Regniessart - Het woud van Nismes

June 15, 2014
May 2012

•   3 2 Reviews

near Régniessart, Walloon (Belgique)

Het Woud van Nismes
avontuurlijke wandeling te
Regniessart

Zondag 30 juni 2013

Het gehucht Regniessart, een goed bewaard geheim, bestaat uit een twintigtal huizen op een open plek in het immense Forêt de Nismes. Vroeger woonden er houthakkers en boeren, de huidige bewoners zetten zich in voor de bescherming van deze uitzonderlijke omgeving. De huizen en de kapel werden gebouwd met de “duivelssteen”, een steen uit de lokale steengroeve die zo hard is dat men hem niet kan bewerken. De enige weg door het gehucht is moeilijk berijdbaar en voorbehouden voor lokaal verkeer.

De wandeling vertrekt aan de kapel van Regniesssart (N50,015831- E4,586446) en loopt volledig in het Forêst de Nismes. We raden aan de beschrijving zeer aandachtig te volgen. Buiten het Croix Mattys en de piepkleine houten huisjes van de Baraque du Tilleul en de Baraque de Coq zijn er maar weinig bruikbare oriëntatiepunten onderweg.

Tijdens het eerste stuk wandelen we naar de Baraque du Tilleul (5,3km) waar we een vervallen huisje als oriëntatiepunt tegenkomen. Halverwege het tweede gedeelte is er steile daling van 130m. Gedurende dit gedeelte lopen we over de Berono heuvel. De volgende 3km lopen we door de vallei van de Nouée en stijgen we geleidelijk terug tot 320m om het laatste stuk aan te vatten, de Baraque du Coq.

Reviertjes dienen verschillende keren te worden doorlopen.

A L' Bascule

Meutricau

N990 en Baan

Michaux Odette

Baan

• Vandenberghe André Apr 26, 2016

super boswandeling,constant het bos in,veel uitwijk mogelijkheden als je in het bezit bent ve gps of detail kaart,ik persoonlijk vond deze wandeling , gemakkelijk tenzij je de afstand en het water dat je dikwijls tegenkomt als moeilijk beschouwd,een aanrader

• Ynnad Nyref Aug 21, 2016

Beautiful walk in nicely varied woods

• Lieven Cardoen Nov 27, 2020

We zijn verdwaald en hebben twee uur in de donker rondgewandeld. Voorzichtig dus iedereen.

• Barbara Vuylsteke Apr 2, 2021

Fantastische wandeling (****) voor al wie graag nog eens écht alleen wil zijn. Trek zeker vijf uren uit als je onderweg rustig wil picknicken (< 45 min). Onderweg geen telefonisch bereik, ook geen 4G. Hoe heerlijk is dat?! De weg naar de kapel van het idyllische oordschap Regniessart (start en eindpunt van deze wandeling) -ongetwijfeld een van de laatste stilteplekken in België- is ondertussen geasfalteerd. GPS en offline beschikbare kaart absoluut noodzakelijk. Gewoon doen! Voor vrouwen die nog twijfelen: 997 kcal. ;-)