Residencial Begur-Fornells-Aiguabrava-Ses Falugues-Camí Vell de Tamariu

Photo ofResidencial Begur-Fornells-Aiguabrava-Ses Falugues-Camí Vell de Tamariu Photo ofResidencial Begur-Fornells-Aiguabrava-Ses Falugues-Camí Vell de Tamariu Photo ofResidencial Begur-Fornells-Aiguabrava-Ses Falugues-Camí Vell de Tamariu

-15 ft
April 11, 2019
March 2019

•   3.3 1 review

near Fornells, Catalunya (España)

Si et posiciones sobre " Veure més " (color blau) que es troba al final de la descripció del recorregut, podràs veure tot el àlbum de fotografies d'aquesta sortida...
Ruta feta amb el caminants dels diumenge i els nostres inseparables companys de “quatre potes”.
Ja fa un any que, des de Palafrugell, realitzàrem una ruta fins Ses Falugues i per varies circumstancies no vàrem poder visitar les coves...aquesta era una bona excusa per tornar-hi.
Avui hem tornat a Ses Falugues i ho hem fet des del aparcament existent en la urbanització de Residencial Begur (al costat de la carretera d’Esclanyà i del supermercat Jodofi).
Sortim del aparcament i ens dirigim fins la rotonda (carretera que va de Begur a Aiguablava). A pocs metres d’aquesta, surt un camí senyalitzat amb un pal informatiu del Camí Vell de Fornells (dreta). Així dons baixem per aquest camí, que en la seva primera part és un caminet de terra estret i amb força pedra, per convertir-sen mes avall amb un carrer asfaltat i urbanitzat. Travessem la carretera de Aiguablava i continuem tirant avall dins la urbanització de Fornells fins una cruïlla senyalitzada (esquerra, Platja Fonda...dreta, Fornells), seguim les indicacions de Fornells, passant pel camí de ronda que ressegueix un tram d’aquesta impressionant costa nostra, cala n’Anastàsia, Port de Fornells, cala de Ses Orats, cala d’en Malaret, Cala dels Tries, Port d’Esclanyà, Punta des Pi i arribant a la platja d’Aiguablava, deixem el camí de ronda per enfilar-nos fins la carretera (GIP-6532...Begur-Aiguablava). Travessem aquesta i just al davant comença la part més forta de la ruta i a la vegada més divertida...pujar al cim de Ses Falugues. Un corriol que ens fa passar pels trams més còmodes de la muntanya ajudats amb tocs de pintura de color blau assenyalant la direcció a seguir i amb petites grimpades per superar alguna roca que ens barra el pas, anem superant el fort desnivell fins assolir el cim de Ses Falugues (qui potser, no a gaudit de la pujada son els meus petits gossos, que puntualment havia de agafar-los per poder superar algun tram). Les vistes des del cim son espectaculars, tan de la costa com del interior.
Baixem del primer cim i just al coll, (en aquest moment hem trobat un petit tronc d’un arbre travessat, potser per assenyalar el desvio) un corriol amb fort desnivell ens fa perdre altura molt ràpidament fins arribar a una clariana al bosc i als peus d’unes grans parets de roca trobem las coves de Ses Falugues
Des que aquestes coves van ser descobertes, estudiosos com Pella i Forgas i Salvador Raurich han defensat diverses teories sobre el seu origen. Però, ja siguin d'origen natural o fruit de la mà de l'home (com monuments dedicats a la fertilitat o fins i tot monuments funeraris per la seva situació) aquestes coves s'han convertit en un element enigmàtic més enllà del panorama arqueològic. Es tracta d'uns monuments megalítics de l'època calcolítica (2200 - 1800 aC) coneguts com "hipogeus" o "coves artificials". Cavitats sepulcrals excavades en roques dures, com el granit, amb una entrada circular d'uns 70 cm, parets totalment polides i escollides com emplaçament ideal per als enterraments, aprofitant els recursos existents per utilitat, estalvi de temps i esforç.
Visitat l’indret, tornem a pujar fins el coll i seguim carenat fins un segon cim i d’aquí baixem al Puig Cala de Cabres, el cim més alt de la urbanització d’Aigua Xelida, allà al costat d’un xalet, un pal informatiu ens indica el camí a prendre, tot seguint les marques del GR-92. Bordegem els camps i boscos del Mas Llord i continuem per l’ampla pista forestal que és el Camí Vell de Tamariu fins arribar a una cruïlla, (dreta), aquí deixem el GR-92 i continuem per una altre per transcorre per la base del Puig Montcal, entrant dins la urbanització de Ses Falugues i finalitzant just l’aparcament ho tenim els cotxes, tancant així el cercle. No més ens queda, per enllestir aquesta interesant sortida arribar-nos fins a Palafrugell per fer un bon esmorzar al bar Quesada.
Salut i bones caminades!!

