Raval d'Aguilera-Can Ventaiols-Puig d'Aguilera-Ca l'Aguilera de la Costa

Photo ofRaval d'Aguilera-Can Ventaiols-Puig d'Aguilera-Ca l'Aguilera de la Costa Photo ofRaval d'Aguilera-Can Ventaiols-Puig d'Aguilera-Ca l'Aguilera de la Costa Photo ofRaval d'Aguilera-Can Ventaiols-Puig d'Aguilera-Ca l'Aguilera de la Costa

August 30, 2020
August 2020

•   5 3 Reviews

near Òdena, Catalunya (España)

Índex IBP: 35 (Veure anàlisi a l'enllaç "Ver más")

Versió en Català
Excursió fàcil, tant en l'aspecte tècnic com des del punt físic, en que farem un recorregut circular des del Raval d'Aguilera (Municipi d'Òdena), fins el Cim del Puig d'Aguilera. Excursió amb temàtica bèl·lica, ja que, hi trobem restes del que va ser un Observatori antiaeri Republicà. Molt bones vistes de la comarca de l'Anoia.Excursió per fer durant tot l'any.

Punts d'interès:
2- Font Puig d'Aguilera
3- Masia Can Ventaiols
4- Mirador de l'Anoia
5- Refugi
6- Observatori antiaeri del Puig Aguilera (Edifici de la DECA)
7- Cim del Puig Aguilera
8- Mirador del Puig Aguilera
9- Masia Ca l'Aguilera de la Costa

Versión en Español
Excursión fácil, tanto en el aspecto técnico como desde el punto físico, en que haremos un recorrido circular desde el Raval de Aguilera (Municipio de Òdena), hasta la Cumbre del Puig de Aguilera. Excursión con temática bélica, ya que, encontramos restos de lo que fue un el Observatorio antiaéreo Republicano. Muy buenas vistas de la comarca del Anoia.Excursió para hacer durante todo el año.

Puntos de interés:
1- Raval de Aguilera
2- Fuente Puig de Aguilera
3- Masía Can Ventaiola
4- Mirador del Anoia
5- Refugio
6- Observatorio antiaéreo del Puig Aguilera (Edificio de la DECA)
7- Cima del Puig Aguilera
8- Mirador del Puig Aguilera
9- Masía Ca ​​la Aguilera de la Costa

English version
Easy excursion, both in the technical aspect and from the physical point, in which we will make a circular route from the Raval d'Aguilera (Municipality of Òdena), to the Peak of the Puig d'Aguilera. Excursion with a war theme, as we find remains of what was a Republican anti-aircraft observatory. Very good views of the Anoia region. Excursion to do all year round.

Places of interest:
2- Puig d'Aguilera fountain
3- Can Ventaiols farmhouse
4- Viewpoint of the Anoia
5- Refuges
6- Puig Aguilera anti-aircraft observatory (DECA building)
7- Peak of the Puig Aguilera
8- Viewpoint of the Puig Aguilera
9- Ca l'Aguilera de la Costa farmhouse

Version française
Excursion facile, tant du point de vue technique que du point physique, dans laquelle nous ferons un itinéraire circulaire du Raval d'Aguilera (Commune d'Òdena), au Pic du Puig d'Aguilera. Excursion sur le thème de la guerre, car on retrouve des vestiges de ce qui était un observatoire anti-aérien républicain. Très belle vue sur la région d'Anoia Excursion à faire toute l'année.

Lieux d'intérêt:
2- Fontaine du Puig d'Aguilera
3- Ferme Can Ventaiols
4- Point de vue du Anoia
5- Refuges
6- Observatoire anti-aérien Puig Aguilera (bâtiment DECA)
7- Pic du Puig Aguilera
8- Point de vue du Puig Aguilera
9- Ferme Ca l'Aguilera de la Costa

PictographMonument Altitude 1,395 ft

Raval d'Aguilera

Raval d'Aguilera: Conjunt de cases arrenglerades formant un sol carrer. El raval va sorgir cap a la fi del segle XVIII, a partir d'uns establiments duts a terme per Jaume Aguilera, del mas Aguilera de la Costa, per donar habitatges als rabassaires que treballaven les vinyes dels encontorns, a canvi d'un preu acordat o bé d'un cens anual. Moltes de les cases han estat rehabilitades en època moderna. Informació Extreta de: https://www.poblesdecatalunya.cat

Font Puig d'Aguilera

PictographBridge Altitude 1,415 ft

Pont de Ventaiols

Desviament a la dreta

PictographMonument Altitude 1,551 ft

Masia Can Ventaiols

Photo ofDesviament cap a la dreta (deixem el PR i agafem el sender marcat amb una X groga i blanca)) Photo ofDesviament cap a la dreta (deixem el PR i agafem el sender marcat amb una X groga i blanca)) Photo ofDesviament cap a la dreta (deixem el PR i agafem el sender marcat amb una X groga i blanca))

