Photo ofراهدارخانه بهارستان به ساری بولاغ (1402.01.18) / rahdarkhane baharestan to sari bolag Photo ofراهدارخانه بهارستان به ساری بولاغ (1402.01.18) / rahdarkhane baharestan to sari bolag Photo ofراهدارخانه بهارستان به ساری بولاغ (1402.01.18) / rahdarkhane baharestan to sari bolag

April 7, 2023
April 2023

near Āq Chāy, Gīlān (Iran)

الهی به امید تو
فصل زیبای بهار از راه رسید و فرصتی محدود برای درک زیباییهای این فصل امیدبخش و روحیه انگیز پیش رویمان قرار دارد
پس چه بهتر که سعی کنیم از نهایت ظرفیت این فصل باطراوت استفاده کرده و از دیدن جذابیت‌های منحصربفردش لذت ببریم
امروز گروه ما هم استارت پیمایش اولین برنامه سال جدید رو زد و مثل اکثر سالهای گذشته منطقه ساری بولاغ را برای پیاده روی انتخاب کردیم ولی از یک مسیر خاص و متفاوت که جذابیت‌های فراوانی دارد و مسیر واقعا زیباییست که حسابی از دیدن مناظر واقع در طول مسیر شگفت زده و سرخوش خواهید شد
برنامه را صبح زود از راهدارخانه بهارستان کمی بعد از پل معروف آقچای شروع کردیم و به راه افتادیم
اول اینکه جا داره عرض کنم حدود ۲ کیلومتر ابتدای مسیر در هنگام شروع برنامه به خاطر اختلالات gps به صورت صحیح بارگذاری نشده و یه شکل یک خط کاملا صاف در نقشه ثبت گردیده که قابل مشاهده هست ولی در موقع برگشت از ساری بولاغ تا راهدارخانه دقیقا از همان مسیر رفت برگشتیم و کل طول مسیر به صورت صحیح و کامل ثبت گردید و در دسترس میباشد
کل مسافت رفت و برگشت به ساری بولاغ از این مسیر دقیقا 10 کیلومتر میباشد که باید 700+ متر ارتفاع در طی این ده کیلومتر صعود کنید که مدت زمان لازم برای پیمایش رفت و برگشت به صورت نرمال حدود 5.5 ساعت بدون احتساب وقتهای استراحت برای صبحانه و ... میباشد
تقریبا تمام طول مسیر داری پاکوب مشخصی هست که البته فقط باید در دو راهی ها حواستون باشه و دقت کنید که به اشتباه سر از جای دیگه ای در نیاورید که طبق معمول من همه اون دو راهی ها و نقاط مهم و حساس مسیر را مشخص کرده و توضیحات کافی برای همه شون داده ام که میتوانید مطالعه و بررسی کرده و قبل از عزیمت با یک دید کلی از مسیر و مناطق در دسترس اطراف این برنامه را اجرا کرده و لذت ببرید
خود منطقه ساری بولاغ که قبلا در ترک های زیادی توضیح داده ام واقعا زیباست و آرامش خاصی به مخاطب میدهد و البته مزیتهای زیادی به لحاظ وجود چشمه و فضای هموار برای کمپینگ و شبمانی و حتی امنیت خود منطقه ، داراست که باعث شده تعداد زیادی از طبیعت گردان این مکان بکر و مسیرهای مختلف منتهی به اینجا را برای پیاده روی های هفتگی خود انتخاب نمایند
امروز گروه ما هم بعد از حدود 2 ساعت پیاده روی از شروع برنامه به ساری بولاغ رسید و برای صرف صبحانه و استراحت در این مکان رویایی در حدود 3 ساعت اتراق کردیم و مجددا به سمت ماشین حرکت نمودیم
برنامه قابلیت اجرا توسط گروه های متعدد کوهنوردی را دارد و با یک حساب و کتاب منطقی ، سرپرستان عزیز میتوانند برای این مسیر برنامه ریزی کرده و اجرا کنند چون با توجه به لوپ بودن مسیر امکان استفاده گروه های عمومی بسیار قابل توجه خواهد بود
در پایان امید آن دارم که سال پیش رو برای همه دوستان و عزیزان پربرکت و توام با سلامتی باشد و آینده ای روشن در انتظار همه ما باشد

