Rateau d'Aussois fra Plan d'Aval

November 27, 2022
September 2022

near La Sétéria, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

Flot og let vandretur til 3000-meter toppen Râteau d’Aussois. Der er sti hele vejen.

Vi gik fra parkeringspladsen mellem de to søer Plan d’Aval og Plan d’Amont, på grusvej for foden af dæmningen ved Plan d’Amont, og derefter langs søens vestlige side helt til enden af den, hvor stien deler sig i flere retninger. Vi tog stien (mod sydvest) mod passet Col de la Masse, som er markeret hele vejen. Ved passet fulgte vi varderne videre opad mod syd og øst til toppen Râteau d’Aussois. Vi kom op i den nordlige ende af den langstrakte top, og gik så mod syd (og den højeste top) mellem et utal af små varder, der er blevet bygget gennem tiden. Der er rigtig flot udsigt til andre toppe hele vejen rundt; Dent Parrachée, Barre des Écrins m.fl. og vi mødte også en ung stenbuk på bagsiden af toppen og flere på vej ned igen, i området neden for Col de la Masse. Vi gik samme vej retur.

Rateau d'Aussois 3.131 m.