Ribera del Catllar i Font de la Pubilla - Tregurà (Ripollès)

Photo ofRibera del Catllar i Font de la Pubilla - Tregurà (Ripollès) Photo ofRibera del Catllar i Font de la Pubilla - Tregurà (Ripollès) Photo ofRibera del Catllar i Font de la Pubilla - Tregurà (Ripollès)

5 hours
October 16, 2023
August 2023

near Tregurà de Dalt, Catalunya (España)

La Ribera de Catllar és una petita vall del Ripollès (Girona) situada entre Setcases, al nord, i Tregurà, al sud. Recull les aigües dels torrents que baixen des de la Serra de Catllar, confluint tots ells a prop de la Font de la Pubilla. El curs fluvial va descendint suaument fins a ajuntar-se amb el del riu Ter, just a sota del turonet on es troba l'ermita de la Mare de Déu de Catllar.
Nosaltres anirem en sentit invers remuntant la vall sota l'atenta vigilància del Fontlletera i el de les Borregues, els cims situats als extrems sud-oest i nord-est respectivament de la Serra de Catllar. La tornada la farem pel camí de la Resclosa del Canal de Tregurà, un interessant sender que, gairebé sense desnivell, ens acostarà a Tregurà de Dalt i des del que gaudirem de bones vistes tant de la Conca de Catllar com de la Vall de Setcases. Per tancar el circuit, baixarem al punt d’inici a tocar del Gual del Catllar.
El traçat no té cap dificultat especial, però sempre hem de tenir en compte que això depèn de molts factors incloent el nostre estat físic. Si no volem arribar a la Font de la Pubilla, podem escurçar l’excursió per les Cabanyes del Catllar estalviant-nos uns 5 km de marxa. Potser on s'ha de parar més atenció és en trobar el caminoi que des de la pista finalitza a l’esmentada font.

Distància: 16,11 km
Temps Total: 5 h
Desnivell Positiu: 480 m
Desnivell Negatiu: 480 m

Deixem el vehicle en una petita zona de pàrquing tot just travessar el riu Ter pel Gual del Catllar (1168 m). Aquest es troba entre el kilòmetre 9 i 10 de la C-771 en direcció a Setcases, passada la cruïlla per anar a Tregurà. Estem als peus d’un turonet amb l’ermita de la Mare de Déu del Catllar (segle XII) al seu capdamunt. De fet, la construcció és ben visible des de la carretera i ens pot servir com a referència.

Comencem a caminar per la pista que segueix el marge esquerre de la Ribera de Catllar i que, després d’un marcat revolt a la dreta, ens acosta a la masia del Catllar i a l’ermita anomenada. Abans, al segle XI, a dalt del turó hi havia el Castell del Catllar que dominava la vall fins a Vilallonga de Ter i del que no en queda cap rastre.

Reculem fins a sentir el brogit de les aigües. Un corriol força batut remunta, en un ambient agradable, el marge esquerre de la Ribera fent-nos passar pel costat d’algunes basses i salts d’aigua força atractius, on la gent s’acosta per banyar-s’hi. Una palanca ens fa travessar a l’altra banda unint-nos al sender entre Tregurà i Setcases (pintura groga). Sense perdre el sentit de la marxa continuem endavant. Després que els senyals ens tornin a fer passar al marge esquerre del riu, el sender puja decidit dins del bosc cap a la Font de Sant Martí i, més amunt, a la Cabanya del Ras (1432 m).

Aquí abandonem el camí que s’orienta cap a Setcases i prosseguim cap a ponent, en direcció a les Cabanyes del Catllar. Un cartell ens ho confirma: "Tregurà per les Cabanyes del Catllar". No gaire més enllà obrim un portal batent, amb restes de pintura groga, prosseguint sense gaire desnivell per un còmode i solitari camí de muntanya. Com s’ha dit abans, a les Cabanyes tenim l’opció d’escurçar el recorregut anant a Tregurà o bé mantenir la direcció nord-oest per remuntar la Coma del Catllar.

Sense gaire esforç, a mesura que anem ascendint, ens apropem de nou al curs fluvial. Obviem un corriol que es desvia per la dreta. Ara no ho sabem, però quan desfem el camí serà per on tornarem. La pista sembla que vulgui passar a la riba dreta per una palanca metàl·lica continuant aigües amunt. Segons l’Alpina estem a la Closa Nova. No hem de travessar el riu; si ens fixem, abans d’arribar-hi sembla com si el camí volgués enfilar-se per un prat costerut. Ho fem perdent ràpidament el rastre entre l’herbei. Tirem recta amunt fins a trobar un senderó fressat. Aquest és el nostre, el que abans hem passat per alt. Reprenem la direcció nord-oest en un ascens progressiu i còmode. La coma es va estretint i la Serra del Catllar, entre el Fontlletera i el Puig de les Borregues, s’alça davant nostra amb un marcat desnivell. Arribem a la surgència de la Font de la Pubilla (1650 m), encara que de fet no em queda clar on es troba. Hi ha una discrepància segons el mapa que es consulti. Tant se val. Estem en el punt aproximat on conflueixen els quatre torrents que baixen per la Coma del Catllar que formaran la Ribera del Catllar: el de la Canal Mala i dels clots de les Borregues, del Triader i de les Maioneses.

Desfem el camí. Seguim el senderó d’ascens en sentit contrari unint-se de forma evident a la pista que prové de les Cabanyes del Catllar. Ens fixem bé per si de cas un altre dia tornem a passar per aquí. Un cop a les Cabanyes, per darrere de la casa, baixem a la Resclosa del Canal de Tregurà (1419 m) punt d’inici de la conducció que alimenta la Bassa de Tregurà. A partir d’ara seguirem el camí paral·lel al canal durant uns 4 km. A banda de ser planer, aquest tram és força agradable per les vistes de la Conca i la Ribera del Catllar, i més endavant, sobre Vilallonga de Ter i l’enclotada, Setcases. Sense gens de pressa arribem a Tregurà de Dalt (1412 m).

Prosseguim per l’asfalt cap a Tregurà de Baix. Deixem de banda el cartell d’Itinerària que ens mena a Setcases i no gaire més enllà veurem un altre rètol, una mica atrotinat, que indica el punt per on ens hem de desviar per anar a Setcases, però per la Mare de Déu del Catllar. El caminoi és evident i està marcat amb pintura groga. Passem per dessota de la tubera que des de la Bassa de Tregurà activa la turbina de la Central Hidroelèctrica situada al fons de la vall i sense un pendent pronunciat anem baixant pel sender batut. A les Estallades ens unim a la pista que la comunica amb el Gual del Catllar. El seguim en sentit nord. Després de les restes d’una casa veurem una fita que marca el punt per on ens hem de desviar per la dreta. Més endavant trobem pintura groga i blanca. Continuem per un corriol desdibuixat entre l’herbei i falgueres que descendeix decidit cap a llevant. Fa estona que no es veu cap senyal i m'adono que he baixat fora del traçat correcte. Però més avall es veu la pista que abans hem trobat a les Estallades. Un cop hi som ens orientem cap al nord remuntant la riba dreta del Ter fins al pàrquing (1168 m).

MARE DE DÉU DEL CATLLAR

TREGURÀ DE DALT

DESVIACIÓ A ESQUERRA

LES ESTALLADES

DESVIACIÓ A ESQUERRA (UNIÓ AMB LA PISTA)