Photo ofRacons de Banyalbufar: camins de les Síquies de Dalt, de Baix, els Amoradors i punta de Na Ferranda Photo ofRacons de Banyalbufar: camins de les Síquies de Dalt, de Baix, els Amoradors i punta de Na Ferranda Photo ofRacons de Banyalbufar: camins de les Síquies de Dalt, de Baix, els Amoradors i punta de Na Ferranda

August 21, 2020
August 2020

near Banyalbufar, Baleares (España)

(12/08/2020)
Una caminada estiuenca pels camins dels regants de Banyalbufar, guiats pel company Jordi Carbonell. Acabem la ruta fent un capfico a l'escar dels Amoradors.

Inici: Deixem els vehicles a l'aparcament que hi ha a la sortida de Banyalbufar anant cap a Estellencs. Gairebé davant del mencionat aparcament, en el Km. 87,4 de la carretera MA-10, s'inicia el camí del Rafal - Sa Costa (Rètol indicador).

(WP-01) Banyalbufar (Aparcament) - 0,0 km - 0 minuts - 130 m d'altitud.
A les 8:36 h, iniciem la marxa pel camí asfaltat del Rafal - sa Costa, que en fort pendent puja entre casetes i bancals. Passats uns vint minuts, ens desviem a l'esquerra pel camí de dit de sa Síquia de Dalt. (En aquest punt hi ha una paret seca i un registre de la canaleta).

(WP-02) Desviació a l'esquerra - 0,6 km - 20 minuts - 201 m d'altitud.
El sender s'endinsa dins el bosc i tot d'una trobem un primer safareig ben ple d'aigua per regar. El camí segueix sempre la canaleta tapada, s'orienta cap a llevant mantenint l'alçada (cota 210/225 m) i passa pel costat de diversos safareigs, la majoria d'ells buits i abandonats. Així, a devers quinze minuts del desviament, arribem a un pontet on la sèquia creua el barranc de Can Fura. Abans hem vist davall del camí i molt tapada per la vegetació, la font homònima.

(WP-03) Pontet - 1,1 km - 35 minuts - 212 m d'altitud.
Passat el pontet, el camí segueix cap al nord i ben aviat s'orienta un altre cop a llevant. No hi ha pèrdua, avancem per damunt la canaleta o pel seu costat amb agradable passejada per dins el bosc. De tant en tant, alguna clariana de les branques, ens permet observar les cases de la Vila, les marjades i la costa. Ben aviat, deixem a l'esquerra un tirany que enllaça amb el camí de sa Síquia de Baix i, no ens torbem en arribar a un punt on el camí queda interromput per un penyal i on la canaleta discorre aèria i per dins un estret forat practicat a la roca. Abans d'arribar-hi, veiem una esbaldrec a la paret de la dreta per on creuem. Llavors, avancem per darrera la penya fins enllaçar de nou amb la síquia. Al cap d'uns vint minuts del pontet, arribem a una paret seca amb un botador de branques.

(WP-04) Paret - 1,9 km - 1 hora - 226 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, tot d'una trobem un petit safareig ple d'aigua i a continuació un altre de ben gran i buit on es veu l'alta paret esglaonada. Un cop passat aquest darrer safareig, arribem a un camí ampla que ens deixa immediatament al camí del Correu (GR-221), on voltem momentàniament a la dreta en ascens per donar un cop d'ull a la font de la Vila.

(WP-05) GR - 2,1 km - 1 hora i 5 minuts - 225 m d'altitud.
Seguim el sender del GR cap a munt i tot d'una deixem a la nostra dreta el camí anomenat de la font de la Vila a s'Arboçar i un poc més amunt ja veiem també a mà dreta les escales protegides amb una barana que pugen a la mina de la font de la Vila.