God in your hope
The beautiful season of spring has arrived and we have a limited opportunity to understand the beauty of this hopeful and inspiring season
So what better way to try to use the maximum capacity of this refreshing season and enjoy seeing its unique charms.
Today, our group started the survey of the first program of the new year and like most of the past years, we chose the Sari Bolagh area for walking, but from a special and different route that has many attractions and is a really beautiful route that is worth seeing the scenery along the way. You will be surprised and delighted
We started the program early in the morning from Rahdarkhaneh Baharestan, shortly after the famous Aqchai bridge and set off
First of all, I would like to say that about 2 kilometers from the beginning of the route, when the program started, the GPS was not loaded correctly due to malfunctions, and a completely straight line was recorded on the map, which can be seen, but when returning from Sari Bolagh to Rahdarkhaneh, it is exactly from We took the same route back and forth and the entire length of the route was recorded correctly and completely and is available
The total round trip distance to Sari Bolagh from this route is exactly 10 kilometers, and you have to climb 700+ meters in height during these ten kilometers, which normally takes about 5.5 hours, not including breaks for breakfast and ... is
Almost the entire length of the route, there is a clear path, but of course, you only have to be careful in the two ways and make sure that you don't go somewhere else by mistake. I have given enough explanations for all of them that you can read and review and enjoy this program with an overview of the route and available surrounding areas before your departure.
The area of Sari Bolagh itself, which I have already explained in many tours, is really beautiful and gives a special peace to the audience, and of course, it has many advantages in terms of the presence of a spring and a smooth space for camping and partying, and even the security of the area itself, which has caused a large number of nature Choose this pristine place and various routes leading here for your weekly walks
Today, our group reached Sari Bolagh after about 2 hours of walking from the start of the program, and we left for breakfast and rest in this dreamy place for about 3 hours and then headed back to the car.
The program can be implemented by many climbing groups, and with a logical calculation, dear supervisors can plan and implement this route, because due to the loop nature of the route, the possibility of using it by public groups will be very significant.
In the end, I hope that the coming year will be blessed and healthy for all my friends and loved ones, and that a bright future awaits us all.

منظره

منظره ای زیبا از ابتدای مسیر که یک راه دسترسی خاکی عریض میباشد که بنظرم این جاده مالرو برای دسترسی به دکل برق فشار قوی هست که در ادامه مسیر بهش خواهیم رسید

خروج از جنگل

پایان منطقه جنگلی قسمت اول مسیر که از این نقطه وارد ییلاق سرسبز و بسیار چشم نوازی میرسیم که مناطق و روستاهای اطراف به زیبایی هر چه تمامتر در دیدرستان قرار گرفته اند

PictographCastle Altitude 2,857 ft

دورنمای شیندان قلعه سی

دورنمایی از قلعه شیندان که الان جزو مناطق کشور آذربایجان میباشد و آنطوری که من شنیده ام قبلا جزو خاک ایران بوده که در زمان عهدنامه ترکمنچای به آذربایجان واگذار شده است

چهار راه مهم

اینجا در واقع چهار راه مهمی هست که میتوانید در جهت حرکت مستقیمی که ما طی میکنیم به سمت ساری بولاغ برسید و سمت راست رو به پایین به موسی باغی و پرورش ماهی منتهی میشه و سمت چپ هم که ادامه راه پاکوب خاکی و نسبتا پهن هست به روستای مشند و شاغوله راه داره و پشت سر ما هم که راهدار خانه بهارستان قرار گرفته که از اونجا مسیر را شروع کردیم

چشمه زلال و تمیزی که یک حوضچه از تنه درخت در پایش درست کرده اند و آب چشمه از طریق یک لوله پلی اتیلن به داخل آن میریزد