PictographCar park Altitude 556 ft
Photo ofAparcament Residencial Begur...començament de ruta Photo ofAparcament Residencial Begur...començament de ruta Photo ofAparcament Residencial Begur...començament de ruta

Aparcament Residencial Begur...començament de ruta

Cala Port d'Esclanyà

Punta Des Pi

PictographIntersection Altitude 66 ft
Photo ofCruïlla, girem a la dreta i vistes sobre Aiguablava Photo ofCruïlla, girem a la dreta i vistes sobre Aiguablava Photo ofCruïlla, girem a la dreta i vistes sobre Aiguablava

Cruïlla, girem a la dreta i vistes sobre Aiguablava

comença la pujada a Ses Falugues

Pujant a Ses Falugues

PictographSummit Altitude 395 ft

Cim de Ses Falugues

PictographIntersection Altitude 672 ft
Photo ofCruílla, gir a l'esquerra per baixar a les coves de Ses Falugues Photo ofCruílla, gir a l'esquerra per baixar a les coves de Ses Falugues Photo ofCruílla, gir a l'esquerra per baixar a les coves de Ses Falugues

Cruílla, gir a l'esquerra per baixar a les coves de Ses Falugues

PictographCave Altitude 448 ft

Cova de Ses Falugues

PictographIntersection Altitude 667 ft

Cruïlla, Puig Cala de Cabres

Corriol Aiguabrava-Tamariu

Camí Vell de Tamariu

PictographIntersection Altitude 0 ft
Photo ofCruïlla, deixem camí Vell de Tamariu i girem a la dreta Photo ofCruïlla, deixem camí Vell de Tamariu i girem a la dreta Photo ofCruïlla, deixem camí Vell de Tamariu i girem a la dreta

Cruïlla, deixem camí Vell de Tamariu i girem a la dreta

PictographProvisioning Altitude 557 ft
Photo ofAparcament Residencial Begur...final de ruta i esmorzar Photo ofAparcament Residencial Begur...final de ruta i esmorzar Photo ofAparcament Residencial Begur...final de ruta i esmorzar

Aparcament Residencial Begur...final de ruta i esmorzar

• Quintu Sep 9, 2021

Ruta molt bonica, pero la part de tornada, el cami no esta marcat i es força complicat si no es va preparat

• Photo of el capi
    el capi Sep 10, 2021

Gràcies pel comentari Quintu...referent a la segona part d’aquest, la meva reflexió es que només una ínfima part de tots els camins o senders existents estan marcats. Temps enrere havíem de seguir les rutes amb mapes mes o menys especialitzats i si no coneixies la zona, quasi sempre fèiem alguna que altre marrada. Avui dia suposo que tothom surt a caminar amb algun dispositiu GPS que et va guiant sense cap mena de perill de perdre’t o fer marrades!! Involuntàries.
    Jo vaig triar aquest tram perquè era el que em duia altre cop al aparcament on havíem començat la ruta, tancant així el cercle.
    Enhorabona (malgrat que...) per la sortida i reitero les gràcies, també per la teva valoració...salut!!

• Quintu Sep 10, 2021

Si, es així, vem seguirlo amb gps, pero la part de la pujada a ses belugues (crec que ho dic be) es força complicat, donat que 20-30 metres (precisió del gps) et trobes amb roca tallada. Tot i aixi crec que es una ruta molt bonica, que a consecuencia de no poder acabar donada la periollisitat (nostre paré, no gaire entrats en materia) tornarem a probar en sentit contrari per a veure les coves. Gracies per el seu comentari i per compartir una ruta tant bonica.

• Photo of el capi
    el capi Sep 10, 2021

Això ja em “quadra” més Quintu, nosaltres a la pujada a Ses Felugues tampoc ho teníem gens clar i ho puntualitzo a la descripció de la ruta...entre tocs de pintura de color blau i força moments intuïtius, vàrem aconseguir fer el cim.
    No deixis, (per poc que puguis), de tornar a aquest indret, ja sigui per les curioses “coves” o per l’impressionant panoràmica que és veu des del cim.
    Nosaltres hem tornat varies vegades més i aquesta és l’última: https://ca.wikiloc.com/rutes-senderisme/tamariu-aigua-xelida-ses-falugues-cami-de-ronda-cales-miradors-i-coves-67574528 .Una ruta espectacular que t’aconsello fer...endavant!!