(WP-06) Font - 2,3 km - 1 hora i 10 minuts - 236 m d'altitud.
Aquesta font proporciona aigua de consum a tot el municipi, així com a dues importants síquies de regadiu: la síquia de Dalt i la de Baix. (Fonts de Tramuntana).
Després de visitar la font, tornem enrere fins al sender del GR i tirem avall direcció a Banyalbufar, fins trobar a mà esquerra la rampa de pujada a la canaleta de la Síquia de Baix.

(WP-07) Desviació a la síquia de Baix - 2,7 km - 1 hora i 20 minuts - 205 m d'altitud.
Aquest estret camí discorre per damunt la canal o pel seu costat. Entre casetes, horts, jardins i diversos safareigs, entre els quals el de Son Vives, considerat com el més gran del poble. Més endavant transcorre com una balconada per damunt el poble i es troba protegit per una barana de troncs. Finalment desemboca a un carrer de la part alta del poble i pel carrer Sebastià Moranta arriba a la carretera Ma-10.

(WP-08) Banyalbufar - 3,4 km - 1 hora i 47 minuts - 113 m d'altitud.
Voltem a la dreta i davant la plaça de la Vila, torcem a l'esquerra pel carrer Font que davalla asfaltat entre marjades i safaretjos, fins al seu final on trobem una petita paret.
Un cop botada la paret, seguim en forta baixada per un tirany erosionat i llenegadís que ens mena arran de mar on hi ha l'escar dels Amoradors i des d'on s'observa l'espectacular Punta de na Ferranda.

(WP-09) Escar - 3,9 km - 2 hores i 5 minuts - 11 m d'altitud.
Després de gaudir d'aquest bonic racó [30'], desfem les passes fins arribar un altre cop a la carretera, on girem a la dreta. Anem direcció a Estellencs i després de travessar el torrent de Can Fura, prenem el primer carrer que surt a la dreta per davallar a la Punta de na Ferranda. Seguim baixant per asfalt i al primer creuer ens desviem també a la dreta fins arribar a una caseta. Seguim recta pel costat de la mateixa i per un caminet que davalla precipitadament, assolim la punta.

(WP-10) Punta de na Ferranda - 5,5 km - 3 hores i 20 minuts - 19 m d'altitud.
Després de gaudir de les vistes de la costa, retornem enrere pel mateix camí, fins arribar al punt de partida.

(WP-01) Aparcament - 6,3 km - 3 hores i 45 minuts - 130 m d'altitud.
A les 11:37 h arribem on tenim els vehicles.

Fitxa:
Ruta: Circular
Inici/ Final: Banyalbufar
Distància aproximada: 6,3 quilòmetres
Pujada acumulada: 409 metres
Alçada mínima - màxima: 4 - 238 metres
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 30 minuts (Total: 3 hores i 45 minuts)
Excursió realitzada el dia: 12 d'agost de 2020
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari per camins de carro i tiranys de muntanya. Cal anar alerta a les davallades als Amoradors i a la Punta de na Ferranda.

Més informació i fotografies: Blog Viaranys

(WP-01) Banyalbufar (Aparcament) - 0,0 km - 0 minuts - 130 m d'altitud.

(WP-02) Desviació a l'esquerra - 0,6 km - 20 minuts - 201 m d'altitud.

(WP-03) Pontet - 1,1 km - 35 minuts - 212 m d'altitud.

(WP-04) Paret - 1,9 km - 1 hora - 226 m d'altitud.

(WP-05) GR - 2,1 km - 1 hora i 5 minuts - 225 m d'altitud.

06-Font de la Vila

(WP-06) Font - 2,3 km - 1 hora i 10 minuts - 236 m d'altitud.

07-Desviament

(WP-08) Banyalbufar - 3,4 km - 1 hora i 47 minuts - 113 m d'altitud.

09-Escar

(WP-09) Escar - 3,9 km - 2 hores i 5 minuts - 11 m d'altitud.

10-Punta de na Ferranda

(WP-10) Punta Ferranda - 5,5 km - 3 hores i 20 minuts - 19 m d'altitud.

• Photo of Martínez Diego
    Martínez Diego Sep 5, 2020

Preciosa Ruta encantadora y muy placentera