Ravenvennen 6.6 km

June 29, 2021
May 2021

near Westerbroek, Nordrhein-Westfalen (Deutschland)

Mooie wandeling naar en door het prachtige natuurgebied Ravenvennen. Dit zijn een grote verzameling vennen temidden van met name droog naaldbos en heide, en is een libellenreservaat. Ook de omgeving heeft genoeg te bieden. De wandeling begint bij de parkeerplaats bij restaurant Jagersrust aan de Duitse grens. Hier is ook de enige horeca gelegenheid langs de route. Er is hier ook een smokkelpad voor kinderen waar je deels over loopt.
Bij de start zijn vogelhuisjes waar boomklevers van dicht bij te zien zijn. Je loopt naar de Valkenhorstweg, een lang zandpad met een fietspad er langs door bos en langs graslanden, wat je naar de noordrand van het bos voert. Langs akkers gaat het over de Venheiveldweg en langs meer graslanden naar bos wat de Ravenvennen omringt. Je loopt door het bos nar de Hasselderweg en hier loop je om het omheinde Ravenvennen gebied naar een pad aan de noordzijde die toegang geeft tot het gebied. Dit pad biedt toegang tot een aantal van de prachtige vennen. Na een groot Ravenven loop je richting Witte Berg (een zandverstuiving op een heuvel) waar je het gebied weer verlaat. Je loopt aan de zuidwest kant om het gebied en gaat het dan weer binnen via een ander pad. Je komt opnieuw maar langs de andere kant van het grote Ravenven en loopt dan het gebied weer uit. Langs meer bos heide en een ven gaat het naar de Leijkoelsveldweg. Even verder neem je een kijkje bij een visvijver, beter kikkervijver genaamd, want het miechelt er van de kikkers. Na de visvijver loop je over de Lulpzandweg terug naar de start waarbij je nog langs het mooie natte natuurgebied Vreewater komt aan je linkerhand.

Groot Ravenven 1

Eén van de grotere vennen

Groot Ravenven 2

Hasselderweg

Zandpad aan de oostelijke zijde van het Ravenvennen gebied

Klein Ravenven

Een klein ven nabij een doorsteek tussen de twee paden door het gebied.

Lulpzandweg

Veldweg terug naar de start

Pad langs Ravenvennen 1

Dit pad voert door het omheinde gebied van de Ravenvennen. Er zijn twee van dit soort paden en ze zijn verbonden door een klein pad vlak bij het waypoint 'Klein Ravenven'.

Pad langs Ravenvennen 2

Pad naar Leijkoelsveldweg

Pad door bos en heide en langs nog een ven naar de veldweg Leijkoelsveldweg aan de rand van het bosgebied

Ravenven

Een wat groter ven

Straelseweg

Startpunt bij restaurant Jagersrust, de grens en het smokkelpad. Ook vind je er de IVN nestkastjes met boomklevers, die niet erg schuw zijn.

Valkenhorstweg

Onverharde bosweg met fietspad er naast, langs bos en graslanden

Venheiveldweg

Langs akkers, bos en graslanden

Visvijver

Visvijver, vol met kikkers.

Vreewater

Mooi natuurgebied met natte graslanden

Waterweg

Pad langs graslanden en dan het bosgebied in