ساری بولاغ

منطقه با طراوت و سرسبزی که به خاطر وجود چشمه ای که نام ساری بولاغ بر آن نهاده اند ، به همان اسم معروف شده و محل گذر عده زیادی از کوهنوردان و طبیعت گردان منطقه است،همچنین کلبه معروفی اونجا وجود داره که به خاطر رنگ قرمز شیروانی سقفش حتی تو برنامه های گوگل هم قابل مشاهده میباشد ولی من تا کنون کسی رو اونجا ندیدم که صاحبش باشه و بشناسمش چشمه معروف و گوارای ساری بولاغ که آبش را از کمی آنطرف تر از چشمه اصلی توسط لوله به اینجا انتقال داده اند و جلوش هم یه آبخوری از کنده درخت براش درست کرده اند.البته پیشنهاد میکنم از داخل تنه درخت آب بر ندارید چون حیوانات مخصوصاٌ دامها و سگها میان از داخل اون آب میخورند شما میتونید از لوله کشی آب بنوشید این منطقه جزو یکی از دوستداشتنی ترین و جذاب ترین مناطق حیران میباشد که همه فصول سال طبیعتگردان زیادی به اینجا رفت و آمد دارند و به واسطه وجود چشمه حتی کمپ شبمانی هم در این منطقه میتوان برپا نمود

صبحانه و استراحت

اینجا دقیقا پایین چشمه و کلبه ساری بولاغ هست که محل کاملا مناسب و همواری برای کمپینگ و استراحت میباشد که از لحاظ بادخیزی جای امنی میباشد هم اینکه از یک طرف داخل یک گودی هست و از طرفی چسبیده به جنگل و این مساله باعث میشود مواقع وزش باد در امان باشید ، مهمترین مزیتش هم که دسترسی فوری به چشمه میباشد

داخل جنگل

مناظری زیبا از درون قسمت جنگلی چسبیده به منطقه ساری بولاغ

شروع سرپایینی

از اینجا شروع به کاهش ارتفاع میکنیم در مسیر برگشت ، که لازمه با آرامش مسیر را طی کنید تا به زانوهایتان فشار وارد نشود سه کیلومتر تا راهدارخانه مسافت باقیمانده که باید در حدود ۶۵۰ متر ارتفاع کم کنیم

دورنمای روستای گیلده

دورنمایی از روستای گیلده که دقیقا در سمت چپ مسیر فرود قرار گرفته و یکی از همنوردان با دقت خاصی نظاره گر روستا و ویلاهای انبوه آن هست

گردش به راست

اینجا و در مسیر برگشت کاملا به سمت راست پیچیده و ادامه مسیر میدهیم منظره محشری از شاخ و برگ خشکیده پارسال روی زمین و درختان با طراوت امسال که تازه سر سبز شده اند در پیش رویتان قرار دارد که دیدنشان واقعا لذتبخش و شادی آفرین است

گردش به چپ

با گردش کامل به سمت چپ مسیر پاکوب را ادامه میدهیم

منطقه مسکونی

منطقه مسکونی زیبا که متشکل از چند تا کلبه چوبی هست و بنظر میاد اهالی آن بیشتر از یکی دو خانوار نباشد

دهلیز جنگلی جذاب

مناظر رویایی و بینظیر از یک دالان جنگلی که واقعا شرح زیباییش در وصف نگنجد امیدوارم حداقل یکبار در یک همچین جای زیبایی قرار بگیرید 😅😅😅😅😅

دکل برق فشار قوی

اینجا یک دکل برق فشار قوی هست که حتما سعی کنید زیاد نزدیکش نروید مخصوصا در هوای بارانی و نمدار که خدای نکرده در صورت عدم احتیاط مشکل ساز میشود

دو راهی

اینجا دو راهی تقریبا مخفی و غیر قابل شناسایی هست که با خروج از جاده خاکی و حرکت به داخل جنگل و مسیر پاکوب کم عرض رو به پایین میتوانید به پل معروف آقچای فرود بیایید

گردش به راست

در مسیر برگشت یا فرود به راهدارخانه اینجا دو راهی هست که باید مسیر سمت راست را انتخاب کرده و ادامه دهید،مسیر سمت چپ راهی آقچای میشود

PictographCar park Altitude 890 ft

راهدارخانه بهارستان

راهدارخانه بهارستان که بعد از پل معروف آقچای واقع شده است و نرسیده به پل بهارستان میباشد اینجا منطقه امن و مناسبی برای پارک کردن ماشین هست و میتوانید با خیال راحت به پیاده روی بپردازید شروع و پایان مسیر امروز ما هم همینجاست

