Photo ofRefugi de Maupas per Puerto Biello des del Plan de l'Hospital de Benasc (Pirineu Central) Photo ofRefugi de Maupas per Puerto Biello des del Plan de l'Hospital de Benasc (Pirineu Central) Photo ofRefugi de Maupas per Puerto Biello des del Plan de l'Hospital de Benasc (Pirineu Central)

August 11, 2022
August 2022

near Era Bordeta, Catalunya (España)

Si volem accedir al refugi de Maupas (2430 m) com a punt de partida d'alguns dels magnífics cims propers (Maupas o Boum en el mateix circ del Maupas; o Cabrioules, Lezat, Grand Quayrat... a través d'alguns dels colls del circ de Cabrioules) ho podem fer des de la Vall de Lys o, com en el nostre cas, des del final de la carretera A-139, a prop del Plan de l'Hospital de Benasc.

L'avantatge d'aquesta segona opció, més exigent i llarga, és que ens endinsarem en un entramat de fondalades, crestes, cims i estanys que ofereixen uns paisatges d'extraordinària bellesa i un entorn sorprenenentment feréstec i solitari.

La ruta comença a l'aparcament del final de la carretera A-139 (1790 m) des d'on un fressat camí porta en direcció a l'estany de Gorgutes i el coll de la Glera, camí que nosaltres abandonarem 1'1 km després (2035 m) per remuntar, sense camí definit i amb algunes fites disperses, en direcció al Forau de Gorgutes on, per evitar entrar-hi, ens desviarem a l'esquerra (2180 m), per enlairar-nos per sobre del seu contrafort meridional.

Progressant per l'ampli contrafort deixarem a la nostra esquerra la desviació (2380 m) cap al proper Mall Pintrat (o Pic de Puerto Biello) per flanquejar-lo pel seu escarpat vessant oriental en direcció al visible Puerto Biello (2632 m), una canal costeruda i descomposta que permet travessar l'abrupte cordal entre el Mall Pintrat i el Sacroux (per evitar la penosa ascensió pel caos de roques despreses del Mall Pintrat la millor opció es decantar-se a la dreta de la fondalada seguint atentament les fites que pugen per un petit llom).

Des del Puerto Biello, el punt més enlairat de la ruta, les vistes són magnífiques cap a les dues bandes del coll. Per la part oriental, les grans panoràmiques dels plans de l'Hospital, Aigualluts i la Valleta de l'Escaleta, voltats dels cims de la Maladeta Occidental i l'enlairada glacera, d'un cantó, i dels Pics de Salvaguardia, de la Mina, Forcanada i Mulleres, de l'altre. Per la banda occidental, albirarem el cordal del Mall Pintrat, el Mall Planet i el Mall Barrat flanquejant la fondalada de la cubeta del Lac du Port Vieil.

Després de davallar per terreny pendent i inestable fins a les proximitats del Lac du Port Vieil (2450 m) girarem en direcció sud per descendre, seguint fites, fins l'espectacular Lac Célinda (2400 m), voltat del circ de muntanyes delimitat pels Pic Estauas i Sacroux.

A partir de la sortida d'aigües del represat Lac Célinda girarem a l'esquerra per fer un llarg flanqueig per sota dels contraforts septentrionals de l'abrupte cordal de muntanyes entre el Mall Pintrat i el Maupas. En aquesta part de la ruta vorejarem el Lac Charles (2300 m) i el Lac Bleu (2270 m) i progressarem per un camí enlairat que, en alguns punts exposats, està equipat per cables, força útils en cas de terreny mullat (con fou el nostre cas).

Superat el Lac Bleu (al dic de contenció haurem de passar per un pont penjat) arribarem a una cruïlla (2325 m) en què conflueixen el camí de pujada per la Vall de Lys i el nostre. Girant a l'esquerra remuntarem per sota de les torres del telefèric de l'empresa elèctrica EDF pel fressat camí que porta al petit refugi de Maupas (2430 m), situat a tocar del Lac Enfer i guardat a l'estiu, des del qual s'albira el Pic de Maupas i el cordal de muntanyes que cau cap als Cabrioules, el Lezat i el Gran Quayrat.

En arribar tot plegat haurem completat els aproximadament 9'3 km i a prop de 1100 metres de desnivell positiu d'una interessant, feréstega, solitària i força recomanable ruta d'alta muntanya.

Aparcament final carretera A-139

Pla Deixem camí de Gorgutes (esq)

Forau de Gorgutes (esq)

Photo ofEnllaç amb ruta a Mall Pintrat (seguir dreta) Photo ofEnllaç amb ruta a Mall Pintrat (seguir dreta) Photo ofEnllaç amb ruta a Mall Pintrat (seguir dreta)

Enllaç amb ruta a Mall Pintrat (seguir dreta)

Puerto Biello / Port Vieil

Refugi de Maupas

• Photo of eliesteo
    eliesteo Sep 4, 2022

Una gran ruta per fer aquesta travessa. Nosaltres l'hem ampliat una mica pujant fàcil a l'Estauas Sur, un poc més de 100 m.
    Gràcies per compartir!

• Photo of Germinal V.
    Germinal V. Sep 4, 2022

Un plaer compartir les bones experiències. Ruta formidable, efectivament.