Remouchamps-Becco-La Reid-Ninglinspo 21,7 km april 2014

Photo ofRemouchamps-Becco-La Reid-Ninglinspo 21,7 km april 2014 Photo ofRemouchamps-Becco-La Reid-Ninglinspo 21,7 km april 2014 Photo ofRemouchamps-Becco-La Reid-Ninglinspo 21,7 km april 2014

May 2, 2014
April 2014

near Bellevaux, Walloon (Belgique)

De wandeling vertrekt op de Route de Remouchamps, 4920 Aywaille, niet zo ver buiten het centrum van Remouchamps met z’n bekende grotten en dierenpark Le Monde Sauvage. In de eerste kilometer dalen we af naar de ruisseau de la Gervova. We steken het bruggetje over en wanneer we de tweede kilometer gepasseerd zijn beginnen we aan een lange klim, weliswaar aan een zacht stijgingspercentage en over goed begaanbare brede halfverharde wegen door bossen en weiden met af en toe fraaie vergezichten over de valleien. Een dikke kilometer nadat we de grenssteen Luik-Stavelot uit 1768 voorbij gegaan zijn, volgen we een tijdje lichtdalend een asfaltweg naar het dorpje Becco, hier draaien we scherp rechtsaf en er volgt een stevigere daling met mooie vergezichten over onder andere het dorpje La Reid waar we zo dadelijk langs het kerkje en de boom van de vrijheid zullen passeren. We staan opnieuw voor een lange klim met zacht stijgingspercentage over voornamelijk goed begaanbare halfverharde en verharde wegen langs weiden en bosranden. In het piepkleine dorpje Vert Buisson kunnen we even uitblazen onder enkele berken aan een mooi ingerichte picknickplaats. In het volgende deel van de wandeling komen de meer avontuurlijke wandelaars aan hun trekken, we naderen namelijk het idyllische en enige bergriviertje van België, de Ninglinspo. Het tempo zal hier drastisch zakken als men zich een weg baant over de rotsachtige bodem en de talrijke smalle bruggetjes, zeker bij regenweer is extra voorzichtigheid geboden. Een tweetal kilometer zullen we kunnen genieten van dit tot de verbeelding sprekende riviertje. Wanneer we de Ninglinspo verlaten gaan we stevig klimmen, eerst door loofbossen, dan door gigantische naaldbossen. We lopen door een mooie brandgang en langs enkele historische grensstenen alvorens we de weg waarlangs de auto geparkeerd staat opnieuw bereiken. Voor ieder wat wils op deze mooie wandeling in de Ardense natuur.

afdaling langs de Ninglinspo

Het mooiste stukje natuur van de wandeling komen we tegen in de afdaling van de Ningslinspo, het enige bergriviertje van ons land. Het is tevens ook technisch het moeilijkste stuk van de wandeling, de rotsachtige ondergrond en uitstekende wortels van de bomen kunnen de stapvastheid op bepaalde momenten zeer op de proef stellen. Bij regenweer kan de ondergrond vrij glad zijn. De Ninglinspo is thans uitgegroeid als toeristische trekpleister en gezinnen met kinderen die in het kabbelende riviertje spelen komen hier genieten van de natuur.

bank

Bank met een mooi uitzicht over het dorpje La Reid dat we zodadelijk zullen doorkruisen.

Langs de Ninglinspo komen we regelmatig bankjes tegen, alsook smalle bruggetjes om van oever te wisselen.

bank en bruggetje over de Ninglinspo

PictographPicnic Altitude 1,145 ft

bank en kruisje

Bank en kruisje net voorbij de grenssteen Luik - Stavelot van 1768.

PictographPicnic Altitude 1,126 ft

Bank en kruisje op een splitsing met de weg naar Becco.

Bank en kruisje op de rand van het dorpje La Reid.

bank, vuilbak en kruisje

Bank, vuilbak en kruisje net voor we het dorpje La Reid bereiken.

