Raeren - Tussen levende hagen

April 30, 2019
April 2019

near Pützhag, Wallonia (Belgique)

In de Oostkantons is het nog heerlijk groen. Loop langs smalle bospaadjes en door weiden en laat je na de wandeling verrassen door het pottenbakkerijmuseum van de burcht in Raeren.

-------------------------------

De gemeente Raeren ligt in het uiterste oosten van België en maakt deel uit van de Duitstalige Gemeenschap. Landschappelijk vormt het gebied de voortzetting van het Land van Herve (waar we vorige maand gingen wandelen), met zijn met hagen afgezette weiden, die in de lente bezaaid zijn met talloze bloemen.

Het belangrijkste historische gebouw van de gemeente is Burg Raeren, waar onze wandeling start. Deze burcht werd oorspronkelijk in het midden van de veertiende eeuw gebouwd en bevat een pottenbakkerijmuseum. Sinds mei 2007 behoort het geheel tot het Europees Cultureel Erfgoed. De gemeente is goed te bereiken met het openbaar vervoer (bus vanuit Eupen). Nog een tip: vanuit Raeren sta je in minder dan een halfuur in het Duitse Aken. Je kan er dus perfect een weekendje weg van maken!

De route
--------------------
Start parking Burgstrasse (t.o. burcht). Verlaat parking LA. 1ste straat RA (blauwe ruit), gaat over in pad. Voor oud brugje LA door hek langs rivier. Aan woning RD de weide in. Voorbij kalvarie RA brugje over. Blauwe ruit tijdelijk verlaten en RA rond woonzorgcentrum Marienheim draaien. Aan T-splitsing RA – opnieuw blauwe ruit. Na 150 meter voor huisnr. 46 pad LA. Aan grote boom RA door de weiden. Rijweg kruisen. Volgende rijweg RA. Aan T LA. Je komt aan de site van het voormalig station van Raeren (punt A) Je kan de wandeling 2 km inkorten door RA blauwe ruit te volgen tot punt B. Zoniet ga je LA. Tussen infobord en bushokje RA smal paadje met trapjes naar de (verlaten) spoorweg, die je kruist. Tegelpaadje RD. Trapjes op tot aan de rijweg. LA en aan kruispunt straatje RA. Je komt in het Raerener Wald. Kruis een fietspad en 100 meter verder een smal bospaadje RA (gele tekens). Aan kruispunt het smalle bospaadje RD. De spoorweg oversteken tot punt B. LA blauwe ruit volgen. Aan splitsing smal pad RA. Steek voorbij vijvers een brugje over – RD. Aan rijweg RA. Aan T LA en aan volgende T eventjes RA om vrijwel onmiddellijk een pad LA te nemen tussen de huizen. Kruispunt rijweg - RD. Voorbij laatste huis aan T RA. Rijweg kruisen en RD over grindweg. Aan dennenaanplant RA tot rijweg. Deze kruisen en RD. Achter de huizen RA meevolgen richting kerk. Je gaat van weide tot weide. Aan rijweg LA.

Voor eerste huis rechts fietspad RA. Voorbij de kerk RD langs school tot Burgstrasse. Verkorting 4 km: RA en na 100 meter bereik je de parking. Zoniet LA. Aan kruispunt stijgend RD. Voorbij huisnr 13c LA door de weiden van poortje naar poortje (GR-tekens volgen). Kruis een veldweg RD. Na een brugje kom je aan een mooie veldweg met picknickbank - RA (GR verlaten). Kruis een asfaltweg en verder RD. Aan driesprong smaller pad RA. Je komt in bos. Waar het hoofdpad naar links draait, volg je het smallere bospad schuin rechts. Aan een splitsing met zitbank rechtertak volgen. Aan T eventjes RA en je komt op asfalt. RA (wit-rode bordjes van de Grenzroute 1 volgen). Na 300 meter LA door een poortje de weide in (Grenzroute 1), aanvankelijk langs een hoge haag verder steeds dezelfde richting RD door poortjes en smalle doorgangen. Aan de rijweg RA tot de Burgstrasse - LA 100 meter tot de parking.

Tekst en foto Mark Dedapper

1. Marienheim

Marienheim

2. Site voormalig station Raeren (Vennbahn)