Remouchamps: Ninglinspo - Chefna - Amblève

Photo ofRemouchamps: Ninglinspo - Chefna - Amblève Photo ofRemouchamps: Ninglinspo - Chefna - Amblève Photo ofRemouchamps: Ninglinspo - Chefna - Amblève

August 12, 2015
July 2015

near Sedoz, Wallonia (Belgique)

Op deze prachtige drie-rivieren-wandeling volgen we het 'bergriviertje' Ninglinspo van aan de monding in de Ambleve zo'n 3.500m stroomopwaarts door de bossen, wandelen dan langs gemakkelijke bos- en veldwegen naar Ville Au Bois en volgen daar het riviertje Chefna stroomafwaarts naar Quarreux om uiteindelijk langs de oever van de Ambleve terug te keren naar het beginpunt.

Op zomerse dagen (zoals 31/07/2015 er eentje was), is de parking naast taverne-friterie 'Le Ninglinspo" (Sedoz - N633 te Remouchamps) al vroeg volzet, dus parkeerden we wat verderop in de berm van de N633.

Vanop de parking aan de taverne volgen we wandelroute 21 (blauwe rechthoek) en gaan bergop langs een houten brug. Even linksaf het bos in brengt ons naast het riviertje de Ninglinspo dat we stroomopwaarts volgen. Het is een kronkelig parcours van ongeveer 3.500 meter met een gemiddelde helling van 7,5%. Door de erosie van het snelle, wervelende water ontstonden diepe, nauwe uithollingen, talrijke watervalletjes en bassins met poëtische namen als "Bain du Cerf", "Bain de Diane", "Bain des Naïades", enz.

Talloze keren steken we dit riviertje over middels kleine houten bruggetjes of over de rotsblokken en we klimmen soms langs stenen rotswanden met alleen houvast aan touwen. Wat avontuurlijk, maar het is nergens echt moeilijk of gevaarlijk klauteren: op de mogelijk moeilijke passages werden er bruggetjes met reling, trapjes en touwleuningen voorzien. Toch is wat voorzichtigheid aan te raden want een uitschuiver kan je natte voeten of erger bezorgen.

Een buggy kan echt niet mee en deze tocht is ook niet aan te raden voor mensen die niet goed ter been zijn. Een wandelstok is zeker nuttig, vooral als de bodem nat en glad is. Wie de hond meeneemt, kan hem best een schoudertuig aan doen om hem eventueel over of langs de soms gladde rotsen te helpen. Natje en droogje neem je zelf mee, want onderweg is er geen Horeca.

Een kleine 300m voorbij het "Bain du Cerf" (houten trap, vlonderpad en naambordje) gaan we aan een rustbank links omhoog, weg van het riviertje en komen aan een kruispunt van 4 wegen. We verlaten hier het blauwe rechthoekjes parcours en gaan rechtdoor op de aardeweg (MTB-pad 38) om een 200m verder de route nr. 22 (rode ruit) op te pikken. Tot hier was het wat drukker en liepen we vaak tussen andere wandelaars, maar het vervolg van onze tocht was heel rustig en we kwamen nauwelijks nog andere wandelaars tegen.

We wandelen over goed begaanbare brede boswegen, door een soort brandgang langs een ondergrondse gasleiding en voorbij een weiland met highlander-runderen, passeren een groot boswachtershuis links en bereiken de enkele huizen van Ville-au-Bois. Voorbij de huizen, aan de rand van het bos staan enkele routebordjes over de Chefna en gaan we rechtsaf langs een aardeweg door de bosjes bergwafwaarts. De rode ruitjes zijn vanaf hier onze gids (voor zover ze tussen de zomerse vegetatie zichtbaar zijn).

De paden door de bossen lopen iets hoger dan het riviertje en zijn meestal vrij breed en goed begaanbaar. Wie het na enkele kilometers wat avontuurlijker wil, kan afdalen naar het riviertje en de smalle paadjes opzoeken langs de oevers van de Chefna. (Opgepast! niet doen bij nat weer, want in tegenstelling tot aan de Ninglinspo zijn de bruggetjes hier nauwelijks die naam waard: vaak gewoon een boomstam en zonder leuning!) Wij hielden onze broek en voeten liever droog en genoten van de boswandeling op het wat hoger gelegen, droge hoofdpad.

