Photo ofRaspay, bergwandeling door N.P Sierra del Carche naar de top 'La Madama' op 1372 meter Photo ofRaspay, bergwandeling door N.P Sierra del Carche naar de top 'La Madama' op 1372 meter Photo ofRaspay, bergwandeling door N.P Sierra del Carche naar de top 'La Madama' op 1372 meter

February 19, 2021
February 2021

near Raspay, Murcia (España)

Werkelijk fantastische bergwandeling door N.P. Sierra del Carche naar de top "La Madama" op 1372 meter hoogte.
We lopen het grootste deel omhoog over smalle geitenpaadjes en volgen daarbij globaal de bergrug zodat we fantastische vergezichten hebben beide kanten op.
Dat is zowel in de vallei van "Casas de Pisana" met de achterliggende bergrug waar we gisteren een wandeling op hebben gemaakt.
Om ook deze fraaie tocht te bekijken of te gebruiken kun je de link gebruiken;

Aan de andere zijde kijken we op de vallei waardoor we op de terugweg afdalen en dat loopt voor een groot deel over een prima gravelweg. Maar zover is het nog niet.

Eerst rijden we een kleine 3 kilometer met de auto vanaf camping "El Tranquilo" naar de kleine parkeerplek bij de ingang van het park.
We gaan niet door de poort en over de gravelweg omhoog maar gaan rechtsaf een pad voor de poort in en volgen smalle paadjes door velden, bospartijen en beklimmen dan de bergrug steenmannetjes volgend.

Een twee keer houden we halt, een eerste keer onder een ruime boompartij en een tweede maal bij de bergpas "Collado Gaspar" waar ook een waterpoel is voor het wild. Nu is Saartje een niet zo'n wild geval maar van water wordt ze zeker wild en zodra ze het ruikt is ze vertrokken voor een duik.

Na de pauze beklimmen we de laatste meters waarbij we op de kruising de ijskelder negeren die 400 meter heen en 400 meter terug zou liggen. Helemaal fout, want vanaf d etop zien we een bijzonder fraai exemplaar liggen. Dus zeker gaan kijken.

Boven bij de antennes en de schuilhut hebben we een prachtig uitzicht rondom en we herkennen nu alle tochten die we tot nu toe hebben gemaakt in de omgeving.
We genieten van de zon die volop schijnt maar door de hoogte is het toch frisjes.

De afdaling volgt eerst een klein stukje van de gravelweg maar gaat dan rechtsaf een smal paadje op naar beneden. Deze is behoorlijk stijl en een stokje voor balans is aan te raden evenals goede schoenen.

Bij de ruïne met de mega grote zwarte den gaan we verder over de gravelweg en via twee kruispunten met stenen zuilen als wegwijzer lopen we verder makkelijk naar beneden.
Bijna bij de uit/ingang van het park kijken we nog even bij de ruïne van "Casa Forestal".
Waarschijnlijk ooit een kantoor van het park geweest.

Door de poort lopen we nu het park uit en staan weer bij de auto om terug te rijden naar de camping, zo'n drie kilometer verderop de helling af.

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien; klik dan op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan in een groter veld en in een hogere resolutie.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

PictographCar park Altitude 2,595 ft

Start en parkeerplaats

Photo ofGravelweg oversteken en paadje verder volgen Photo ofGravelweg oversteken en paadje verder volgen Photo ofGravelweg oversteken en paadje verder volgen

Gravelweg oversteken en paadje verder volgen

Stukje vals plat

Over een smal bergkammetje

Photo ofZicht op de bergpas 'Collado Gasper' Photo ofZicht op de bergpas 'Collado Gasper' Photo ofZicht op de bergpas 'Collado Gasper'

Zicht op de bergpas 'Collado Gasper'

PictographMountain pass Altitude 3,685 ft
Photo ofBergpas 'Collado Gasper' met waterreservoir Photo ofBergpas 'Collado Gasper' met waterreservoir Photo ofBergpas 'Collado Gasper' met waterreservoir

Bergpas 'Collado Gasper' met waterreservoir

Pittig steil stukje omhoog

Stukje over de 'hoogvlakte'

Hier kun je heen en weer naar de ijskelder. Hebben wij niet gedaan omdat het onzeker was hoever het echt is en hoe de kelder erbij ligt. Maar moet je zeker wel doen. Vanaf de antennes op de top zagen we de ijskelder liggen en is prachtig.

Rechtsaf de laatste meters omhoog

Photo ofTop van de berg met de antennes en refugio Photo ofTop van de berg met de antennes en refugio Photo ofTop van de berg met de antennes en refugio

Top van de berg met de antennes en refugio

Begin afdaling

Gravelweg oversteken

Bij de drinkpoel linksaf

Photo ofLinksaf verder na het spelen in de waterpoel Photo ofLinksaf verder na het spelen in de waterpoel Photo ofLinksaf verder na het spelen in de waterpoel

Linksaf verder na het spelen in de waterpoel

Linksaf heen en weer naar 'Casa Forestal'

PictographRuins Altitude 2,668 ft

Ruïne van een gebouw in het bos

Linksaf terug naar de auto

• Photo of brambo77
    brambo77 Feb 2, 2022

Prachtige wandeling en mooi omschreven. Dank! Wij hebben de route gelopen vanaf de camping, dat is ook prima te doen.

Wicky en Erick Feb 2, 2022

Hallo brambo77, dank je wel voor het aardige commentaar en de sterren als beloning. Ook erg leuk om elkaars volger te worden. Ik zag op jullie site ook een paar interessante exemplaren staan in Slovenië.
    Eventueel nog een paar aardige wandelingen in de buurt kun je bekijken via de link.
    Hartelijke groet, Wicky en Erick.