PictographPicnic Altitude 1,399 ft

bank, kruis, vuilbak en infobord

In het piepkleine dorp Vert-Buisson heb je de mogelijkheid om even uit te rusten en energie bij te tanken alvorens het meer avontuurlijkere deel van de wandeling aan te vatten, een eindje verderop wacht de Ninglinspo ons op.

bank, vuilbak en infobord

Enkele banken, vuilbak en infobord in het dorpje La Reid.

PictographTree Altitude 0 ft

boom van de vrijheid

Deze beukenboom werd hier aangeplant om de 100ste verjaardag van de Onafhankelijkheid van België te vieren.

bruggetje over de Gervova

Na een eerste afdaling steken we het riviertje Gervova over.

Eventueel alternatief vertrekpunt van de wandeling. In La Reid zijn er enkele parkeerplaatsen : banken, vuilbak en infobord zijn vlakbij.

enkele trapjes

Via enkele trapjes komen we terug op de weg waar onze auto geparkeerd staat.

grenssteen Stavelot-Luik 1768

Een van de negen grensstenen die de grens afbakenden tussen het prinsbisdom Luik en Stavelot. Vandaag de dag vormen ze de grens tussen Theux (La Reid) en Aywaile (Deigné).

grenssteen nr. 4 Theux - Aywaille

Op een hoogte van 368 m werd hier in 1833, na vele geschillen over het grondgebied tussen Theux en Aywaille, grenssteen 4 opgericht in opdracht van koning Leopold I. De grenslijn bestaat uit 9 van deze stenen die in rechte lijn werden opgesteld.

grenssteen nr. 3 Theux - Aywaille

Op een hoogte van 357 m werd hier in 1833, na vele geschillen over het grondgebied tussen Theux en Aywaille, grenssteen 3 opgericht in opdracht van koning Leopold I. De grenslijn bestaat uit 9 van deze stenen die in rechte lijn werden opgesteld.

kerk La Reid

De kerk van La Reid is gewijd aan Saint-Lambert.

Kruisje op de weg naar Becco.

Vertrek : Route de Remouchamps 4920 Aywaille

We kunnen de wandeling aanvatten op de Route de Remouchamps, 4920 Aywaille, niet ver buiten Remouchamps met z'n bekende grotten en dierenpark Le Monde Sauvage. Hier en verderop op de weg zijn er voldoende parkeerplaatsen.

• Photo of Wowter
    Wowter May 18, 2014

Leuke route! Veel afwisseling en de moeilijkheidsgraag valt mee. Bij Ninglinspo is het even goed opletten dat je niet verkeerd loopt. Verder een heel goed aangegeven route. En is inderdaad in iets minder dan 5 uur te lopen

• Mathleb Jan 11, 2015

Orientation difficile dans le Ninglinspo sinon très facile de suivre la trace. Beau parcours, merci.

• mikiausch Jul 19, 2015

Nice route! A little too many paved roads in the beginning, but the beautiful scenery and the last part with the small trail along the river totally make up for that!
    Thanks for sharing!

• syldel7 Jul 21, 2017

Aucune balise mais simple à suivre avec les explications et l'appli.
    Très chouettes paysages et pas mal de passages sur des chemins de terre et dans les bois.
    Très agréable :-)

• arosich37 Nov 1, 2017

Very nice

• arosich37 Feb 3, 2018

• brouxeljjm Feb 18, 2018

Très agréable parcours avec beaucoup de diversité de paysages. Parfait à suivre avec une montée assez dure vers la fin mais très agréable en général.

• Photo of KIRE1980
    KIRE1980 Jun 20, 2018

Nice

• Photo of Kenny Deckers
    Kenny Deckers Sep 19, 2018

Nice trail, I suggest to do it in the direction where you do the Ninglinspo area at the end...

• Photo of Commander Tux
    Commander Tux Jul 13, 2020

Was een leuke en afwisselende route. Er waren wel ontzettend veel mensen in de tegengestelde richting langs de Ninglinspo.

• Photo of Luc Neyens
    Luc Neyens Apr 18, 2021

Fijne afwisselende wandeling. Klein minpuntje zijn de enkele passages over verharde wegen. Dank om de wandeling te delen!