Fi sender. Tornem al PR

Pal indicador

Mirador de l'Anoia

PictographRuins Altitude 2,020 ft

Refugi

PictographRuins Altitude 2,038 ft
Photo ofObservatori antiaeri del Puig Aguilera (Edifici de la DECA) Photo ofObservatori antiaeri del Puig Aguilera (Edifici de la DECA) Photo ofObservatori antiaeri del Puig Aguilera (Edifici de la DECA)

Observatori antiaeri del Puig Aguilera (Edifici de la DECA)

Observatori antiaeri del Puig Aguilera (Edifici de la DECA): Es tracta de les restes d'un punt d'observació antiaèria de l'exèrcit de la República, situat al cim del Puig Aguilera, testimoni de la Guerra Civil Espanyola. Aquesta instal·lació militar, que va estar en funcionament entre els anys 1937 i 1939, formava part de la xarxa de punts d'observació que depenien de la Defensa Especial Contra Aeronaus (DECA). Es va construir a principis de la Guerra Civil, amb el propòsit de controlar tant el tràfic aeri com el de la carretera Madrid-Barcelona. Es tractava d'un enclavament estratègic per alertar d'ofensives aèries del front d'Aragó contra ciutats com Barcelona, Sabadell i Terrassa. Va ser objecte d'una intervenció arqueològica, l'any 2014, dirigida per l'arqueòloga Núria Cabañas, impulsada per l'àrea de Cultura de l'Ajuntament d'Òdena, amb el suport de la Diputació de Barcelona. L'estudi va permetre la documentació de l'edifici, que tenia una capacitat per a sis persones i comptava amb dutxes, lavabo, cuina i xemeneia. A la part alta, hi havia una gran terrassa. Tanmateix, es van recollir diverses beines de munició republicana de fusell, fabricades a Txecoslovàquia i restes d'artilleria, probablement procedents dels atacs franquistes que va haver-hi en la Serra de Rubió el dies 19 i 20 de gener de l'any 1939. Les restes d'aquesta instal·lació militar han patit durant anys contínues agressions, en forma d'espoli de materials, ensorrament de murs i pintades. Informació Extreta de: https://patrimonicultural.diba.cat/element/observatori-antiaeri-de-puig-aguilera

Photo ofCim del Puig Aguilera (Punt geodèsic) Photo ofCim del Puig Aguilera (Punt geodèsic) Photo ofCim del Puig Aguilera (Punt geodèsic)

Cim del Puig Aguilera (Punt geodèsic)

Cim del Puig Aguilera (Punt geodèsic): és una muntanya de 625 metres que es troba entre els municipis de Castellolí i Òdena, a la comarca de l'Anoia. El nom d'aquest puig, Aguilera, prové del llatí "aquilaria" que vol dir lloc on nien les àguiles. D'aquesta muntanya pren el nom el mas Aguilera, conegut com de la Costa des del segle XVI. Aquesta casa pairal està situada al vessant de la muntanya, vers Òdena, i la trobem documentada ja des del període medieval. En la part més alta d'aquest puig, es conserva un edifici que fou destinat en el decurs de la guerra civil espanyola a la vigilància antiaèria, i uns refugis d'aquest mateix període. Aquest cim està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC. Informació Extreta de: https://ca.wikipedia.org

Mirador del Puig Aguilera

Camí de baixada

Creuar pista

Sender de baixada

Photo ofCamí Ca l'Aguilera de la Costa. Desviament pel sender vorejant el camp Photo ofCamí Ca l'Aguilera de la Costa. Desviament pel sender vorejant el camp Photo ofCamí Ca l'Aguilera de la Costa. Desviament pel sender vorejant el camp

Camí Ca l'Aguilera de la Costa. Desviament pel sender vorejant el camp

PictographRiver Altitude 1,311 ft

Pas Torrent del Raval d'Aguilera

Jorditoms Sep 1, 2020

Se ve una ruta muy divertida, y bonita, mi esposa trabaja en Vilanova del.cami la haré muy pronto sin falta !

Tetititu Sep 1, 2020

Es buena ruta para hacer en familia. Pero hazla en al sentido original, ya que, hecha al revés tiene más dificultat, debido a que la subida a la cima es menos progresiva. Gracias, como siempre por tu valoración.

Jorditoms Sep 1, 2020

Es decir en el se todo que la hiciste ?

Tetititu Sep 1, 2020

Si, en el sentido que la hice.

Súper

• Photo of iolverab
    iolverab Jan 3, 2021

Bona volta per fer amb la família. L’hem fet al revés pujant primer pel dret per fer la tornada més suau.

Tetititu Jan 3, 2021

Moltes gràcies pel comentari i la valoració.

• Photo of maria jose garcia 3
    maria jose garcia 3 Apr 3, 2021

L'hem fet a l'inversa i crec és millor. Per anar amb nens, han d'estar acostumats, ja que la pujada és forta.

Tetititu Apr 3, 2021

Muchas gracias por el comentario y la valoración.