We bereiken het dorp Quarreux, waar we rechts bergop door een bewoonde zone gaan en dan weer afdalen naar de N633. De weg oversteken, stukje linksaf en achter de parking van de (gesloten) oude herberg ‘Au Moulin du Diable’, gaan we onder de spoorweg door en dan naar rechts naar de Amblève. Hier passeren we de ‘Fonds de Quarreux’, een wat woester stukje Amblève, waar de bedding van de rivier bezaaid is met grote en grillige blokken kwartsiet waar het water op breekt wat een mooi spektakel biedt.

We volgen het pad langs de Amblève tot aan een kleine bewoonde zone, gaan dan rechtsaf en opnieuw onder de spoorweg door. Linksaf op de N633 en na een paar honderd meter zijn we terug op het beginpunt van deze niet te versmaden wandeltocht.

PictographWaterfall Altitude 1,139 ft

Rustbank - Ga Dan Links omhoog

• Emiel Huybrechts Aug 27, 2015

Prachtige wandeling Luc.
    Bedankt voor het downloaden.

• Photo of Koeneman
    Koeneman May 5, 2016

Mooie wandeling, prachtig gebied met zeer veel water en rotsen. Voor de kids een grote aanrader!!

• Willeke.nijs Jan 21, 2017

Prachtige route! Soms is het even zoeken naar de bordjes. Ik heb hem gedaan hartje winter met 50 CM sneeuw. Dat maakte de wandeling idyllisch maar ook een stuk moeilijker en avontuurlijker.

• Photo of Mpolo
    Mpolo Sep 24, 2018

Très belle randonnée. Entre Ville au Bois et Quarreux, je conseille de continuer à suivre le chemin le long de la Chefna et non le large chemin forestier qui commence à la moitié de cette partie du parcours: c'est plus beau et plus sportif

• Photo of Mark Schobyn
    Mark Schobyn Oct 28, 2018

Controleer in de herfst of er geen jacht is op het tweede deel van de wandeling.

• Photo of LucT
    LucT Oct 28, 2018

Dat is een nuttige tip, Marc! (En niet alleen voor deze wandeling, maar voor zowat heel de Ardennen).
    Jammer genoeg is die informatie niet altijd gemakkelijk vooraf te vinden. Voor deze wandeling zou men desnoods eens kunnen bellen naar het Département Nature et Forêts Cantonnement d’Aywaille Tel. 04/247.99.90

• Photo of Zweefvliegtuig
    Zweefvliegtuig Dec 13, 2018

topwandeling

• Photo of kevinzkes
    kevinzkes Jan 5, 2019

Heel goed uitgelegd en gewoonweg prachtig en dit in eigen land spijtig van het eerte stuk de ninglispo dat het toch druk is bruggeskes hadden eigenlijk ni gemoeten in dit practig stuk natuur

• Photo of michielbe
    michielbe May 12, 2019

Zoals vermeld door LucT, de parking is snel volzet en het eerste stuk is best wel druk. Op het punt dat hij belooft, de overgang naar de mountainbike route ben je van de drukte af en ben je inderdaad helemaal alleen.
    Prachtige route! Zeker de moeite!!
    Dank je wel Luc

• Photo of michielbe
    michielbe May 12, 2019

Pittig, goede lengte en makkelijk volgbaar.

• Photo of Beaster & Tiger
    Beaster & Tiger May 25, 2019

Prachtige wandeling met mooie stukken klim en klauter.
    Gedownload van Auteur: LucT.
    Thnx :)

• Bonnie adventure Nov 27, 2022

Prachtige route. Over veel bruggetjes, heen en weer over de riviertjes. Zeer pittoresk. Wel veel modder, door de regen in afgelopen periode.

• PieterRaijmakers Nov 1, 2023

Mijn vrouw en ik hebben vandaag deze route met gps gelopen. Een prachtige wandeling!
    Vanwege de vele regen die eerder gevallen was, waren sommige stukken langs het water glad en niet ongevaarlijk.
    Maar een hele mooie en gevarieerde tocht!
    Op het eind bij de Ninglinspo gaf de gps aan dat we links van het water moesten lopen en dat we verderop deze rivier konden oversteken. Hier was echter geen bruggetje en de stand van het water was te hoog en te wild om via de stenen het riviertje over te kunnen steken. We zijn daarom een stuk terug moeten lopen om via een bruggetje aan de andere kant te komen. Mijn advies is nu om aan het einde an de route rechts van de Ninglinspo te blijven en niet meer over te steken.

• Photo of pietersgj
    pietersgj Feb 4, 2024

Zeer mooie aanvulling van de zeer populaire Ninglingspo.