پایان

انتهای مسیر و پایان اولین برنامه پیاده روی گروه آخار در سال 1402 که با همراهی بهترین ها اجرا گردید و به ثبت رسید امیدوارم امسال بتوانیم تجربه های بیشتر و زیباتری از طبیعت و کوهستان کسب کرده و بی منت در اختیارتان قرار دهیم به امید سالی سرشار از امید و آرامش

• Photo of Axar group
    Axar group Apr 9, 2023

درود و خداقوت بر همنوردان جانم که اولین برنامه امسال را با حضور گرم و صمیمیشان استارت زدیم و امیدوار به روزهای خوش پیش رو هستیم
    یاشاسی گروه آخار ، یاشاسین عزیز همنوردلر

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Apr 9, 2023

هزار ماشالا به گروه پر افتخار آخار و همنوردان دوستداشتنی
    خدا رو شکر که شروع برنامه های امسال با یک همچین مسیر رویایی و جذابی رقم خورد و حسابی به دل نشست
    ممنون از همه دوستان عزیز همنوردم
    ❤❤❤🙏🙏🙏🌹🌹🌹

• Photo of farnoosh.forughifard
    farnoosh.forughifard Apr 9, 2023

هزار ماشالا دوستان عزیز گروه آخار

امیدوارم سال خوبی داشته باشید و همیشه برفراز و سلامت در کنار عزیزانتان زندگی کنید
    بابت مسیر فوق العاده زییا و عکسهای بینظیر و جذابتان واقعا دست مریزاد دارید
    🙏🙏🙏🙏

• Photo of Mansur.Foroghifard
    Mansur.Foroghifard Apr 9, 2023

یک مسیر عالی و چشم نواز👌👌👌😍

• Photo of Jamal.amani
    Jamal.amani Apr 9, 2023

چوخ گوزل و عالی مسیر،تشکر از گروه آخار و دوستان عزیز، عکسهای بینظیر و طبیعت بکر در این فصل واقعا شگفت انگیز است
    🌹🌹🌹🌹🌹🌹😍😍😍😍😍😍

• Photo of Behnam.mousavi
    Behnam.mousavi Apr 9, 2023

یاشاسین آخار، همیشه بو کفده ، یورولمیاسوز منیم عزیز یولداشلاریم و همنوردلر

• Photo of farhad.ashrafi
    farhad.ashrafi Apr 9, 2023

به به به ،چقدر عالی و جذاب،واقعا هم مسیر رویایی برازنده این برنامه هست و ما هم با دیدن تصاویر به اشتراک گذاشته شده گوشه از لذت پیاده دوی در این مسیر فوق العاده را احساس کردیم
    تشکر و درود بیکران

• Photo of Farhadforoghi15
    Farhadforoghi15 Apr 10, 2023

سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز،
    واقعا تصاویر گویای زیباییهای مسیر اجرا شده بودند،آرزوی موفقیت و سلامتی روز افزون برای گروه آخار

• Photo of ebadollhzadhamin1387
    ebadollhzadhamin1387 Apr 11, 2023

چقدر عالی و زیبا ، امیدوارم همیشه سربلند و سرفراز باشید

• Photo of wilfred.jons
    wilfred.jons Apr 11, 2023

mi amigo
    Afortunadamente, tuve la oportunidad de observar la belleza de Irán a través de su grupo y les agradezco por esto.

• Photo of migueleloi
    migueleloi Apr 11, 2023

A set of extraordinary photos, in forests of great beauty.
    Thanks for sharing,
    Best Gegards

• Photo of Il Marchese 18
    Il Marchese 18 Apr 14, 2023

Beautiful spring trail with accurate information in the waypoints photo collection

• Photo of Jorditoms
    Jorditoms Apr 20, 2023

Hello to my dear friend Mehdi Tabibvand,

I hope you are doing well. Recently, I saw some photos of your trip to Rahdarkhane Baharestan to Sari Bolag and I really enjoyed them. The green scenes covered with plants and trees were truly beautiful. It's always nice to see you spending good times with your friends.

Thank you very much,

بسیار عالی، سال خوبی داشته باشید عزیزان

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Aug 28, 2023

مسیر سرسبز و عالی، امیدوارم سال پیش رو پر از سلامتی و تندرستی برای گروه آخار باشد 🌹🌹🙏🙏🙏