dreta que ens porta fins a la Cova de La Guilla, atenció el tram final per arribar a la cova, hi ha una corda per baixar un dret pendent amb penya-segat a sota i després hi ha un estret corriol també molt penjat on hi ha un passamà de cable per agafar-se. La Cova en si no es pas que tingui molta rellevància, es tracta d´una estreta fissura on es passa molt just, uns metres endins s´arriba a un punt on es fa impossible seguir per ser molt estreta. Retronem al camí del Grau i continuem baixant seguint direcció SE, passem un parell de cruïlles on seguim sempre a la dreta, flanquegem per sota de les parets del cim de les Onze Hores i seguint per la Serra de Can Tabola arribem de nou al punt de sortida on acabem la ruta.