Refugi de la Font Ferrera- Senda del Cap d'Os- Pinar Pla- GR7-Font Ferrera

Photo ofRefugi de la Font Ferrera- Senda del Cap d'Os- Pinar Pla- GR7-Font Ferrera Photo ofRefugi de la Font Ferrera- Senda del Cap d'Os- Pinar Pla- GR7-Font Ferrera Photo ofRefugi de la Font Ferrera- Senda del Cap d'Os- Pinar Pla- GR7-Font Ferrera

November 3, 2022
November 2022

near Fredes, Valencia (España)

Ruta circular que ix del refugi de la Font Ferrera i, després de pocs metres de pista pel GR8, gira cap a l'esquerra i puja fort (quasi 100 m), sense llaços, fins a un cim amb bones vistes de tot el bosc de la Font Ferrera. És l'únic tros més dur, per la verticalitat. Després va resseguint sense grans desnivelles diversos tallafocs abandonats, amb bones vistes. El nom del sender és per la forma d'una roca, que sembla un cap d'os. ´
Arribes a la part més alta, al capdamunt d'un tallafoc, que et baixa cap al mas del Ric, al Pinar Pla. Enfront veus el Tossal del Rei, Sant Miquel d'Espinalbar...
Ja al Pinar Pla agafes el GR7 i en mitja hora retornes a la Font Ferrera.
He posat aquest itinerari ací perquè val la pena que es consolide amb el pas d'excursionistes i en homenatge a Moisès, el seu creador i guarda del refugi, perquè se l'ha treballat molt i val la pena.
Un detall: es pot fer amb menys temps.

Comença la forta pujada. Llàstima que no s'hi hagen fet llaços, que li haurien donat més facilitat als quasi 100 m de desnivell. Cal seguir les ratlles roges i les fites de pedres fins al Pinar Pla.

Després de la pujada inicial la resta del recorregut no té grans desnivells. Vas per llomes i per tallafocs abandonats.

Pedra singular que té forma de cap d'os vista des de més endavant.

El cap d'os i al fons el Matarranya.

Anar a esquerra

Alerta en aquest punt; cal girar a l'esquerra.

El sender no està massa trepitjat; cal buscar, pel tallafoc, ratlles roges i fites.

Des de la part més alta del tallafoc, i abans de baixar cap al Pinar Pla, es pot gaudir de bones vistes: des del Desert de les Palmes ben lluny, fins al mas del Ric, el tossal dels Tres Reis o Sant Miquel d'Espinalbar.

Bona part dels tallafocs que resseguim fan frontera INVISIBLE entre el País Valencià i Catalunya.

El tram final fins al Pinar Pla va per l'esquerra del tallafoc, al fons del qual sempre tenim en vista el mas del Ric. Al final, el sender cau a la pista del Pinar Pla. Només cal seguir a l'esquerra fins a l'indicador del GR7.

Pinar Pla

A l'esquerra, a la Font Ferrera. A la dreta, a Fredes.

No sé si és monumental, sí que és un pi enorme on es pot esmorzar en pau.

Recomanació: feu-hi nit i sopeu. Repetireu. Gràcies, Moisès, pel nou sender.