Raspay, bergwandeling door de Sierra de las Pansas

Photo ofRaspay, bergwandeling door de Sierra de las Pansas Photo ofRaspay, bergwandeling door de Sierra de las Pansas Photo ofRaspay, bergwandeling door de Sierra de las Pansas

February 18, 2021
February 2021

near Raspay, Murcia (España)

Bijzonder fraaie rondwandeling door de hoge heuvels van de Sierra de las Pansas. Dit gebied is onderdeel van het Regional Park Sierra del Carche. Het grootste deel lopen we over gravelwegen en kleinere gedeeltes over bospaden.

De start is bij de kerk in het lieflijke gehucht Raspay. Om hier te komen rijden we 3 kilometer van onze camping met de auto over de gravelweg die precies de grens vormt tussen de twee provincies; Murcia en Valencia.

De camping "El Tranquilo" waarop wij verblijven is een perfecte uitvalsbasis voor onze trips in de omgeving. De staplekken zijn groot en op grind. Er is een zwembad, barretje en restaurant. Goed en schoon sanitair en de Engelse eigenaars zijn vriendelijk en behulpzaam.

Vanaf de kerk verlaten we het dorp langs een huis met leuke keramische kunstwerken aan de muur zoals druivenranken, palmbomen en zonnebloemen. Langs de begraafplaats die helaas afgesloten was met een hangslot wandelen we over de gravelweg omhoog en passeren een eerste boerderij-ruïne die ooit met een mooi uitzicht boven het dorp lag.

Het pad slingert zich de berg op en we hebben een bijzonder mooi uitzicht op de vallei met het dorp Raspay beneden en Pinoso in de verte. Ergens tussen de landerijen moet de camping liggen maar deze kunnen we niet ontdekken.

We wandelen verder omhoog tot de kruising waar we iets te ver doorlopen. Dit is de verbindingsweg naar de terugweg, dus dat gaat te snel. Even een tiental meters terug. We geven Saartje wat te eten en drinken en gaan dan linksaf verder omhoog.
Op de volgende kruising houden we links aan en gaan over een bospad verder omhoog naar het hoogste punt van de wandeling.

Hier houden we even pauze, eten en drinken wat met een mooi panorama op de vallei met alle landerijen tussen de plaatsen Jumilla en Yecla. Op de bergkammen in de verte zien we tientallen windmolens staan.

We vervolgen het bospad en lopen bergaf. Bij een open plakje in het bos gaan we linksaf om nu serieus af te dalen de vallei in. Prachtige boomgaarden met bloeiende amandelbomen staan ons op te wachten.
Na de bospaden komen we nu weer op een gravelweg terecht en lopen naar de boerderij "Casas de Pisana". Hier pauzeren we nogmaals en genieten de absolute stilte die hier heerst.

Vanaf de boerderij wandelen we weer een lage berg op eerst over de gravelweg en bij de solitair boom houden we rechts aan en gaan we over een smal paadje tussen de landerijen door verder omhoog.
Op de top kijken we nogmaals terug de vallei in van de boerderij en dalen dan af onze "eigen" vallei in.

Langs een perceeltje waarop oude bijenkasten staan komen we weer tussen de amandelbomen terecht. Deze staan dik in bloei in een diep fuchsia-roze kleur.
We volgen het pad en gaan bij de boerderij-ruïne op de kruising linksaf om langs nog een fraaie ruïne te lopen. Naast een oude waterput die nu door een verzameling cactussen is overgenomen zien we in de oude keuken nog een broodbakoven in de muur zitten.

Op de volgende kruising steken we recht over en wandelen Raspay weer binnen en staan zo weer op het "kerkpleintje".

Om de foto's in een betere kwaliteit op computer of laptop te zien; klik dan op de pijltjes rechtsboven. De foto's openen dan in een groter veld en in een hogere resolutie.

Mocht deze wandeling je aanspreken en/of heb je hem gelopen dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling. Helemaal leuk vinden wij het als je onder onze foto klikt en onze volger wordt.

PictographCar park Altitude 2,581 ft
Photo ofStart en parkeerplaats bij de kerk van Raspay Photo ofStart en parkeerplaats bij de kerk van Raspay Photo ofStart en parkeerplaats bij de kerk van Raspay

Start en parkeerplaats bij de kerk van Raspay

Begraafplaats van Raspay

PictographRuins Altitude 2,560 ft

Oude boerderij in de bocht

Photo ofPanoramaweg met uitzicht op de vallei van Raspay Photo ofPanoramaweg met uitzicht op de vallei van Raspay Photo ofPanoramaweg met uitzicht op de vallei van Raspay

Panoramaweg met uitzicht op de vallei van Raspay

Links aanhouden

Hoogste punt van de route

Linksaf

Photo ofPanorama de vallei in van Casas de Pisana Photo ofPanorama de vallei in van Casas de Pisana Photo ofPanorama de vallei in van Casas de Pisana

Panorama de vallei in van Casas de Pisana

Photo ofRechtdoor afdalen tussen de amandelbomen Photo ofRechtdoor afdalen tussen de amandelbomen Photo ofRechtdoor afdalen tussen de amandelbomen

Rechtdoor afdalen tussen de amandelbomen

Linksaf bij Casas de Pisana

Rechts aanhouden

Nog een hoogtepunt met uitzicht

Oude bijenkasten

Linksaf bij de amandelbomen

Bij de ruïne linksaf

PictographRuins Altitude 2,487 ft

Ruïne van een boerderij

Recht oversteken

• Photo of Karsvang
    Karsvang Jan 20, 2023

Nice hike. Nice variation Ans scenic views. Recommendable. Not difficult in regards to technical stuff, but you need to be fairly fit. Enjoy.

Wicky en Erick Jan 22, 2023

Thanks for your nice comment. Wicky&Erick👋.