ارفع ده

November 19, 2022
November 2022

near Arfeh Darreh, Māzandarān (Iran)

گزارش اجرای برنامه شماره ۲۰
«پیمایش و صعود به قله ارفع ده»

تاریخ اجرای برنامه: جمعه ۲۷ آبانماه
تعداد نفرات: ۸ نفر

مسیر برنامه یک لوپ ۱۶ کیلومتری جنگلی بود که در مجموع ۱۲۵۲ متر ارتفاع کسب کردیم.
مسیر پیمایش برای صعود به قله ۲۷۳۰ متری ارفع ده از سمت جنوب غربی ( چشمه پراو) آغاز شد، قله را صعود کردیم سپس از سمت جنوب شرقی فرود آمدیم ( البته در گزارش ها و کوهنوردانی که آنجا بودند به سمت غربی میگفتند جنوبی و به سمت شرقی میگفتند شمالی و من متوجه این تعیین جهت نشدم، بنابراین خودم اسم جهت های صعودمان را غربی ( جنوب غربی ) و شرقی ( جنوب شرقی) گذاشتم.)
مسیر انتخابی برای صعود، مسیری طولانی تر که ۱۰ کیلومتر تا قله بود، با شیب ملایم تر نسبت به آن مسیر جنوب شرقی و البته جنگلی و به اعتقاد بسیاری زیباتر بود. مسیر جنوب شرقی که فرود انجام دادیم کوتاه و حدود ۶ کیلومتر بود و البته پر شیب تر نسبت به مسیر جنوب غربی بود.

ماشین ها را در پارکینگ ارفع ده که به زمین فوتبال معروف است پارک کردیم. راس ۹ صبح پیمایش را آغاز کردیم. استراحتی کوتاه در کنار چشمه پراو داشتیم. ۳ نفر از دوستان از ادامه مسیر بدلیل آسیب بدنی که داشتند منصرف شدند، بنابراین با ۵ نفر پیمایش را ادامه دادیم.
در مسیر پیمایش بر اثر فرسایش آب، چند تکه سنگ بزرگ که البته از قبل هم صدای جدا شدن آنها از صخره های بالادست می آمد به پایین پرت شدند و ۳ نفر از دوستان در مسیر ریزش بودند که خوشبختانه با کمک یکی از بچه ها توانستند فرار کنند و جان سالم به در ببرند. در واقع یکی از دوستان دچار بهت شده بود و تکان نمیخورد که با حمایت یکی دیگر از دوستان از خطر مرگ نجات پیدا کرد. بعد از این واقعه فرد شوک شده نتوانست مسیر صعود را ادامه دهد و با حمایت یکی دیگر از همنوردان برگشتند. بنابراین ۳ نفری مسیر را ادامه دادیم و ساعت ۱۳:۴۵ دقیقه قله بودیم.
بعد از استراحتی کوتاه و صرف ناهار ساعت ۱۴:۲۰ دقیقه از جانپناه قله به سمت پایین روانه شدیم و ساعت ۱۶:۲۰ دقیقه کنار ماشین ها بودیم.
پوشش گیاهی منطقه پر از زرشک، بلوط، زالزالک و ازگیل بود و البته در نزدیکی های قله تا بخشی از مسیر فرود از سمت جنوب شرقی پر از سرو های رونده ( ژونی پروس ) بود که گویا اگر ندانی می انگاری که باغبانی خوش ذوق این سروهای رونده را با سلیقه و چیدمان چشمنواز کاشته است.

نکات:
۱- سرویس بهداشتی در امامزاده سام روستای ارفع ده در ابتدای ورودی روستا قرار دارد.
۲- ورودی روستا برای هر خودرو مبلغ ۱۰ هزار تومان است.
۳- در طول مسیر آنتن موبایل نداشتیم.
۴- در طول مسیر چشمه برای برداشتن آب آشامیدنی وجود دارد.
۵- در قله جانپناهی در حدود ۹ متر مربع موجود است.
۶- فرسایش سنگ ها و ریزش آنها را در فصل پاییز و زمستان جدی بگیرید. شکاف ها در طول شب یخ میزند، حجم میگیرد، صبح ها بین ۹ تا ۱۱ معمولا در اثر آب شدن یخ های لای شکاف ها ذوب میشود و ریزش ها آغاز. بنابراین خیلی مراقب باشید.

سپاس از زمانی که برای مطالعه گزارش برنامه گذاشتید.