Photo ofRequesens - Coll del Faig - Coll de l'Estaca - Pla dels Collans (Memorial als Maquis) - Mirapols Photo ofRequesens - Coll del Faig - Coll de l'Estaca - Pla dels Collans (Memorial als Maquis) - Mirapols Photo ofRequesens - Coll del Faig - Coll de l'Estaca - Pla dels Collans (Memorial als Maquis) - Mirapols

4 hours
2023
May 2, 2023
May 2023

near Requesens, Catalunya (España)

Requesens és un paratge que per fer excursions no te l'acabes i sempre sorprèn en positu. En aquesta ocasió es proposa una ruta menys transitada que altres però que no decep per varietat i bellesa. El punt de sortida és el mas del Corral Nou, a mitja pujada del castell, on hi ha un espai per aparcar.

Es comença a caminar cap al castell, per un corriol al davant del mas que porta fins a la pista del castell, que es deixa a l'esquerra i es continua per la dreta, fins a un prat i uns pins, aquí es gira de nou a la dreta i de seguida s'arriba al refugi obert del Forn de Calç, gestionat pel Centre Excursionista Empordanès.

Al cap d'uns metres, per la pista, un rètol indica una plaça cabonera. Cal girar a l'esquerra i arribar-s'hi, on hi ha un rètol explicatiu. A partir d'aquí, la ruta segueix una mica bosc a través, sense gaire referències excepte el track, per després seguir un corriol que es pot intuir. Tot i que és un tram que sense track pot ser difícil, estalvia la gran volta que fa la pista. Aquest corriol arriba al collet del vent, i cal prendre el camí de l'esquerra, que puja en diverses llaçades. Un cop acabades, es té el puig Neulós al davant i el bosc canvia, de les alzines i suros, es passa a una impressionant fageda.

Al final del camí, unes marques grogues permeten prendre un corriol amb un bon desnivell que porta fina al coll del Faig, on caldrà travessar la tanca per un pas habilitat. Es pren un corriol a l'esquerra i que forma part del GR-10, es passa el coll de l'Orri i després cal pujar fins al cim del mateix nom i que serà el punt culminant de la jornada. Un cop assolit, amb suau baixada s'arriba al coll de l'Estaca.

Al coll de l'Estaca es travessa la tanca i es baixa cap al sud, fins que el track indica que cal girar a la dreta, en aquest punt apareix un sender amb marques grogues que va vorejant la muntanya fins a arribar a l'aresta que hi ha al davant, direcció oest. El corriol està molt ben marcat i és net. Un cop a l'aresta, es torna a prendre direcció sud i ben aviat es troba el pla dels Collans, on hi ha el Memorial als Maquis, ja que aquí foren abatuts dos guerrillers i una placa ho recorda. També hi ha una bonica barraca de pedra seca de forma cònica.

Feta la vista, es retorna al corriol i de nou se segueixen les marques grogues, es torna a travessar la tanca i quan el corriol perd desnivell es torna molt més agradable i àgil. Es passa pel coll de la Dona Morta, on hi ha una fita i una barraca també de pedra seca, i després d'uns centenars de metres, es troba un trencall indicat. Aquí cal girar a la dreta en direcció a Requesens pel GR, ara l'11

Es baixa per un corriol, primer pel costat obac per anar després a la solana i tenir algun tram de pujada. Es travessen diverses rieres i s'arriba a les restes del mas de Mirapols, avui dia completament enrunat.

D'aquest mas, es pren la pista, que continua sent GR, i caldrà seguir-la fins a Requesens. No hi ha cap referència visual, així que es fa una mica avorrida, a canvi, però, és ràpida i porta fins al refugi per on s'ha passat abans.

Per acabar com cal aquesta sortida, cal arribar-se fins al castell de Requesens, per aquest motiu, cal prendre un corriol que surt al costat del camp per on s'ha passat abans i que està indicat. Es puja al castell i es pot passar per tot el pany de muralla est. Per baixar, una escala de pedra davant la porta indica la traçada, que després és un corriol i finalment el corriol per on s'ha començat la ruta i que deixa al punt de sortida.

És una ruta una mica llarga i amb algun desnivell exigent, però majoritàriament de bon fer i molt emocionant. Pel que fa a l'orientació, si bé en molts trams hi ha marques grogues, de GR i rètols indicadors, n'hi ha d'altres on l'ajuda d'un bon track esdevé indispensable i per aquest motiu, jo no la faria sense portar-lo.

PictographWilderness hut Altitude 1,551 ft

Refugi del Forn de Calç

PictographRuins Altitude 1,590 ft

Plaça carbonera

Fi de la pista, inici del corriol d'ascens al coll del Faig

Coll del Faig

Coll de l'Orri

Coll de l'Estaca

PictographMonument Altitude 3,094 ft
Photo ofPla dels Collans, Memorial als Maquis Photo ofPla dels Collans, Memorial als Maquis Photo ofPla dels Collans, Memorial als Maquis