Rabós - Font del Conill - Dolmen del Barranc - Dolmen de Coma de Felis

Photo ofRabós - Font del Conill - Dolmen del Barranc - Dolmen de Coma de Felis Photo ofRabós - Font del Conill - Dolmen del Barranc - Dolmen de Coma de Felis Photo ofRabós - Font del Conill - Dolmen del Barranc - Dolmen de Coma de Felis

December 3, 2023
December 2023

near Rabós, Catalunya (España)

Bonica ruta que ressegueix l'Alberada que es va fer el 2023, organitzada pel Centre Excursionista Emporanès, i que volta per zones de Rabós i d'Espolla, carregades d'exemples de pedra seca. El punt de partida és el poble de Rabós on hi ha diversos espais per aparcar.

Del poble, se'n surt per la plaça del Pou Nou cap al coll del Fornell per un camí asfaltat i que passa pel costat del celler Rim. Quan s'acaba l'asfalt es continua per la pista i aviat s'arriba al coll del Fornell, un encreuament de tres camins, cal prendre el de més a la dreta que comença a baixar cap a la vall del riu Orlina. Abans de creuar-lo, cal prendre un corriol a l'esquerra que entre puges i baixes porta fins a la font del Conill.

Es travessa aquest espai i es pren una pista a mà dreta, primer travessa l'Orlina per un passallís, i després cal encarar la pujada al dolmen del Barranc. Tot i ser pista, hi ha trams de pujada prou durs, però també curts. S'arriba al dolmen en uns quinze minuts. Del dolmen, es pren un corriol que puja a la barraca de la Rebulosa, que es veu de seguida perquè està molt ben situada. El corriol és dret, però molt ben marcat i s'arriba a la barraca en poca estona. Un cop visitada, es continua pel mateix corriol i aquest porta fins al coll dels Belitres, un altra cruïlla de diversos camins.

Al coll cal prendre un corriol que surt més o menys al davant i que de seguida comença a pujar. Aquest camí passa pel costat per altres barraques de pedra seca i amb bona pujada s'arriba al cim del puig d'en Gibert, on hi ha molt bones vistes tant de l'Albera com de tota l a plana altempordanesa. Es baixa per una pista i quan se n'incorpora una per la dreta, cal prendre aquesta cap a la dreta i continuar la baixada. Després de creuar una tanca de filferro, es gira a la dreta i es pren un camí.

Primer cal baixar bastant, per iniciar llavors una bona pujada fins al puig d'en Cases. Es continua per la baixada i després caldrà deixar el camí i prendre un corriol a la dreta en un punt que hi ha un pas al filferro. Per un corriol de molt bon fer, es troba de seguida el dolmen de la Coma de Felis, un bon exemple de sepulcre de corredor.

Es continua pel corriol, que planeja entremig d'un bosc poc espès de suros i caldrà fer una marrada per visitar una barraca de pedra seca i després se'n troba una altra, però ja més d'obra. El camí va baixant, passa pel costat de les restes d'un mas i arriba a una nova pista, que cal prendre cap a l'esquerra.

Aquesta pista és de molt bon fer i en poca estona arriba a Rabós, només cal creuar aquest bonic i pintoresc poble per arribar al punt de sortida. Informar que just després de creuar el pont sobre l'Orlina, hi ha una font.

Es tracta d'una ruta en general de bon fer, sí que hi ha un tram de bona pujada i un bon desnivell, però té una exigència relativa. Gran part de la ruta és planera i de baixada. Pel que fa a l'orientació, és molt recomanable portar el track al gps perquè hi ha molts camins i trencalls que cal tenir en compte.